Antisladd och andra hjälpmedel

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Om du har en dieselbil så byter man inte tändstift. Men på bensinbilar så byts det tändstift.
Min Subaru har intervall 12000 mil på byte av tändstift. Gör man inte det så ger dom upp vid ca 18 000 mil enligt min erfarenhet. (förra ägaren hade inte bytt tändstiften och då fick jag misständning vid 19 000 mil och stiften var helt slut.
Förmodligen har tidigare ägare skippat det pga att det inte är helt gratis att byta 6 irridium tändstift på en boxersexa där det är riktigt trångt för några av stiften.
Detta trots att det nog borde ha skett eftersom det ingår i serviceschemat och den var servad på märkesverkstad hela tiden. Och jag vet att den service när det skulle ha gjorts utfördes på en subaruverkstad i Huddinge.
Och med tanke på hur stiften såg ut så är det helt otänkbart att dom byttes enligt schemat för så illa slet inte ens min S6:a 2,2t på stiften och den var riktigt elak mot stiften.

Det kanske är som på VW bussarna, ett av stiften är orginal sedan fabrik, dom andra tre kan vara bytta.

Jag tror det var årsmodell 77-78 som var i synnerhet jävliga att komma åt stiften på, vi hade en sån när jag var barn.
Lyckligtvis hade min far en son med smala armar som kunde byta även det värsta stiftet.
(med en specialtillverkad tändstiftsnyckel som vi fick med bussen)
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Det kanske är som på VW bussarna, ett av stiften är orginal sedan fabrik, dom andra tre kan vara bytta.

Jag tror det var årsmodell 77-78 som var i synnerhet jävliga att komma åt stiften på, vi hade en sån när jag var barn.
Lyckligtvis hade min far en son med smala armar som kunde byta även det värsta stiftet.
(med en specialtillverkad tändstiftsnyckel som vi fick med bussen)
Nja. Dom sparare alla stiften och visade mig efter bytet och alla stiften såg för djävliga ut rent utsagt. Så det känns troligare att alla stiften var lika gamla utifrån hur dom såg ut. Så jag skulle säga att det är osannolikt att dom bytt något enda stift även om dom främre stiften är lättare att byta än dom bakre.

På gamla VW så gick det att göra lite fulhack. Farsan hade en 1302 cab som han hade borrat lagom stora hål i hjulhuset och satt en gummiplugg i så när han skulle byta så tog han av bakhjulen och körde in en lång förlängade i hålet och fick ut stiftet vilket var mycket bättre än att försöka få ut det genom att plocka isär motorn. Han hade dubbla förgasare som satt ivägen på sidorna så det gick i stort sett inte att komma åt utan att demontera förgasarna vilket gjorde det till ett helvetesjobb. Men så kan det bli om man får för sig att trimma en bubbla.
Men gissningsvis borde det ha gått att göra samma sak på bussarna då hjulhusen ju sitter på ungefär samma ställe i förhållande till motorn.
 
Nyheter
Bike grusbusar i Sörmländska skogarna!

De sex vassaste grusbusarna...

Bildkavalkad Norrtälje

Foto: Manfred Holz Nu ha...

Finbesök från Tyskland x 2!

Jörg Lohse och tiotusenmila...

Dags för World Adventure Week

WORLD ADVENTURE WEEK inleds...

ExploreBike: Track Days med Yamaha R7

Track Days med Filip Backlu...

1 av 3 använder inte blinkers

Riksförbundet M Sveriges lo...

MCM Classic ute på reportage

Foto: Manfred Holz Vi be...

Nyheter från Roadracing SM

Safari Racing Teams depåupp...

Bike på dragracing på Tierp Arena!

Kungaklassen Top Fuel bjude...

Händelserikt MotoGP på Sachsenring

Fabio Quartararo vann helge...

Top