balanspunkten

ambulans

Ambulans
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ingen för tillfället
nån som vet hur lång den är ?? alltså.. när man kommer till den, hur långt är det då tills man slår över.... inbillar mig att det är längre än man tror...

Ambulans, det kan inte bli en exakt vetenskap efter som åkarens vikt och postion på hojen påverkar tyngdpunkten. Ju längre bak föraren sitter desto lägre överslagningsvinkel och v.v.

Bästa

Ace

Ace of spades skrev:
Ambulans, det kan inte bli en exakt vetenskap efter som åkarens vikt och postion på hojen påverkar tyngdpunkten. Ju längre bak föraren sitter desto lägre överslagningsvinkel och v.v.

Bästa

Ace

ja jo... nu va de ju inte nåra exakta siffror ja va ute efter... utan bara om det rör sig om en halvmeter eller 2 dec..

Nej, det är möjligt. Men om man förstår tyngdpunktsberäkning så förstår man att det inte är så lätt att ge ens ett ungefärligt svar.

Men jag tror också att den ligger längre bak än vad än vad man imbillar sig. Jag själv är mer orolig för bakåttipp än något annant och har svårt att under körning bedömma hur högt framhjulet egentligen befinner sig. I mitt fall är framhjulet säkert lägre än vad jag tror.

Bästa

Ace

Ambulans, när jag läser min egen kommentar ser jag att den kan se mästrande ut. Det är inte min mening. Jag hade själv samma funderingar som du och beslöt att sätta siffror till mina tankar och blev snart varse antalet variabler. Men oaccelererat borde avståndet mellan främere och bakere balanspunkte vara lika med armlängden.

Den absoluta balanspunkten är nästan oändligt liten (stanna hojen i det läget och den står kvar på bakhjulet) :) Men annars är det väl det område som man kan kontrollera lätt med gaspådraget/motorbroms eller genom att flytta kroppen lite. Någon decimeter eller så, hänger ju på vilken hoj man har och hur tjock föraren är osv...

hm ja de va bra en tanke som slog mig.. eftersom de känns bra läskigt i magen när de börjar sväva..med resultat att man slår av på gasen.. en del påstår ju då att de är rätt så mkt kvar innan man slår över..

själv så kan ja bara gånger o delat.. så att räkna ut detta de får nog andra göra.. de va ju inte sååå exakt ja ville ha de.. räcker med halvmetrar.. =)

själv så räknar ja bara ut droger i mg.. .... :rolleyes:

Balanspunkten känns i magen....

Känns som är jäkligt högt upp, man accar inte, man bromsar inte, känns som man ska glida av.
Själv är jag där när jag får titta åt sidan av framskärmen för att se var jag åker....

G-punkten är svårare att hitta än B-punkten :D

phastasphuk skrev:
Balanspunkten känns i magen....

Känns som är jäkligt högt upp, man accar inte, man bromsar inte, känns som man ska glida av.
Själv är jag där när jag får titta åt sidan av framskärmen för att se var jag åker....

hahahhaa... jo den punkten är man inte lika rädd för :p
men.. men när du är där.. så du får titta åt sidan, hur långt har du kvar då innan du går över på rygg ...?? 1 dec.. 2 dec .. halvmeter ??
vet inte om ja har lust att ta reda på det i praktiken :skrämd

vi kan ju göra en deal.. om du visar mig B punkten så ska ja visa dig G.....
1bluewinky.gif

Last edited:
Du kan nog vara så högt så baklyset skrapar i och rädda med enbart motorbroms, speciellt med tanke på hur nerdrevad din blejd är. När jag försöker åka högt så ser jag INGET framåt, bara mätare. Ändå kan man gå mycket högre än vad jag törs.

Rigge skrev:
Du kan nog vara så högt så baklyset skrapar i och rädda med enbart motorbroms, speciellt med tanke på hur nerdrevad din blejd är. När jag försöker åka högt så ser jag INGET framåt, bara mätare. Ändå kan man gå mycket högre än vad jag törs.

så lyset tar i ??... fan, då har man BRA mkt kvar alltså.. då när man håller på o bajsar på sig... :confused:

sååå drevad är den ju inte.. 1 ned i fram o 2 upp i bak.
såg på stuntforum att dom kör med 6 kugg upp på blade i bak.

Jag brukar titta på gaffelvinkeln, när jag har gafflarna parallellt mot asfalten ligger man högt o fint och det räcker med en kraftig brakare för att man ska börja slå över, men då har man motorbroms.... man brukar börja sakta ner när gafflarna pekar uppåt.. :slicka

Last edited:
ambulans skrev:
så lyset tar i ??... fan, då har man BRA mkt kvar alltså.. då när man håller på o bajsar på sig... :confused:

sååå drevad är den ju inte.. 1 ned i fram o 2 upp i bak.
såg på stuntforum att dom kör med 6 kugg upp på blade i bak.

Jag kanske överdriver lite men det går att rädda bra höga wheelies med bara motorbroms, och det är inget jag testat själv. Jag provade åka så sakta och högt jag kunde på ettan i Tierp sist (å de var INTE högt :rodnar ) och det jag tycker är lite läbbigt är glappet som blir i kedjan när man slår av gasen och när man sen ska ge på lite igen när man droppat ner nosen lite. Hur gör dom som kan? Är det jämn gas och bromsa ner när det går för högt?? Det verkar asjobbigt att lära sig att ha kvar gasen när man kommer för högt.

Rigge skrev:
Jag kanske överdriver lite men det går att rädda bra höga wheelies med bara motorbroms, och det är inget jag testat själv. Jag provade åka så sakta och högt jag kunde på ettan i Tierp sist (å de var INTE högt :rodnar ) och det jag tycker är lite läbbigt är glappet som blir i kedjan när man slår av gasen och när man sen ska ge på lite igen när man droppat ner nosen lite. Hur gör dom som kan? Är det jämn gas och bromsa ner när det går för högt?? Det verkar asjobbigt att lära sig att ha kvar gasen när man kommer för högt.

man skulle ju kunna tänka sig att proffsen inte slår av på gasen.. utan justerar med bromsen bara.. då får man ju inget slack heller...
de där med att åka sakta.. de verkar ju som om de ska drevas ordentligt då.. om man ska tro stuntforumet :confused:

phastasphuk skrev:

Jag tycker tvärtom, ge mig en anatomiskt korrekt bild så ska jag visa var du hittar G:et någonstans :)

/amatörgynekologen

balanspunktsområdet är precis där den sköna hisnande känslan i magen infinner sig......hatade den känslan tidigare, efter ett tag känndes det som att åka på moln, vilket var skönt. Jag själv söker inte balans punkten i sig utan jag söker punkten där ag kan köra hur långt som helst på samma växel. Den är beroende av luftmotståndet mot hojen, brukar för mig ligga när jag fått hastighetsmätaren mitt framför ögonen,. Den punkten är bäst, att se varvräknaren stå så gott som helt stilla på samma varvtal. Hoppas detta gav dig lite humm om det hela.

Annars är Tommy en hejdundrande jävel på slangen, om ni kolla hans körning i wcx filmen så ser man hur han sänker farten genom att komma över balanspunkten, för att sedan motorbromsa lite o fortsätta....han använder ej fotbroms för att sänka farten.

Har en liten bild.. :)

men iaf.. det beror på hur du placerar kroppen.. balansPUNKTEN är fixerad.. dock har du ett område där det betyder mindre om det varierar dig.

Bifogat

• wheelieangle.gif
    wheelieangle.gif
    10.7 KB · Visningar: 306
hm..ja det verkar ju som om att man har ett skapligt område att röra sig på... innan man lägger sig på rygg...

Ravetrancer : Jo ja har sett den filmen, får ju hålla me om att killen har skaplig koll... hm.. man kanske skulle snickra en wheelie bar o ut o testa :cool:

Bifogat

• wheelie4.jpg
    wheelie4.jpg
    37.4 KB · Visningar: 278
Back