Behöver fylla på lite motorolja , den läcker lite , går det ?

Ken Keniff

Skrapar trisslotter
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Den brann upp för länge sen och nån ny blev det inte
Min hoj läcker lite olja på höger sida vid lilla motorkåpan och jag har tid på verkstan på tors men jag vill ut och åka lite sön och mån , jag undrar om det går att toppa upp oljan så att det blir rätt nivå ? ( det är lite under rätt nivå). går det att blanda olika oljor eller det kanske är helt galet ?. Jag vet inte vad det är för olja i sen tidigare , förre ägaren gjorde service strax innan jag köpte hojen men han sa inte vad han använde för olja. Jag kan byta all olja men det finns inget ställe som är öppet så att jag kan köpa olja nu på sön eller mån ( det ska vara castrol gps eller motul 5100 har jag blivit tillsagd ). Statiol olja till hoj är ju av nåt annat märke om jag inte minns fel.

Du kan utan problem blanda oljor, men troligen så behöver du inte fylla nått, mängden som läcker ut är troligen inte så stor.

Det finns ju andra probelm med att åka med oljeläckage dock. Om det läcker med motorn avstängd kan du nog räkna med att det läcker tio gånger värre när allt är varmt. Det vore fett surt att krascha skiten för att man inte bytt en packning för 120 kronor...

Mattias, när det gäller oljeläckage i allmänhet och på Suzuki i synnerhet så är jag fullärd :D :D Min bedömning som läck-expert är att det inte lär pissa så mycket så att du behöver vara orolig för en vurpa, dessutom droppar det ner i magkåpan först för att sedan portioneras ut på backen :) Dock så är det ju inte fel att kika lite så att det inte toksprutar.

Polarns CB läckte inte alls när den var varm, nån gammal packning som svällde till när det blev varmt väl...

Fast nu går den inte alls iofs... hehe

Bara toppa upp lite, ingen fara att blanda. Desto värre att köra med för lite olja.

Kolla så det inte läcker på bakhjulet. Kan sluta illa

andersbrink skrev:
Skruva bort kåpan och stryk ett VÄLDIGT tunt lager silikon-gegga på båda packningssidorna och återmontera.

Men låt det härda över natten, kör inte med min taktik, då blir det liksom inte så tätt..... :rolleyes:

Har man väldigt bråttom att åka använder man Permatex bruna gegga och låter spriten dunsta (tar 10 minuter) innan man monterar kåpan. Går endast att ta bort med sprit, typ K-sprit, metanol, skogsstjärnan etc.

Tack allihopa för tipsen. Det läckte lite på motorkåpan och på röret under sliponet under färd ner till Karlskoga ( det var lite kladdigt på högersida bara). Fyllde på lite med motul olja då nivån sjunkit lite efter att vi kommit fram till gelleråsen, och sen drog jag åt skruvarna på lilla kåpan där det läckte lite . Nu är hojen på service .

Sen när kallas dekaltrimm för service?
Du får berätta om den går fortare när du får tillbaka den.

Nyheter
Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Yamaha R7 får stor uppgradering!

Yamaha R7 får en nängd uppg...

Back