Batteri för eldrift

R1 wannabe

RR Hangaround
Gick med
15 Dec 2003
Hoj
Cb 125 -70, RG 500-86, Z1000, R1-00, GSXR 1000 -03, S1000RR
För att slippa spamma i en annan tråd i Hojbyggen om att bygga om en hoj till eldrift så ställer jag frågan här istället.

Varför skriver de:
"Don't buy this unless you know what you are doing! This battery is NOT for flashlights!"?

Misstänker att det har att göra med "Max. Continuous discharge 35A NOT protected!"
Men isåfall vad har ett vanligt sådant batteri för ficklampor för Max Continous discharge och hur är det skyddat?

Celler för ficklampor och liknande har ett litet kretskort med skyddskrets för överström, överladdning och djupurladdning inbyggt, ofta vid pluspolen.
De du länkar till har ett enkelt kortslutningsskydd, men ingen elektronik.
Sen kan man hitta celler utan kortslutningsskyddet också. Tex begagnade från ett Teslapack.

Så kanske dags att läsa in lite om den elektroniken som används i elbilar för att skydda batterier mot att urladdas för djupt, laddas för mycket osv.
Jag hade studerat t.ex. Teslas patent för att hitta ideer.

När jag läser : Do not discharge deeper than 2.5V
så anar jag av erfarenhet att detta kan betyda att då går batteri cellen att ladda en gång till.
Urladdas det till 3.0 V kanske det klarar 10 cykler laddas, ladda ur.
Urladdas det till 3,5 V kanske det klarar 100 cykler laddas, ladda ur.
och så vidare.

Med tanke på konsekvenserna av att en cell "dör" så kanske det lönar sig välja bra celler från en bra tillverkare.
Boeing valde Lithium celler från Yuasa och de brann.

Jag hade kollat vilka celler som Tesla använder....

Last edited:
Back