!"#!"#!"# BBB Spam Blockerar

• Thread starter Thread starter DwD
  • Start date Start date

DwD

Med lem
Gick med
13 Mar 2003
Hoj
KTM 990 SMR 2010,XR400R-2004
nä nu j-vlar !!!!!
:mad: :mad: :mad:
åtgärder mot spam:
2003-12-03 16:27
"Vi har som alla andra Internetoperatörer sedan en tid tillbaka brottats med problemet att antalet spam, eller oönskad epost, ökat kraftigt. Efter att ha provat olika lösningar väljer vi nu att blockera port 25 i nätet. Det medför att det från den 8 december 2003 inte längre är möjligt att ha en egen epost-server. En liknande lösning tillämpas redan av de flesta andra Internetoperatörer i Sverige för att komma till rätta med spamproblematiken.

Det här påverkar bara dig som skickar epost via en egen epostserver eller via en tredje parts epostserver, som t.ex. ett webbhotell. Det påverkar inte dig som använder din epostadress från Bredbandsbolaget, dig som använder webmail-lösningar (ex. Hotmail, Spraymail eller Yahoo) eller dig som arbetar hemifrån med VPN-lösning.

Mer information skickas till din epostadress hos Bredbandsbolaget inom kort. "

http://www.bredband.net/portal/Kundtjanst_informerar#Åtgärder mot spam

Har BBB spam problem? :va Jag har inte fått ett spam sedan jag fick uppkopplingen för några år sedan.

Får det några mer otrevliga följder om port 25 är blockad, förutom det med "tredje parts epostserver" som de skrev om?

Spinky Spendrup skrev:
Har BBB spam problem? :va Jag har inte fått ett spam sedan jag fick uppkopplingen för några år sedan.

Får det några mer otrevliga följder om port 25 är blockad, förutom det med "tredje parts epostserver" som de skrev om?
jag du kan inte ta emot mail, anv egen mailserver, eller anv någon annan mailserver förutom deras. webmail fungerar naturligtvis(fast det suger).

om man säger så här, om dom kan rubba på denna port så kan dom även börja rubba på andra portar..

ringde till dom:
"har pratat med dom nu, jag var den första som hade ringt om det, iof så kom pressmedelandet ut i slutet på dagen så det kan juh iof vara sant.
men till saken. dom kommer inte att ändra beslutet,och dom kommer inte att hjälpa på något annat sätt.
jag drog upp det om avtal osv men han hade tydligen inte fått någon mer information.jag pressade honom om att det är mindre än en arbetsvecka kvar innan dom spärrar och på så sätt borde dom ha mer information, jag frågade efter att få prata med någon överordnad men sådan fanns inte på plats. jag skall ringa i morgon under dagtid å då prata med någon chef.. så här får dom fan inte bete sig"

Swedie skrev:
HUH! Vadå, så jag kommer inte kunna connecta till mitt POP3 konto?

hmm får se, rätta mig om jag har fel ..

pop3 går på port tcp 110,
så du borde kunna connecta mot din mail server.men beroende på var den står så kommer du inte kunna skicka (smtp tcp 25) mail

:gråta

hmm.. sporthoj.com ligger väl inte på BBB ???? :confused: hoppas inte..

Saxar från mailet jag fick av dem... & det påverkar inte pop3 konton som man har hos BBB..... lär er att förstå :kocko ... dom är ute efter de privata mailservrar som inte är confade ordentligt...

-----------------------------------------------------------------------------
Åtgärder mot spam
Spam, eller oönskad epost, drabbar de flesta som använder sig av epost för att kommunicera. Sedan en tid tillbaka har såväl Bredbandsbolaget som andra Internetoperatörer i Sverige brottats med hur vi ska lösa problemet med den senaste tidens kraftiga ökning av spam.

Då en stor majoritet av all spam skickas via epostservrar utan serverägarens vetskap så är det svårt att stoppa de riktiga avsändarna. Vi och flertalet andra Internetoperatörer har därför valt att blockera port 25 i våra respektive nät. Det innebär att det från den 8 december 2003 inte längre är möjligt att skicka epost i Bredbandsbolagets nät om man inte skickar det via Bredbandsbolagets epostservrar.

Hur påverkar det här mig?
Det här påverkar bara dig som skickar epost via en egen epostserver eller via en tredje parts epost, som t.ex. ett webbhotell. Det påverkar inte dig som använder din epostadress från Bredbandsbolaget, dig som använder webmail-lösningar (ex. Hotmail, Spraymail eller Yahoo) eller dig som arbetar hemifrån med VPN-lösning. Tillhör du någon av de tre senast uppräknade grupperna så behöver du inte göra något, utan kan se fram emot att förhoppningsvis få mindre spam i din epost.

