Behöver hjälp vid montering av kamaxlar.

jasifil

Sporthojsnörd
Gick med
17 Apr 2019
Ort
Värnamo
Hoj
MT09Tra
Är lite förbryllad efter att ha mätt ventilspelet och upptäckt att samtliga exhaust-ventiler är ur spec. Jag plockade därför bort kamaxlarna så jag kunde kolla vilka shims som sitter på ventilerna. Innan jag monterade bort kamaxlarna skulle jag rotera "generator rotor" (vet inte vad det heter på svenska) tills ett V dök upp i det lilla hålet på kåpan. Allt enligt servicemanualen. Jag stoppade rotationen vid en markering som ser ut som ett V som sagt. Sedan markerade jag på kamkedjan och kamdreven med en penna. Därefter monterade jag bort "locken" och kamaxlarna. Läser i servicemanualen att vid montering av kamaxlarna ska man vrida tills ett V blir synligt och sedan montera kamaxlarna så att en punktmarkering hamnar uppåt och i linje med markeringar på "locken". Låter ju rimligt.

Mitt dilemma är ju då att eftersom jag redan har samma V framme i hålet och kamaxlarna vid demonteringen inte alls var vända med punkterna uppåt utan nedåt, så undrar jag om det blir galet ifall jag monterar tillbaka kamaxlarna enligt instruktionen dvs. med punkterna uppåt? Jag har ju aldrig gjort detta tidigare och eftersom jag inte tänkte på att kolla ev. markeringar på axlarna innan demonteringen så vet jag ju inte ifall rotorn kan rotera två varv medan kamaxlarna endast roterar ett varv. Kan någon som är mer van vid denna typ av jobb ge mig ett råd om hur jag ska göra? Finns det fler än en markering som ser ut som ett V på rotorn? Om inte så är ju läget rätt men kamaxlarna satt ju då fel från start vilket verkar märkligt eftersom hojen rullat snart 4 000 mil med den placeringen. :)
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Är lite förbryllad efter att ha mätt ventilspelet och upptäckt att samtliga exhaust-ventiler är ur spec. Jag plockade därför bort kamaxlarna så jag kunde kolla vilka shims som sitter på ventilerna. Innan jag monterade bort kamaxlarna skulle jag rotera "generator rotor" (vet inte vad det heter på svenska) tills ett V dök upp i det lilla hålet på kåpan. Allt enligt servicemanualen. Jag stoppade rotationen vid en markering som ser ut som ett V som sagt. Sedan markerade jag på kamkedjan och kamdreven med en penna. Därefter monterade jag bort "locken" och kamaxlarna. Läser i servicemanualen att vid montering av kamaxlarna ska man vrida tills ett V blir synligt och sedan montera kamaxlarna så att en punktmarkering hamnar uppåt och i linje med markeringar på "locken". Låter ju rimligt.

Mitt dilemma är ju då att eftersom jag redan har samma V framme i hålet och kamaxlarna vid demonteringen inte alls var vända med punkterna uppåt utan nedåt, så undrar jag om det blir galet ifall jag monterar tillbaka kamaxlarna enligt instruktionen dvs. med punkterna uppåt? Jag har ju aldrig gjort detta tidigare och eftersom jag inte tänkte på att kolla ev. markeringar på axlarna innan demonteringen så vet jag ju inte ifall rotorn kan rotera två varv medan kamaxlarna endast roterar ett varv. Kan någon som är mer van vid denna typ av jobb ge mig ett råd om hur jag ska göra? Finns det fler än en markering som ser ut som ett V på rotorn? Om inte så är ju läget rätt men kamaxlarna satt ju då fel från start vilket verkar märkligt eftersom hojen rullat snart 4 000 mil med den placeringen. :)

En cykel består av två varv på vevaxeln, du har antagligen monterat isär från det andra TDC-läget än det manualen anger. Följ manualen när du monterar ihop så blir det nog rätt.

Vid den ena TDC-läget är alla ventiler stängda, direkt efter kompressionstakten och före arbetstakten.

