Om du har en dieselbil så byter man inte tändstift. Men på bensinbilar så byts det tändstift.
Min Subaru har intervall 12000 mil på byte av tändstift. Gör man inte det så ger dom upp vid ca 18 000 mil enligt min erfarenhet. (förra ägaren hade inte bytt tändstiften och då fick jag misständning vid 19 000 mil och stiften var helt slut.
Förmodligen har tidigare ägare skippat det pga att det inte är helt gratis att byta 6 irridium tändstift på en boxersexa där det är riktigt trångt för några av stiften.
Detta trots att det nog borde ha skett eftersom det ingår i serviceschemat och den var servad på märkesverkstad hela tiden. Och jag vet att den service när det skulle ha gjorts utfördes på en subaruverkstad i Huddinge.
Och med tanke på hur stiften såg ut så är det helt otänkbart att dom byttes enligt schemat för så illa slet inte ens min S6:a 2,2t på stiften och den var riktigt elak mot stiften.
Det kanske är som på VW bussarna, ett av stiften är orginal sedan fabrik, dom andra tre kan vara bytta.
Jag tror det var årsmodell 77-78 som var i synnerhet jävliga att komma åt stiften på, vi hade en sån när jag var barn.
Lyckligtvis hade min far en son med smala armar som kunde byta även det värsta stiftet.
(med en specialtillverkad tändstiftsnyckel som vi fick med bussen)