All respekt till motocrossförarna...

#acke#

Det spelar ingen roll vem som gör det...
Gick med
1 Nov 2005
Hoj
CBR 900, XR600
För nån helg sen var jag och några kompisar ute vid barkaby crossbana för att köra lite 250 2T.

Banan är om jag förstod det rätt avstängd men det var ändå en hel del folk där och körde.

Hur som helst, gasar runt banan och känner att fan hade man börjat med det här i tidigare dar kanske man skulle kunnat blivit nåt.

Tyckte med andra ord att jag höll ett jävla tempo.

Efter några varv var man ju rätt trött i underarmarna så vi satte oss och betraktade de andra åkande och vilade lite. Började då inse att de flesta andra nog var bra mycket yngre än oss.

Sen kommer nån ny snubbe upp på banan med en ktm 4T och helvetes jävlar my god!

Kunde knappt tro mina ögon när jag såg snubben köra. Han höll ett helt osannolikt tempo och det såg så lätt och kontrollerat ut.

Det finns ett platåhopp eller vad man ska kalla det som vi inte varit i närheten av att komma över. Denna snubben tar det liksom flygande på sidan för att sedan i sjuk hastighet ta den efterfölande vänsterkurvan upp på startrakan där han för övrigt inte satte ner framhjulet i marken förrän efter hela startrakan.

Jag har självklart sett motocross på TV tidigare men det här var en helt annorlunda upplevelse. Denna snubben var kanske inte ens direkt superklass men gud vad han imponerade på mig.

Håller mig nog till att stunta lite smått på vägarna i fortsättningen ...

hehe :tungan jo det är fascinerande när man ser dom köra :tummenupp

men att du bara ska stunta lite på vägen lät väl dumt. fortsätt kör & om ett par år klarar du nog oxå ett högt tempo :yoparty

Målet vore ju att i alla fall klara det där jäkla platåhoppet...

Ska nog ta och dra dit igen och testa!

Grejen är bara att jag försökte rätt många gånger och när man inser att i princip fullt spett på trean inte är i närheten av fort nog för att komma över så börjar jag chicka ur. Är ju inte heller så att själva ansatsen till platån på en crossbana är som en asfaltsväg.

Hur som helst, sticker dit igen, hoppas de inte stängt ner totalt än!

Detta kommer sluta med brutna ben men det får man väl ta :yoparty

När jag körde cross så hade jag också ett platåhopp som mål, det värsta är att det är helt lugnt när man kommer över, att nästan komma över är livsfarligt. Jag studsade snett uppepå och landade ännu sneare nedanför, det vart sån smäll så ljuddämparen gick av :3freak men jag höll mig på hjulen iallafall.

Rigge skrev:
När jag körde cross så hade jag också ett platåhopp som mål, det värsta är att det är helt lugnt när man kommer över, att nästan komma över är livsfarligt. Jag studsade snett uppepå och landade ännu sneare nedanför, det vart sån smäll så ljuddämparen gick av :3freak men jag höll mig på hjulen iallafall.
Precis :hihi klarar man hela vägen till utförsbacken är det ju lugnt, smäller man i innan så är det mindre bra. :död

#acke# skrev:
Grejen är bara att jag försökte rätt många gånger och när man inser att i princip fullt spett på trean inte är i närheten av fort nog för att komma över så börjar jag chicka ur.

Det är inte bara hastighet, utan även hoppteknik som krävs för att hoppa långt o få til en schyst landning! Sen vet man ju inte hur din hoj e drevad! Skulle jag hålla öppna spjäll på 3:an skulle det förmodligen bli en ganska så platt landning lång bortanför platån, om det inte är en onödigt stor platå!

Villket fick mig att minnas att jag måste byta bägge packboxarna i framgaffeln :)

Faaaaaaaaaaaaan...

klarar det helt enkelt inte, är för jävla feg. :huvet

Hittar inget bra spår upp så jag känner att cykeln är balanserad vid avstampet.

Nåt skit hände med blårykarn också så ska jag lyckas avsluta detta projekt får det bli med XR:en.

Ska bli intressant att se hur 140kg metallskrot känns att hantera i luften :3freak, kanske nån som är intresserad av att köpa en bättre begagnad -86 XR 600 efter detta ... hahaha

Lyckas jag ska jag fixa fram videobevis!

#acke# skrev:
Ska bli intressant att se hur 140kg metallskrot känns att hantera i luften :3freak, kanske nån som är intresserad av att köpa en bättre begagnad -86 XR 600 efter detta ... hahaha

130kg har jag hoppat och jag tycker det känns helt okay!

Nä visst är det roligt med motocross, men de flesta glömmer att det inte bara är hoppen man kan ta fart i ;>

Var på en av mina första gånger på bana med crossen. Låg och gasa lite, tar innern. Så hör jag ett högt jävla BRÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖL. Då kommer en polare som kör elitserien. Så kör han på vallen/väggen, runt mig. Så var han borta på en sekund. Helt sjukt va dom gasar dom som KAN köra. En annan gång dubblade han 2 hopp som det var ca 35m mellan. Det var mäktigt att se kan jag lova. . .

Jag har tänkt på det där.
Man själv kan ligga och mata fullt på 3an inför ett "litet" hopp, så kommer nästa nisse och flyger över det hur oberörd som helst, utan fart ens för fan :kocko

Hur mycket ligger det i tekniken?
Man kan väl inte rycka som man kommer längre? :va

Kan bara instämma i hyllningskören till crossförarna :Bugar
Att köra RR är som en fis i rymden i jämförelse när det gäller kondition.

Förutom de stora pojkarna som kör fort är det grymt imponerande att se småkillarna kör, man skäms tamejfan.

Sist jag var i Enköping kom Filip Backlund förbi hoppande på ena sidan :)
Själv funderade jag på att stanna och begär ambulans via 112, så sjukt slut i kroppen (efter 2 varv) :död

Hagster skrev:
En annan gång dubblade han 2 hopp som det var ca 35m mellan. Det var mäktigt att se kan jag lova. . .

I Filipstad eller?, enda 35m dubbeln jag vet härikring.
Klart mäktigt som sagt, har vart nära att prova några gånger men njae.. :näsblod

Deztallica skrev:
Hur mycket ligger det i tekniken?
Man kan väl inte rycka som man kommer längre? :va

Mer teknik än hastighet helt klart så länge det inte är jätteplatåer på 30m och uppåt, då krävs ju liite fart iaf :hihi
Funkar alldeles utmärkt att rycka och dra hojen uppåt med ben och armar, men mest gäller det att trycka ner hojen i upprampen och använda returen på fjädringen till att skjuta iväg hojen uppåt om man vill hoppa långt.
Att ligga rätt i effektkurvan på motorn hjälper oxå till, inte för lågt varv och inte övervarv heller utan mittemellan på max vrid.

rejser: Jag brukar använda returen när jag hoppar, tar i som satan när jag försöker komma långt. Men det känns inte som det hjälper. Som en gammal film jag har med pastrana & mcgrath, en kurva som går sakta, en 2-3M ansats, en 10-12 meter till landning, hur enkelt som helst :confused:

Det ser trickfilmat ut ju. Förstår inte, jag hade inte kommit halvvägs :rolleyes:

Deztallica skrev:
rejser: Jag brukar använda returen när jag hoppar, tar i som satan när jag försöker komma långt. Men det känns inte som det hjälper.

Hur är returen ställd på hojen då? Är den supersvampig blir det som å köra enduro på crossbana! Svårhoppat!

Prova nästa växel, dvs fyran, var du nära på trean så kommer du över nu. Hjälp till att trycka ihop fjädringen i uppgången på hoppet, mjukt men bestämt gaspåslag. Åker du på en högre växel kommer du märka att hela "hoppförloppet" blir lugnare.

Lycka till!

Deztallica skrev:
rejser: Jag brukar använda returen när jag hoppar, tar i som satan när jag försöker komma långt. Men det känns inte som det hjälper. Som en gammal film jag har med pastrana & mcgrath, en kurva som går sakta, en 2-3M ansats, en 10-12 meter till landning, hur enkelt som helst :confused:

Det ser trickfilmat ut ju. Förstår inte, jag hade inte kommit halvvägs :rolleyes:

Du kanske dämpar hoppet omedvetet?
Böjer på knän och armar och sjunker ihop på upprampen...ja du fattar.

Vid ett sånt hopp precis ut ur en kurva som du beskriver Pastrana hoppar så kör de med "seat bounce" teknik, sitthoppa kallar jag det in svedish.
Då trycker de ihop fjädringen till max speciellt bak och tajmar med full gas och får ett djävla lyft.
Missar man att gasa nog mkt så blir det en fiin framhjulslanding eller kanske en snygg frontflip :tummenupp

#acke# skrev:
Faaaaaaaaaaaaan...

klarar det helt enkelt inte, är för jävla feg. :huvet

Hittar inget bra spår upp så jag känner att cykeln är balanserad vid avstampet.

Nåt skit hände med blårykarn också så ska jag lyckas avsluta detta projekt får det bli med XR:en.

Ungefär hur långt är hoppet ifråga??
Precis som flera sagt tidigare så handlar det minst lika mycket om teknik som fart.Komprimera i upphoppet och håll gas tills bakhjulet lämnar marken.
I övrigt är det bara att ladda tills man kommer över, när man väl klarar ett nytt hopp blir man oftast förvånad över hur enkelt det faktiskt va.. :tummenupp Ser fram emot film på XR airlines! :yoparty

Bestämde mig igår för att klara det jäkla hoppet idag då jag är ledig.

Tyvärr var det ingen kompis som var ledig nu på dagen så jag drog dit själv.

Förhållandena idag var klart sämre, blött och halt. Inte blev det bättre av att jag har landsvägssulor på XR:en :3freak

Gjorde bara ett testhopp i låg fart och det kändes rätt värdelöst. Hur som helst, har legat och tänkt på det här hela natten så nu fick det bära eller brista. Låser mig så svårt vid såna här grejer när jag chickar ur...

Tar ordentligt med fart denna gången, känslan är att det går alldeles åt helvete för fort. Cykeln håller sig dock rätt balanserad i luften och jag landar ta mig tusan i sluttningen efter platån.

Endorfinerna börjar direkt mixa sig med adrenalinet i hjärnan den där tiondelen när jag känner att jag klarat det, ungefär samma tiondel känner jag tyvärr även framhjulet rasa iväg åt vänster.

140kg metallskrot åt vänster och jag själv över framåt på nåt skumt sätt, JÄVLAR vilken krasch. :näsblod

Helt själv ute på järva crossbana en regnig förmiddag liggandes på sidan groggy som efter en flaska i bakhuvudet en blöt lördagkväll.

Lite delade känslor just nu, mentalt känns det bra då jag ju klarade det? I alla fall att komma över platån. Fysiskt lite sämre, ont i hela kroppen och har spytt lite.

Tog en bild innan jag hoppade, kvaliteten suger men kan ju vara kul att se hur det såg ut denna morgon. Platån är ca 20 meter och min totala skyddsutrustning kan man se hängandes på styret... :rolleyes:

Skiter nog i det här med hoppning nu, mission accomplished, detta var tredje gången jag var på en crossbana och känner inte att jag åker dit igen på länge... överlåter hoppningen till de som kan...

Bifogat

• Xr hopp för SH.JPG
    Xr hopp för SH.JPG
    60.4 KB · Visningar: 240
Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti