ang. skjuts utan pinnar/val av första MC

nausea

Ny medlem
Gick med
18 Sep 2007
Ort
Norrköping
Hoj
Suzuki DRZ400 SM
First post, goddag goddag.

Jag och en polare har bestämt oss för att ta MC kort, och då köpa en 125a att "komma igång med" då det var många år sedan man satt på en moppe:D . vi ska inte ta lätt kort utan mellankortet (då vi inte fyllt 21 riktigt ännu).

Vi hade tänkt oss att dela på den, köra runt lite på "privata vägar" för att få in känslan och skoja lite, ta kortet, sälja den o köpa upp oss till en större modell då vi skrapat ihop lite slantar.

Två frågor kommer då upp som vi inte lyckats hitta svar på;

1. Hur ligger det praktiskt till med skjutsning? Vi har ju då planerat att köra runt båda två på den när vi tagit vårt kort, innan vi skaffat en större. Som jag förstått det så får vi skjutsa endast ifall den är utrustad med fotpinnar bak? Men jag tyckte mig även läsa att detta aldrig praktiskt tillämpas vid eventuella "kontroller", vilket gör det praktiskt möjligt att köra två på 125an oavsett.



2. Anledningen till att vi köper en 125a istället för att vänta är att de verkar vara förvånandsvärt billiga. Kommer säkert få skit för att posta denna här, men vårt val står mellan en av dessa http://www.blocket.se/vi/13094915.htm?ca=14_s eller någon div. begagnad utav billigaste modell. Frågan är då vad som är klokast; att satsa på en begagnad 10-20 år gammal kvalitetshoj eller duger dessa billiga grejer (NYA :tummenupp ) att köra med något halvår-år? Antog även att man förmodligen åker på att meka en hel del med de äldre, även ifall de är av högre kvalitet än med en sprillans ny maskin.. Men vad vet jag :gnissla



Verkar vara ett väldigt trevligt forum hur som helst, hoppas på någon form utav information åtminstone :tungan



MVH Peter
 
till fråga 1: nej. det måste finnas pinnar för att få skjutsa.

2: ja en lifan håller typ 6 månader. så isåfall funkar det. den är otroligt slö men det spelar mindre roll. annars är en gammal yamaha DTr eller ele Honda CRM bra nybörjarhojar. fast det bror lite på vad ni satsar på för hojtyp som mellan.

/David
 
till fråga 1: nej. det måste finnas pinnar för att få skjutsa.

2: ja en lifan håller typ 6 månader. så isåfall funkar det. den är otroligt slö men det spelar mindre roll. annars är en gammal yamaha DTr eller ele Honda CRM bra nybörjarhojar. fast det bror lite på vad ni satsar på för hojtyp som mellan.

/David

okay, tack för svaret!

så det är inte värt att skjutsa utan pinnar. surt surt..

när du säger 6 månader, menar du bokstavligt talat eller bara att det är en enorm skillnad på en 10 år gammal honda jämfört med lifan? är ju inte värt o slänga den i sjön om ett år, då lär man väl få en slant tillbaka på sin honda etc...

två andra 125or som verkar frekventa (har bara kollat blocket hittils) är ju honda NSR och yama tzr.. hur står sig dessa? vore som sagt rätt skönt att ha en relativt "mekfri" mc till början, då vi inte ska ha den så länge så känns det lite surt o lägga mycket tid på den... ifall det istället skulle vara så att lifan kräver mycket underhåll så är nog valet givet..
 
Honda nsr kan jag bara rekommendera. har en själv (gamla modellen) Köpte den för 9000 och den är utmärkt att skjutsa på. Motorn bara går och går. Hyfsad knuff i motorn, som nybörjare så räcker det gott och väl. Kåporna är lite plastiga och fästena till kåporna är ofta sönder. Bra bromsar och schysst fjädring. Bra mycket bättre än en lifan.
 