Vid den andra TDC-läget är ventilerna ofta/helst en aning öppna, avgasventilen är precis på väg att stänga och insugsventilen har precis börjat öppna. Där går det alltså inte att hitta nåt ventilspel.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jag tror på two stroke att du är i fel TDC på svänghjulet. Jag brukar rotera motorn så att kammarna och vevaxeln står enligt markeringarna i manualen innan jag lossar kammarna.

Har du koll på att ventilspelet verkligen är fel så du mätt detta med motorn i rätt läge?
 

jasifil

Sporthojsnörd
Gick med
17 Apr 2019
Ort
Värnamo
Hoj
MT09Tra
Jag tror på two stroke att du är i fel TDC på svänghjulet. Jag brukar rotera motorn så att kammarna och vevaxeln står enligt markeringarna i manualen innan jag lossar kammarna.

Har du koll på att ventilspelet verkligen är fel så du mätt detta med motorn i rätt läge?
Tackar för era svar. :) Måste kolla manualen lite mer noggrant men jag har inget minne av att det stod något annat än att man skulle vrida hjulet tills strecket syns i hålet på kåpan. Alltså när jag skulle göra kollen av ventilspelet. Då stod klackarna i rätt läge som på bilden i manualen. Samma när V:et skulle fram i hålet. Jag vred några gånger tills det hamnade rätt i förhållande till markeringen i kåpan. Frågan är om jag sabbar något om jag sätter tillbaka kamaxlarna med markeringarna uppåt?
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Tackar för era svar. :) Måste kolla manualen lite mer noggrant men jag har inget minne av att det stod något annat än att man skulle vrida hjulet tills strecket syns i hålet på kåpan. Alltså när jag skulle göra kollen av ventilspelet. Då stod klackarna i rätt läge som på bilden i manualen. Samma när V:et skulle fram i hålet. Jag vred några gånger tills det hamnade rätt i förhållande till markeringen i kåpan. Frågan är om jag sabbar något om jag sätter tillbaka kamaxlarna med markeringarna uppåt?
Ja! Montera tillbaka exakt som du tog isär det. Sen gör om. Vänd absolut inte kammen nu

Edit: jag har fel
 
Last edited:

jasifil

Sporthojsnörd
Gick med
17 Apr 2019
Ort
Värnamo
Hoj
MT09Tra
Ja! Montera tillbaka exakt som du tog isär det. Sen gör om. Vänd absolut inte kammen nu
Ok, testar det. Nu när jag kollar i manualen så fattar jag ju att jag missat något. Där står bla "When piston #1 is at BTDC125° on the compression stroke, align the BTDC125° mark "a" on the generator rotor with the generator rotor cover mark "b". "

Jag trodde att den alltid automatiskt hamnade i BTDC125 när markeringen var synlig. En miss av mig. Får se om jag får tillbaka kamaxlarna i samma position som tidigare.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Ok, testar det. Nu när jag kollar i manualen så fattar jag ju att jag missat något. Där står bla "When piston #1 is at BTDC125° on the compression stroke, align the BTDC125° mark "a" on the generator rotor with the generator rotor cover mark "b". "

Jag trodde att den alltid automatiskt hamnade i BTDC125 när markeringen var synlig. En miss av mig. Får se om jag får tillbaka kamaxlarna i samma position som tidigare.
Där har du det. Lycka till!
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jag är ingen kamspecialist men jag skulle aldrig montera kammarna på annat sätt än med märkningarna som dom anges ska vara i manualen. Monterar man som det står i boken och vet man att det blir rätt.

Jag skulle ställa vev och kammar efter märkningen i boken och sen försiktigt dra runt motorn försiktigt förhand två varv då jag monterat kan märka.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Ja! Montera tillbaka exakt som du tog isär det. Sen gör om. Vänd absolut inte kammen nu

Nej det ska han inte alls göra, han ska montera ihop som manualen säger.

Och du ska sluta ge råd i teknik och mekhörnan när du inte behärskar det. Killgissningar i den här delen av forumet kommer sluta med att det kostar någon annan väldigt mycket pengar.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Nej det ska han inte alls göra, han ska montera ihop som manualen säger.

