AKUT! Bilproblem!

stoffer

Norrland
Gick med
22 May 2004
Hoj
För farligt..
Hej, jag har en VW Passat -85, märkte idag att ena hjulbulten (vänster bak) har dragit gängpaj i den invändiga gängan. Det är bultcirkel 4*100

Jag antar att jag kan köra bara jag tar det lugnt, de andra bultarna sitter hårt.

Men frågan är ju, hur löser jag detta? När jag plockade bort bulten så hade det mesta av innergängan följt med och låg i spåren på bulten, bulten ser ut som ny. Så min tanke är att jag borrar det sista i gängan och gängar upp den till en storlek större och sätter dit en större hjulbult.

Funkar detta? Finns det något annat sätt att lösa det här utan att byta hela baktrumman? Bilen kostade 2500kr så helst har jag billiga lösningar!

Jag måste till jobbet t.o.r på 4.5 mil imorrn, efter det kan jag ta itu med det.

Plis hälp mi!

Kristoffer

EDIT: Insatsgänga, funk det måntro? Nu ska jag slagga, jobbat hela natten :3freak

Last edited:
Hur man lagar det överlåter jag till ngn annan att tipsa om, men köra med tre bultar går fint, bara dom är dragna ordentligt med rätt moment så sitter det.
Dra inte fast dom för kung och fosterland så att du får gängpaj på dom med nu bara.
Hoppas det löser sig :)
//Tobbe

Enligt sida 96 i instruktionsboken så ska du OMEDELBART bege dig till auktoriserad verkstad och får under inga omständigheter framföra fordonet på allmän väg.Bäst att ta en bärgare. :rofl

Borra upp, gänga om och montera en helicoilgänga (insatsgänga) så kan du montera den gamla bulten igen.

Ja större bult verkar dumt, hur stort är hålet i fälgen? Borra upp och sedan i med insatsgänga.

Hur drar man sönder hjulbultar föresten? De flesta jag känner tar i för kung o fosterland men inte faan har de gått sönder.

/ Hannes

Rätt svar gavs av Croc ovan. :) Det brukar vara speciella skruvar med centrerande funktion så att få en större gänga i trumman är inte önskvärt. Om du ens hittar en ny skruv så passar den inte fälgen.

http://www.emhart.com/products/helicoil.html

Blir faktiskt bättre än original. I vissa svåra skruvförband använder man Heli-Coil redan från början. :tummenupp

Köp ny bromstrumma på skroten och sätt dit, meningslöst o borra o helicoila på en gammal passat, lär ju finnas trummor på skroten.

HanneZ skrev:
Ja större bult verkar dumt, hur stort är hålet i fälgen? Borra upp och sedan i med insatsgänga.

Hur drar man sönder hjulbultar föresten? De flesta jag känner tar i för kung o fosterland men inte faan har de gått sönder.

/ Hannes

Det flesta du känner kanske inte är från norrland :fakta

Skit i det, har du orginal wv-fälg så går det utmärkt utan den sista. På min jobbarbil saknas en bult på Hf,
har kört så dom sista tre åren.(9.7mil enkel väg)
Glöm bara inte att limma dit den på besiktningen...

honkiie skrev:
Det flesta du känner kanske inte är från norrland :fakta
Jo 2 st faktiskt, och det är samma med dom!

Jag misstänker att koningen gör det ganska svårt att dra sönder dom, eller?

An3Azz skrev:
Köp ny bromstrumma på skroten och sätt dit, meningslöst o borra o helicoila på en gammal passat, lär ju finnas trummor på skroten.
Men inte sitter väl hjulbultsgängan direkt i trumman/skivan!? Det är väl ett nav innanför som hjulbulten sitter gängad i.....
//Tobbe

HanneZ skrev:

/ Hannes
Ingenting är omöjligt, har man sedan en skitig bult och trycker i så är det ännu lättare.
Sedan att man inte ska dra hjulen med sånt våldsamt moment som dom flesta gör är ju en annan sak.
Minns inte exakt hur mkt man ska dra tex en alufälg men det är inte mkt.
Står man sedan med ett dragskaft på en halvmeter så drar man garanterat för mkt.
//Tobbe

tobbeviking skrev:
Men inte sitter väl hjulbultsgängan direkt i trumman/skivan!? Det är väl ett nav innanför som hjulbulten sitter gängad i.....
//Tobbe

Ja iofs det är sant, tänkte inte på det. Men det finns ju oxå på skroten.

HanneZ skrev:

/ Hannes
Jag tar _inte_ i för kung och fosterland! ;)

Såhär är det, jag köpte bilen för typ 1 vecka sen, när jag pyntade så slängde han på vinterdäck åt mig (med bultdragare = antagligen rätt moment). När jag körde till jobbet igårkväll så tyckte jag jag hade vibrationer i framvagnen så jag kollade bultarna, fram satt de bra men jag testade bak också, och där snurrade en runt hur lätt som helst, kunde t.o.m. dra runt den med handkraft.

Det finns en verkstad som ligger i anslutning till mitt förra jobb, ska in och snacka med gubben där om helicoil så får vi se vad han tycker, borde ju bli billigare än att byta trumma. :)

Han drog säkert sönder den med mutterdragaren. Det är helt vansinnigt att använda dem om man inte ställer ner momentet. Det är ju bara att glömma att man orkar lossa med originalverktyget vid vägkanten när man fått punktering.

man måste köra med momentstav om man kör med mutterdragare. 120nm brukar man dra.

Exakt samma sak hände på min förra bil, en Passat -87. Det är inte något nav innanför som bulten går in i utan det är gängat direkt i bromstrumman. Helicoil funkar inte pga att det är så tunt gods i trumman just där. (Runt 5-6mm)
Jag hissade upp bilen, tog bort de resterande bultarna, vred hjulet 1/8 varv och borrade därefter helt sonika upp 4 nya hål som jag gängade. Funkade klockrent och tog bara några minuter. Körde flera år med detta sedan och det var inga problem.

Jao, men hursomhelst, bilen var marginellt dyrare än min kinamoto, så jag får väl leva med sådant ;)

Tack ni SH:are som svarat, ännu en gång bevisat att SH har Sveriges bästa kunskapsbank :)

Back