Allt är bättre än en lifan. en polare hade en exakt såndär. den första som hände (efter 50 mil) var att hastighetsmätaren brann up. sen varvmätaren. sen gick det typ 50 mil till så trillade ett motorfäste av. asså det är största skiten det där.
 
okay.. blev kanske lite bländad av faktumet att man kan få en NY till samma pris som en 20år gammal.. har en 20 år gammal bil, så jag är trött på eviga mekandet ^^ skall försöka titta på en resonabel "kvalitetsmaskin", dock är jag helt okunnig i ämnet så det är kanske lättare att åka på en "blåsning" vad gäller begagnat....

några allmänna tips annars?:gnissla
 
Finns det ingå sådana dära jättedammsugare på begagnatmarknaden så ni kan se hur mycket den kommer sjunka i värde? Min gissning är att ni sparar pengar på att köpa en begagnad, äldre maskin, från början då deras värdeminskning i det närmaste stagnerat. Varför inte satsa på en lite större motorcykel. Enligt min mening är det milsvida skillnad mellan att köra 125:a och en 600:a exempelvis.

Detta kanske kan vara något: http://www.blocket.se/vi/13441129.htm?ca=8_s Fast frågan är ju hur lätt man kränger den sen... Världen ser ju inte ut som den borde.

/perris
 
jo tanken med en 125a var egentligen främst då vi såg hur enormt billiga de var.. någorlunda lätta att hantera SJÄLV för att få in känslan tillbaka, och köra lite mindre legalt på mindre vägar innan vi börjar med kortet. köra runt i en fullstor innan kort känns inte direkt sådär trevligt:gnissla

samt att ha något att åka på lite hit o dit (funderar på att dumpa bilen helt, orkar inte med o hålla igång skiten under vintern ändå) för en billig peng.. då vi e fattiga studenter så lär det dröja tills vi har sparat ihop till en trevlig fullstor.. vi hade tänkt lägga åtminstone 25-40 lappar då.. jämfört med de 6000 som man kan få en av de där för så är skillnaden rätt så stor:rolleyes:

om man nu lyckas hitta en trevlig begagnad maskin så förlorar man ju som sagt knappt något när man sedan vill uppgradera. baah lockande med en ny maskin :huvet


vart hittar man annars trevliga annonser förutom på blocket? brukar ni titta runt här och där eller finns det någon "ledande" annonsmarknad där man kan fynda?:tuttar
 
Honda Nsr är grym tycker jag.. har en 91 som jag köpte för 6500, kolv+cylinder bytt, nytt bakdäck, nytt drivpaket. så det var bara att köra. lite skabbigt sadelöverdrag och framkåpa så det blev en fighter..
tycker den går riktigt bra, inte mycket som skiljer sig i axx 0-125 med en cagiva mito. Rs drog dock ifrån ganska kraftigt..
 
Honda Nsr är grym tycker jag.. har en 91 som jag köpte för 6500, kolv+cylinder bytt, nytt bakdäck, nytt drivpaket. så det var bara att köra. lite skabbigt sadelöverdrag och framkåpa så det blev en fighter..
tycker den går riktigt bra, inte mycket som skiljer sig i axx 0-125 med en cagiva mito. Rs drog dock ifrån ganska kraftigt..

Då måste mitn vart strypt :tummenupp
 
Då måste mitn vart strypt :tummenupp

Nope.. det är Matteh här på SH... han drog mig dom första metrarna.. så han låg typ 10 meter före efter typ 30.. men sen drog han inte ifårn något mer upp till runt 120-125... Isse på SH med sin aprilia drog därimot ifrån ganska bra...
 
Honda Nsr är grym tycker jag.. har en 91 som jag köpte för 6500, kolv+cylinder bytt, nytt bakdäck, nytt drivpaket. så det var bara att köra. lite skabbigt sadelöverdrag och framkåpa så det blev en fighter..
tycker den går riktigt bra, inte mycket som skiljer sig i axx 0-125 med en cagiva mito. Rs drog dock ifrån ganska kraftigt..