Och du ska sluta ge råd i teknik och mekhörnan när du inte behärskar det. Killgissningar i den här delen av forumet kommer sluta med att det kostar någon annan väldigt mycket pengar.
Mitt råd var att montera tillbaka det exakt som det demonterades. Det är inte fel. Sen är det givetsvis enklast att ställa kam och vev enligt manual när man gör det men resultatet blir detsamma. Jag rekommenderar också att ställa både vev och kam enligt bok.

TS fråga var enligt min uppfattning om han kunde montera kammen 180 grader mot nuvarande vevpos. Att ha vevaxeln i ett givet läge och montera kammen 180 grader från ursprungsläget är inte särskilt lyckat.

edit: jag har fel
 
Last edited:

jasifil

Sporthojsnörd
Gick med
17 Apr 2019
Ort
Värnamo
Hoj
MT09Tra
Nej det ska han inte alls göra, han ska montera ihop som manualen säger.

Och du ska sluta ge råd i teknik och mekhörnan när du inte behärskar det. Killgissningar i den här delen av forumet kommer sluta med att det kostar någon annan väldigt mycket pengar.
Du tror inte att något händer då? Kammarna är ju felvända i förhållande till när jag lossade dem. Jag skulle ju kunna göra så och ta bort dem igen när vevaxel står rätt. Problemet nu är att Kammarna är i spänn så jag får inte tillbaka dem så lätt. Borde varit mer uppmärksam. Alltid lätt att vara efterklok. ?
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Mitt råd var att montera tillbaka det exakt som det demonterades. Det är inte fel. Sen är det givetsvis enklast att ställa kam och vev enligt manual när man gör det men resultatet blir detsamma. Jag rekommenderar också att ställa både vev och kam enligt bok.

TS fråga var enligt min uppfattning om han kunde montera kammen 180 grader mot nuvarande vevpos. Att ha vevaxeln i ett givet läge och montera kammen 180 grader från ursprungsläget är inte särskilt lyckat.

Ja, det är fel, du råder honom att montera kamaxlarna på ett sätt som innebär att kamaxlarna inte faller direkt in i position utan måste tvingas ner genom dra överfallen med mer våld än vad som är nödvändigt ifall man gör rätt.

Ja, att montera kamaxeln 180 grader är vad manualen säger och det är exakt rätt och exakt vad man ska göra.
Att du tror att det inte skulle vara lyckat visar bara hur lite du förstår. Det läget passerar 4t-motorn vartannat varv utan att nåt o-lyckat inträffar.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Du tror inte att något händer då? Kammarna är ju felvända i förhållande till när jag lossade dem. Jag skulle ju kunna göra så och ta bort dem igen när vevaxel står rätt. Problemet nu är att Kammarna är i spänn så jag får inte tillbaka dem så lätt. Borde varit mer uppmärksam. Alltid lätt att vara efterklok. ?

Att kamaxlarna just nu är i spänn är ju just precis det olyckliga som inträffar när man gör som Tegel föreslår. Jag hoppas att du inte hunnit dra sönder några gängor när allt står snett.

Följ manualen och montera ihop motorn på rätt sätt så går det lätt.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Risken om man monterar ihop med "egna märkningar" är nog att man också att man kuggar fel utöver att man förmodligen har mer spänn på kammarna, monterar man ihop enligt manualen blir det rätt.

Tänk om du du har en motor i delar då tvingas du montera ihop den enligt märkningarna, jag skulle aldrig våga mig på att montera kammarna på nåt annat sätt en enligt märkningarna i manualen.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Ja, det är fel, du råder honom att montera kamaxlarna på ett sätt som innebär att kamaxlarna inte faller direkt in i position utan måste tvingas ner genom dra överfallen med mer våld än vad som är nödvändigt ifall man gör rätt.