Jag har en egen epostserver, hur gör jag nu?
Du kan fortfarande ta emot epost som vanligt. För att kunna skicka epost måste du dock ändra din server för utgående epost till: smtp.bredband.net. Med andra ord, du måste skicka din epost via Bredbandsbolagets smtp-server.

Jag använder en epostserver hos ett webbhotell, hur gör jag?
Du kan fortfarande ta emot epost som vanligt. För att kunna sända epost måste du dock skicka utgående epost via: smtp.bredband.net.

Vänlig hälsning

Bredbandsbolaget

© Bredbandsbolaget
2003 B2 Bredband AB (publ)
Reg.Nr: 556557-5825 Säte: Stockholm

Detta meddelande är affärskritisk information och skickas till dig med hänvisning till punkt 15.2 i de Allmänna villkoren. Du kan därför inte avsäga dig möjligheten att få denna typ av information.

skruvis skrev:
Saxar från mailet jag fick av dem... & det påverkar inte pop3 konton som man har hos BBB..... lär er att förstå :kocko ... dom är ute efter de privata mailservrar som inte är confade ordentligt...
jo jag håller med dig, fan ta alla dom som inte konfat mail servrarna ordentligt!

men jag vill inte anv BBB dåliga mailserver när jag har en egen utan begränsingar

Min personliga åsikt är att det är rätt - utifrån att man kan ju fortfarande ta emot mail från andra servrar än BBB's. Det finns ju ingen anledning att behöva skicka via någon annan mailserver... för privatpersoner.

Min personliga åsikt är att det är fel - internet är en fri företeelse, och att sälja 10mbit minus port 25 är inte riktigt rätt. Ska det va så ska det va.

Min personliga åsikt är att spam är alldeles för djälva drygt och jobbigt, och företag som sysslar med spammail skulle tamigtusan tvångskånkas.

Så, nu vet ni det.

//P

DwD skrev:
nä nu j-vlar !!!!!
:mad: :mad: :mad:
åtgärder mot spam:
2003-12-03 16:27
"Vi har som alla andra Internetoperatörer sedan en tid tillbaka brottats med problemet att antalet spam, eller oönskad epost, ökat kraftigt. Efter att ha provat olika lösningar väljer vi nu att blockera port 25 i nätet. Det medför att det från den 8 december 2003 inte längre är möjligt att ha en egen epost-server. En liknande lösning tillämpas redan av de flesta andra Internetoperatörer i Sverige för att komma till rätta med spamproblematiken.

Det här påverkar bara dig som skickar epost via en egen epostserver eller via en tredje parts epostserver, som t.ex. ett webbhotell. Det påverkar inte dig som använder din epostadress från Bredbandsbolaget, dig som använder webmail-lösningar (ex. Hotmail, Spraymail eller Yahoo) eller dig som arbetar hemifrån med VPN-lösning.

Mer information skickas till din epostadress hos Bredbandsbolaget inom kort. "

http://www.bredband.net/portal/Kundtjanst_informerar#Åtgärder mot spam

När Telia spärra port 25 blev det kors i taket alla som "kunde något om data" skulle helt plötsligt ha egen smtp server hemma för det var så jätte bra att ha..

Telia gjorde då så att man skicka ut ett nytt avtal till kunder som begärde att port 25 skulle öppnas.

Minns inte riktigt vad som stod i avtalet men att kunden tar på sig ansvaret för spam och inte telia tror jag..

Jag tycker det är bra slipper jag få en massa spam så är det värt de..

Urre skrev:
När Telia spärra port 25 blev det kors i taket alla som "kunde något om data" skulle helt plötsligt ha egen smtp server hemma för det var så jätte bra att ha..

Telia gjorde då så att man skicka ut ett nytt avtal till kunder som begärde att port 25 skulle öppnas.

Minns inte riktigt vad som stod i avtalet men att kunden tar på sig ansvaret för spam och inte telia tror jag..

Jag tycker det är bra slipper jag få en massa spam så är det värt de..

hallå tror ni verkligen att det hjälper om dom låser ner port 25????
ni kommer ändå att få spam mail, och spam mail så det skriker om det!.

en av orsakerna till att ni får spam mail är för att ni registrear era mail adresser på internetsidor som säljer vidare eran mail adress.

jag tycker personligen att telias ide var jättebra och hoppas att BBB anv den

Dom som skickar spam använder ju inte sina egna smtp servrar utan skickar via mindre skyddade servrar i andra nät va??