Hälsa att han borde se över sin mito. ;)

Men en gammal TZR/NSR spöar kackan ur en lifan, hade själv en TZR 89:a, inte perfekt, lätt skabbig, men i princip odödlig, hade 95k på mätarn när jag sålde den, vilket för en 2t 125:a är astronomiskt.

TZR har ju kickstart, vilket jag skulle påstå att är bra på en så gammal cyckel, mycket mindre som kan gå fel, annars verkar NSR lite stabilare byggd.
 
Är inne på en NSR:a. Finns en hel del för 8-11k som ser ut att duga fint :yoparty

Tänkte passa på att slänga in en till fråga medans vi är igång;


Hur funkar det med försäkring, farmor polisen osv. om man kör en 125a som är reggad som lätt men ostrypt?

Jag kommer ju ta begränsat och inte lätt kort.
 
Varför inte köpa en cb400 eller liknande som ni tom kan köra upp på??? LÄTTARE än 125a att köra!

Är inne på en NSR:a. Finns en hel del för 8-11k som ser ut att duga fint :yoparty

Tänkte passa på att slänga in en till fråga medans vi är igång;


Hur funkar det med försäkring, farmor polisen osv. om man kör en 125a som är reggad som lätt men ostrypt?

Jag kommer ju ta begränsat och inte lätt kort.

Har du mellankort är det inga problem att köra ostrypt 125a, sålänge dom inte har över 0,16kw/kg eller över 25kw. Tror inte många 125or har det
 
Last edited:
Varför inte köpa en cb400 eller liknande som ni tom kan köra upp på??? LÄTTARE än 125a att köra!



Har du mellankort är det inga problem att köra ostrypt 125a, sålänge dom inte har över 0,16kw/kg eller över 25kw. Tror inte många 125or har det

vi behöver för tillfället hålla oss under 15tusen. hondorna är rysligt snygga och kostar under tusenlappen om året att försäkra helt.

länka gärna alternativ, vi kände bara att vi itne vill ge oss på en 600~ från början, speciellt då vi inte vet hur/när kortet blir av.



så det blir inget strul med försäkring eller något vid en olycka t.ex. ifall man kör en på pappret lätt MC, om man bara har behörighet att köra den "effekten"?
 
vi behöver för tillfället hålla oss under 15tusen. hondorna är rysligt snygga och kostar under tusenlappen om året att försäkra helt.

länka gärna alternativ, vi kände bara att vi itne vill ge oss på en 600~ från början, speciellt då vi inte vet hur/när kortet blir av.



så det blir inget strul med försäkring eller något vid en olycka t.ex. ifall man kör en på pappret lätt MC, om man bara har behörighet att köra den "effekten"?
Tycker också att ni borde satsa på en lite större maskin.
Här har ni en fin honda cb 400n
http://www.blocket.se/vi/13421104.htm?ca=15_s
 
Tycker också att ni borde satsa på en lite större maskin.
Här har ni en fin honda cb 400n
http://www.blocket.se/vi/13421104.htm?ca=15_s

usch... påminner mig om de gamla mopparna på gårn' 5-10 år sedan..

gillar utseendet på 125orna.. de flesta sportsaker runt 90talet ser rysligt fräscha ut.. de flesta icke 125or (vi har faktiskt låst oss litet på 125or utav ingen anledning alls faktiskt) i den prisklassen är antingen 80-85or som vi inte vill bekanta oss med, eller på tok för starka saker.


visst vore det trevligt att inte ligga i "moppeklassen" om man har ett A Kort, men vad jag förstått det så går dom rätt skapligt och toppar 150~, ser rysligt bra ut och kostar inget att försäkra.. Vad mer behöver man egentligen ?:va
förtydligande: vi söker endast under "Fordonstyp: Sport":D
 
Last edited:
Nyheter
Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Yamaha R7 får stor uppgradering!

Yamaha R7 får en nängd uppg...

Back
Top