Ja, att montera kamaxeln 180 grader är vad manualen säger och det är exakt rätt och exakt vad man ska göra.
Att du tror att det inte skulle vara lyckat visar bara hur lite du förstår. Det läget passerar 4t-motorn vartannat varv utan att nåt o-lyckat inträffar.
Du har rätt. hjärnsläpp deluxe. Jag går och lägger mig nu.
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Kammarna är losstagna? Du har dem vid sidan av motorn? Tänker jag rätt?

För att komma i rätt utgångsläge så skall vevaxeln roteras så att kolvarna hamnar enligt den instruktion du hänvisar till - om kammarna är borttagna så är det inget problem att kolvarna slår i ventilerna - vad som kan vara ett problem är kamkedjan - den måste hållas i lite spänn så att den inte "korvar" sig nere i vevhuset - finns någon annan i tråden som har insikt i MT09:s kamkedja/sträckare?
När V-märket är på rätt ställe så kan kammarna + dreven (om det är lösa drev) läggas i - det bör/måste finnas någon form av märkning som visar hur de skall ligga.

Orsaken att du absolut inte skall montera med V-läget som du har det är att så många ventiler står öppna och när du drar överfallen på kammarna så måste du övervinna den kraften - i rätt läge är färre ventiler öppna och kraften du drar överfallen med blir lägre (mindre risk för skador) - eventuellt kan ventilerna belastas fel om du tvingar ner kammarna med vevaxeln i fel position

Blev inlägget förståeligt? Andra får gärna kommentera - det kan vara annat som är viktigt att tänka på
 

jasifil

Sporthojsnörd
Gick med
17 Apr 2019
Ort
Värnamo
Hoj
MT09Tra
Kammarna är losstagna? Du har dem vid sidan av motorn? Tänker jag rätt?

För att komma i rätt utgångsläge så skall vevaxeln roteras så att kolvarna hamnar enligt den instruktion du hänvisar till - om kammarna är borttagna så är det inget problem att kolvarna slår i ventilerna - vad som kan vara ett problem är kamkedjan - den måste hållas i lite spänn så att den inte "korvar" sig nere i vevhuset - finns någon annan i tråden som har insikt i MT09:s kamkedja/sträckare?
När V-märket är på rätt ställe så kan kammarna + dreven (om det är lösa drev) läggas i - det bör/måste finnas någon form av märkning som visar hur de skall ligga.

Orsaken att du absolut inte skall montera med V-läget som du har det är att så många ventiler står öppna och när du drar överfallen på kammarna så måste du övervinna den kraften - i rätt läge är färre ventiler öppna och kraften du drar överfallen med blir lägre (mindre risk för skador) - eventuellt kan ventilerna belastas fel om du tvingar ner kammarna med vevaxeln i fel position

Blev inlägget förståeligt? Andra får gärna kommentera - det kan vara annat som är viktigt att tänka på
Så du tror att det går att rotera vevaxeln ett varv utan risk, ifall jag håller kedjan sträckt? Det vore ju det bästa egentligen. Överfallen var ju i spänn när jag lossade dem vilket borde ha gjort att jag misstänkte att något blivit fel.
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Så du tror att det går att rotera vevaxeln ett varv utan risk, ifall jag håller kedjan sträckt? Det vore ju det bästa egentligen. Överfallen var ju i spänn när jag lossade dem vilket borde ha gjort att jag misstänkte att något blivit fel.
Jag vill att någon mer som pillat i modernare motorer än jag och då gärna just MT09 har synpunkter. Jag har pillat i äldre radfyror med överliggande kammar, men inte i något så modernt. Tillvägagångssättet kan påverkas av sådant som balansaxlar, startmotormekanism, kamkedjespännare. Men oavsett vilket så måste du komma till rätt läge på vevaxeln, som det är nu kan du INTE montera ihop motorn.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Så du tror att det går att rotera vevaxeln ett varv utan risk, ifall jag håller kedjan sträckt? Det vore ju det bästa egentligen. Överfallen var ju i spänn när jag lossade dem vilket borde ha gjort att jag misstänkte att något blivit fel.

Men vevaxeln står väl redan i TDC? Låt den stå kvar där och vänd bara kamaxlarna rätt.
 
Nyheter
Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top