För mig som e dataokunnig pratar ni ryska :va

Mitt BBB funkar fin fint och utan spam ! :gnissla

// TOK :fyllisar

ta emot mail? nu får det lugnas ner här lite, smtp-protokollet som vanligtvis ligger på port 25 är enbart för att skicka mail. Man kan fortf. sätta upp en en egen sendmail server eller liknande och skicka med den fast du kan inte komma åt den om du sitter utanför bbbs nät. Om man vill komma åt sin egna mailserver utanför bbbs nät så är det bara att byta port o sen ställa in port i mail programmet.

Och detta problem uppstår p.g.a. massa idioter INTE låser sina sendmail servrar så att de program som söker upp öppna mailservrar hittar dessa o kan använda dem. Och bbb måste ju ta tag i problemet då det är ett jävla tryck om spam etc från usa etc.

Mvh. Hannes

får nog ev. ändra lite på mitt svar. om dom även låser port 25 utåt så går det inte att använda sig av en lokal mailserver. Dock så räcker det med att byta port så kan man köra fritt fram.

/ Hannes

skruvis skrev:

Åtgärder mot spam
Spam, eller oönskad epost, drabbar de flesta som använder sig av epost för att kommunicera. Sedan en tid tillbaka har såväl Bredbandsbolaget som andra Internetoperatörer i Sverige brottats med hur vi ska lösa problemet med den senaste tidens kraftiga ökning av spam.

Då en stor majoritet av all spam skickas via epostservrar utan serverägarens vetskap så är det svårt att stoppa de riktiga avsändarna. Vi och flertalet andra Internetoperatörer har därför valt att blockera port 25 i våra respektive nät. Det innebär att det från den 8 december 2003 inte längre är möjligt att skicka epost i Bredbandsbolagets nät om man inte skickar det via Bredbandsbolagets epostservrar.

Hur påverkar det här mig?
Det här påverkar bara dig som skickar epost via en egen epostserver eller via en tredje parts epost, som t.ex. ett webbhotell. Det påverkar inte dig som använder din epostadress från Bredbandsbolaget, dig som använder webmail-lösningar (ex. Hotmail, Spraymail eller Yahoo) eller dig som arbetar hemifrån med VPN-lösning. Tillhör du någon av de tre senast uppräknade grupperna så behöver du inte göra något, utan kan se fram emot att förhoppningsvis få mindre spam i din epost.

Jag har en egen epostserver, hur gör jag nu?
Du kan fortfarande ta emot epost som vanligt. För att kunna skicka epost måste du dock ändra din server för utgående epost till: smtp.bredband.net. Med andra ord, du måste skicka din epost via Bredbandsbolagets smtp-server.

Jag använder en epostserver hos ett webbhotell, hur gör jag?
Du kan fortfarande ta emot epost som vanligt. För att kunna sända epost måste du dock skicka utgående epost via: smtp.bredband.net.

Vänlig hälsning

Bredbandsbolaget

© Bredbandsbolaget
2003 B2 Bredband AB (publ)
Reg.Nr: 556557-5825 Säte: Stockholm

Detta meddelande är affärskritisk information och skickas till dig med hänvisning till punkt 15.2 i de Allmänna villkoren. Du kan därför inte avsäga dig möjligheten att få denna typ av information.
att dem inte skriver en guide hur man säkrar sin epost server istället!

Urre skrev:
Dom som skickar spam använder ju inte sina egna smtp servrar utan skickar via mindre skyddade servrar i andra nät va??
jepp oftast så skickar dom via en mail server som inte har stängt av mail relay

ganska tungt jobb o skriva hur man säkrar alla världens olika e-post servrar, finns väl säkert 500 st åtminstonde!

HanneZ skrev:
ta emot mail? nu får det lugnas ner här lite, smtp-protokollet som vanligtvis ligger på port 25 är enbart för att skicka mail. Man kan fortf. sätta upp en en egen sendmail server eller liknande och skicka med den fast du kan inte komma åt den om du sitter utanför bbbs nät. Om man vill komma åt sin egna mailserver utanför bbbs nät så är det bara att byta port o sen ställa in port i mail programmet.

Och detta problem uppstår p.g.a. massa idioter INTE låser sina sendmail servrar så att de program som söker upp öppna mailservrar hittar dessa o kan använda dem. Och bbb måste ju ta tag i problemet då det är ett jävla tryck om spam etc från usa etc.

Mvh. Hannes

sätter du upp en mail server på BBB nät så kommer du inte kunna ta emot mail från andra mail servrar.

Back