Bänknings(effekt)fråga?

mickeer

Member of: Shocklogs!
Gick med
27 Jun 2007
Hoj
ZZR1400 -10 DRZ-400, DR-350
Tjena!
Tänkte höra med er som har bänkat hojjar förr.
Jag var på en rätt "stort" företag som skulle effektmäta hojjen.
Jag glömde säga till dom att den inte är helt orginal, men tänkte att det fixar sig nog.
Dom bänkade hojjen, å gav mig pappren. Tyvärr tittade jag inte allt för hårt på papperet då det väntade men massa bärs som jag tyckte hade prio just då..:3freak

När jag sedan kollar så är det en massa rippel i början, och det visar sig att min hoj har ca: -10 hästar i början.
Den hade bara 130hk oxå. dvs, mindre än det var orginal osv...
Vad har jag/dom gjort fel och kan man be att få göra om det hela?
Stämmer pappret??

:rofl
(Kan nämna att jag har en gsxr1100.)

/mickeer

Bifogat

• MickeE.jpg
    MickeE.jpg
    205.9 KB · Visningar: 418
Last edited:
Du skrev "Jag var på en rätt "stort" företag som skulle effektmäta hojjen." Då har de väl inte gjort något med den, bara gjort en körning får att kolla den och du fick resultatet på papper.

"Den hade bara 10hk oxå. dvs, mindre än det var orginal osv..."

Har hojen bara 10hk?

Du menar alltså att hojen går sämre efter bänkningen? Och tycker att bromspappret är konstigt? Är vi överens då?:7peta

Varför frågar du inte den som gjorde bänkkörningen i stället? Du nämner inte om effekten i diagrammet är uppmätt på bakhjulet eller uträknad. Om det är den uppmätta så är det väl inte osannolikt med 15 % effekttapp genom drivlinan och 1,5 decenniers bruk. Bara för att hojen "inte är helt original" så betyder ju inte det att det är mer effekt än från början, det går utmärkt att trimma bort hästkrafter.

Tjo!
Det gällde en effektmätning. Den senaste jag gjorde var hösten 2011.då visade den 137 faktiska hk uppmätt på bakhjulet vid en "rullande landsväg", utan "rippel"
Som synes nu är det runt 131.
Skillnaden mot 2011 är förgasarna, portning, tändning.
Det bör ju inte bli sämre tycker man, men om det är så, så ok..
:död

"Den hade bara 10hk oxå. dvs, mindre än det var orginal osv..."

Har hojen bara 10hk?

Du menar alltså att hojen går sämre efter bänkningen? Och tycker att bromspappret är konstigt? Är vi överens då?:7peta

minus 10 hk enligt pappret menar jag.
inte totaleffekten och minus 10, utan i början går effekten ner under 0, mot -10...
ehh... om du försår mitt taffliga försök till förklaring.

minus 10 hk enligt pappret menar jag.
inte totaleffekten och minus 10, utan i början går effekten ner under 0, mot -10...
ehh... om du försår mitt taffliga försök till förklaring.

Vid bänkning har man förmodligen släppt av gasen av nån anledning, då bromsar motorn istället för bänken. På kurvan ser det ut som att man gjort så när man växlat upp.

Vid bänkning har man förmodligen släppt av gasen av nån anledning, då bromsar motorn istället för bänken. På kurvan ser det ut som att man gjort så när man växlat upp.

aha!!
där ser man. vad bra, då har jag ju isf en förklaring!
tackar!
:)

Tjo!
å visade den 137 faktiska hk uppmätt på bakhjulet vid en "rullande landsväg", utan "rippel"
Som synes nu är det runt 131.
Skillnaden mot 2011 är förgasarna, portning, tändning.
Det bör ju inte bli sämre tycker man, men om det är så, så ok..

Två bänkkörningar kan bara jämföras med varandra om de är gjorda efter varandra på samma bänk, samma temperatur, luftfuktighet, osv. Om den ena visar högt och den andra lågt så är det väl fullt rimligt med den skillnaden.

Två bänkkörningar kan bara jämföras med varandra om de är gjorda efter varandra på samma bänk, samma temperatur, luftfuktighet, osv. Om den ena visar högt och den andra lågt så är det väl fullt rimligt med den skillnaden.

Visst är det så.
Det kan skillja på bänkar osv.
Tillsaken hör även att min polares hoj som som är likadan som min, med skillnaden att den är HELT i orginal skick hade 133hk uppmätt på bakhjulet. Dvs mera än min vid idag, men mindre än jag hade i fjol...:(
men jag verkar ha trimmat ner den istället..
Nåja, vad är väl en bal på slottet... :brinnerup

Men som nån sa

" Med En bra utförd Trimmning ,så behöver man inte förlora mer än 10-12 hk!"

Men som nån sa

" Med En bra utförd Trimmning ,så behöver man inte förlora mer än 10-12 hk!"

Jo, det verkar onekligen som så...
Men man trodde ju i sin enfald att gasare,tändning och portning skulle ge några hästar.. inte att man skulle tappa pållar..:gråta

Det finns två saker som är intressanta i en bänkning, det ena är hur själva kurvan ser, om den är jämn eller ojämn, det andra är lambdakurvan som du inte fick på din bänkning.

Får hojen rätt bränsle/luftblandning så går den så bra som förutsättningarna gör gällande, vrid- och effekt är fullständigt ointressant eftersom det varierar så oerhört mycket även i samma bänk...

Det finns två saker som är intressanta i en bänkning, det ena är hur själva kurvan ser, om den är jämn eller ojämn, det andra är lambdakurvan som du inte fick på din bänkning.

