Akut bromsfix CB400 -83..?

Kazagger

&%¤")(/&%*^X?
Gick med
11 Jan 2012
Hoj
8115 fordonskubik inalles ;-)
Hej!
Here's the deal:
Sonen kör upp på fredag, A2. Vi har lånat en CB400 -83. Kvalar in perfekt m. effekt, cylindervolym, manövrerbarhet mm.
Men:
Bromsarna är värdelösa! Har bytt luftat och olja (havregrynsgröt...) och det hjälper lite grann men det värsta är kvar: de saknar helt känsla! Jag vet, för jag gick omkull pga framhjulslåsning häromdagen och det är liksom bara segt tills det plötsligt nyper. Ingen annan hoj jag kört är så vag i känslan.
Kommer man nå'n vart med att byta beläggen (gamla, inte körda så många mil) eller finns det något annat att göra? Byta skivor, ok mm är inte aktuellt då det är en lånehoj. Möjligen renovera oken om jag kan hitta packningssatser.
Eller är bromsarna på dessa kända för att vara värdelösa? Skivorna är små som kapsyler...
Tacksam för alla tips!
//Fredrik

Riv isär oken, eller tryck iaf ut kolvarna helt, så du kan göra rent alla glidytor, se till att få bort all skit i oken och tömma ur all bromsvätska, vilket inte är helt enkelt om man bara pumpar ur och fyller på. Lite bromscylinderfett på packningarna i oken när du trycker tillbaka kolvarna, eller lite bromsvätska, gör susen. Du ska inte behöva byta packningarna bara för att få lite bättre stuns. Troligen är dom dessutom både snordyra och jobbiga att få tag på.

Du bör göra motsvarande övning med bromspumpen också, men det är inte alls säkert att du kan riva isär den.

Bromsslangarna har troligen sett sina bästa dagar, men kostar en slant att byta. Det du kan göra, om det är samma dimensioner på banjobultarna, är att plocka ett par från en annan hoj och använda på uppkörningen.

Bromsarna på den modellen var bäst i klassen på den tiden. Jag hade en själv då så jag vet att bromsarna var bra. Byt belägg och lufta systemet. Och smörj upp som Hoztic säger.

Tack för tips!
Nu har jag:
-Rengjort hela systemet
-Smort upp kolvar och glidpinnar
-Sandpapprat ner/ruggat upp beläggen lite (såg lite blanka ut...)
-Bytt till stålomspunnet
-Tokluftat (behöver nog göras en gång till efter en stunds körning)
Så nu vore det väl fan om den inte stannade ordentligt! Provåka ikväll.
Funkar inte detta byter jag belägg också.
Skönt att höra att de en gång ansågs som bra iallafall, då finns det ju hopp :tummenupp

En fråga, jag har sett det där om stålomspunnet för bromsslangarna lite här och där. Jag är ganska ny med hoj och har en Yamaha XJ 400 -82. Är bromsslangar standard så att man bara kan köpa just stålomspunna? Mina ser ut att vara original, dvs 30 år gamla. Var köper man dem i så fall?

Man får leta... Det enklaste är att kontakta en hydraulikfirma som tillverkar rätt längd. De är ganska dyra, de här ska till en annan hoj sedan, kostade 1100:-...
Man kan få tag på färdiga längder för skruvad banjokoppling men då kan besiktningen tydligen protestera. Min FZR har skruvade och har gått igenom utan problem dock.
Kan garantera att det inte sitter som original iallafall.
Gamla bromsslangar blir lite elastiska och tar upp trycket från bromsvätskan vid bromsning, det ger sämre bromsverkan och ibland, som i fallet med denna hoj, dålig känsla i bromsen och sedan när slangarna flexat färdigt så tvärlåser den bromsen och det är ju obehagligt minst sagt.
Vanliga, nya bromsslangar är säkert mycket bättre än de gamla iallafall, hur stor skillnad det är jämfört med stålomspunna vet jag inte. Vanliga slangar är väl sämre vid hård belastning också (bana...) då de nog blir lite elastiska av värme och upprepade hårda bromsningar under kort tid men det är bara en gissning...

Har också en 400, och den hade också kärvande sega bromsar, tills vi servade dom. Sen var dom kanon tills lillsyrran klotade den :D

Nyheter
Boxer, V3, V4, VR5 och 6-cyl

Teknik – nya mc-motor...

Enfield presenterar sin stora twin

Efter spionbilder, hintar o...

Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”