Får hojen rätt bränsle/luftblandning så går den så bra som förutsättningarna gör gällande, vrid- och effekt är fullständigt ointressant eftersom det varierar så oerhört mycket även i samma bänk...

Absolut!
Varför jag inte fick lambdavärdet är märkligt det med...

Men att kurvorna visar att min är "sämre" än polarens orginal....
:gråta

Det är väl bara att bita i det sura äpplet och konstatera att portning,kammar, FCR gasare,4-1, osv gör att hojjen går sämre. Dvs, att dessa grejjor ska man ha och göra om hojjen inte ska gå bra eller ha ett bra vrid.

(förövrigt så känner jag inte att det är feljusterat/bestyckningsproblem. det syns inte heller på stiften. Jag tycker även att den går bra, men tydligen är det ett hjärnspöke. Arma hjärna. För mycket bira kanske?)

Tyvärr....

:gråta

Jag ska slänga på allt orginal igen..

Att du inte fick lamdavärden är nog inte så konstigt, om du som du skrev i första inlägget lämnade in cykeln för effektmätning så gjorde dom ju vad du beställde.

Dom har ju stått och gasat/släppt på rullen. Därför det där i början. Sen har dom inte lagt på någon klämma på en tändkabel för att mäta varvtalet. Lättare att förstå ett diagram mot varv än mot hastighet.

Dina förändringar kan ju ha gett dig mer hk någonstans i registret. Strirra inte dig blind på toppeffekt även om den ju alltid är kul att få till hög.

Som tidigare skriver. Gör en bänkning med lambdagivare så du får med AFR värde i diagramet, det kan ju vara så att din hoj är felbestyckad och din polares går superfint vad gäller bränsle/luftblandning. Då spelar det ingen roll vad du plockat på din.

Dom har ju stått och gasat/släppt på rullen. Därför det där i början. Sen har dom inte lagt på någon klämma på en tändkabel för att mäta varvtalet. Lättare att förstå ett diagram mot varv än mot hastighet.

Dina förändringar kan ju ha gett dig mer hk någonstans i registret. Strirra inte dig blind på toppeffekt även om den ju alltid är kul att få till hög.

Som tidigare skriver. Gör en bänkning med lambdagivare så du får med AFR värde i diagramet, det kan ju vara så att din hoj är felbestyckad och din polares går superfint vad gäller bränsle/luftblandning. Då spelar det ingen roll vad du plockat på din.

Oki då ska jag tusiken göra det.
Tycker det är lite märkligt att dom inte gav mig AFR värdet.. i fjol gjorde dom det..
Typiskt.

Tänkte bifoga min polares orginalkurva..
Den ser bättre ut..

Bifogat

• org.jpg
    org.jpg
    206 KB · Visningar: 126
Imponerande flack vridmomentskurva. Ser nästa konstgjort flack ut.
Dock håller jag med om att det är ett väldigt udda sätt att mäta varvtal i km/h.
Även om du tycker att den går OK på alla varvtal tror jag att du har en hel del att justera. Verkligen synd att du inte fick en Lambda kurva.
Ge inte upp, skräm liv i dom hk som ruvar under ventilkåpan! :tummenupp

Att stiften ser OK säger inte så mycket om bestyckningen.

Mats

Imponerande flack vridmomentskurva. Ser nästa konstgjort flack ut.
Dock håller jag med om att det är ett väldigt udda sätt att mäta varvtal i km/h.
Även om du tycker att den går OK på alla varvtal tror jag att du har en hel del att justera. Verkligen synd att du inte fick en Lambda kurva.
Ge inte upp, skräm liv i dom hk som ruvar under ventilkåpan! :tummenupp

Att stiften ser OK säger inte så mycket om bestyckningen.

Mats

Tvärtom, det är väldigt vanligt att man mäter mot hastighet. På moderna hojar är det ju i regel ett h-vete att komma åt en tändkabel så då mäter man bara mot hastighet och det är ju i regel det som normalknutten är ute efter, ett bänkpapper som man kan visa polaren så att man får säga att man har en starkare hoj...:rolleyes:

Många bänktekniker mäter då utan kompensering eller med den kompensering som ger mest effekt på pappret, dvs ett prov helt utan värde och då ids de inte heller mäta på tändkabeln plus att de skiter i lamdavärdet, kunden vill ju bara ha ett papper med en fikitiv effekt...

Thomas ATOM-racing gjorde för flera år sedan en liten visualisering på hur mycket det kan skilja beroende på vad teknikern väljer att slå på i programvaran:

http://atomracing.se

Gå in under "motorcykel" och klicka på "Dynotest" i mitten på sidan. Samma körning men med olika kompensering, vilken tror ni "teknikern" lämnar till kunden?:)

OT: rätt imponerande med så mycket bakhjulseffekt på en sugmotor, väl trimmat alltså...:tummenupp

Klicka på knappen "Suzuki" och gå längst ned, där finns det en GSXR1100...:)

Last edited:
En bra mappning görs oxå på olika spjällvinklar Emot AFR dvs man kör med 5,10,20 %,osv ifrån tomgång upp till max varv och kollar att "AFR" ligger rätt , Inte bara på Full mutter ...
Sen är ju frågan om man skall bänka med en SK "Load cell" dvs lägga på lite "mot"..

Men annars så får man ju resultatet som man beställt, men vanligast är väl mest Vrid/effekt
gå in på www.proservice.se välj " bromsbänk " så får man fram en del olika dynoruns i botten av sidan...

Nyheter
Provkörningsvecka, KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Bike är på plats på sommarv...

Nortons comeback

Norton gör en triumferande ...

Boxer, V3, V4, VR5 och 6-cyl

Teknik – nya mc-motor...

Enfield presenterar sin stora twin

Efter spionbilder, hintar o...

Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort