660 + bestyckning

mille02

Ny medlem
Gick med
29 Oct 2004
Ort
mark
Hoj
ktm 660smc 04
Har en 04 med akra slipon och alla strypningar
bortagna,har 180 i main och 65 i lågfart,nålen
orginal 4th hacket. Nu till min fråga hur ska
stiftet se ut när det är bra en del säger ljusgrått,
andra gyllenbrunt villket är det?
Mitt är ljusgrått med tanke på
att jag har 180 main så tycker jag att den borde gå
fett eller är det lågfarten jag behöver gå upp ett
snäpp till på,för det känns som den går lite snålt.
 
du kan börja med att gå ner till ca 176-178 i högfart o 48-52 i lågfart o sen se hur ditt stift ser ut för som du har bestyckat nu är helt galet!!! mvh Markus
 
dukeIIfbg skrev:
du kan börja med att gå ner till ca 176-178 i högfart o 48-52 i lågfart o sen se hur ditt stift ser ut för som du har bestyckat nu är helt galet!!! mvh Markus
Jag har aldrig sett papper på eller hört talas om någon bänkning som någonsin hamnat över 168 huvud och 48 lågfart med den 'trimningsgrad' som gäller i det här fallet. Någon form av medelvärde har varit 165 huvud då det är ca 15 grader ute och 168 då det är lite varmare. Sen verkar 45 vara det som dom flesta hamnar på som lågfart.

Mina sju ören bara.....

.
 
Jag har 172/48 och nålen i mittenhacket med helsystem och FR-kam. Jag har provat både 178 och 175 men den gick bara bättre desto mindre munstycke jag stoppade i. Mitt tändstift är också ljusgrått och jag har inte vågat/orkat prova gå ned i huvudmunstycke ännu. Jag har ingen tillgång till bänk så det blir uppskattningar av hur den går hela tiden för mig.

//Eric
 
Jag har portad top K&N trimmkam och full akra 165 main 48 låg 5 hacket på nålen och den är bänkad och inställd. Jag skulle tro att allt över 168 är helt fel! Men om det finna någon som bänkat sin 660 som har över 170 så hojta till!
 
Renga skrev:
Jag har portad top K&N trimmkam och full akra 165 main 48 låg 5 hacket på nålen och den är bänkad och inställd. Jag skulle tro att allt över 168 är helt fel! Men om det finna någon som bänkat sin 660 som har över 170 så hojta till!


Jag har 48 lågfart 175 main skruv 2 varv ut akra hel.
 

Bifogat

  • Picture2.jpg
    Picture2.jpg
    71.3 KB · Visningar: 212
dukeIIfbg skrev:
du kan börja med att gå ner till ca 176-178 i högfart o 48-52 i lågfart o sen se hur ditt stift ser ut för som du har bestyckat nu är helt galet!!! mvh Markus

Vet det,hadde 165 högfart innan men då blev tändstiftet
kritvitt ville ha 175/48 men superbike hadde dåligt med
munstycken när jag var där, men nu har jag fått en
uppfattning var jag ska ligga i bestyckningen
tackar boys :tummenupp
 
Blev lite smått konfunderad nu, kollade på kartongen som alla extra grejjer låg i när jag hämtade hojen min, och där står det bla "munstycke 188".. Eftersom ni skriver att allt över 165 är vansinne så blir jag lite lätt orolig. Hur kollar jag huvudmunstycket, är det bara o skruva loss pluggen under flottörhuset o skruva ur munstycket el.? :confused:
 
TjReal skrev:
Blev lite smått konfunderad nu, kollade på kartongen som alla extra grejjer låg i när jag hämtade hojen min, och där står det bla "munstycke 188".. Eftersom ni skriver att allt över 165 är vansinne så blir jag lite lätt orolig. Hur kollar jag huvudmunstycket, är det bara o skruva loss pluggen under flottörhuset o skruva ur munstycket el.? :confused:

Yes! Du vill nog tömma förgasaren på bensin innan dock. Det sitter en slang i botten av flottörhuset med en skruv på. Led ned den slangen i lämplig flaska och öppna skruven så tömmer du förgasaren på soppa innan så slipper du få allt över motorn. Glöm dock inte att slå av soppakranen innan du öppnar skruven, det har jag gjort...

//Eric
 
FYI Lite info om inställning av förgasaren...

CARBURETOR – Adjust idling (Keihin FCR-MX 41)
Idling adjustment of the carburetor strongly affects the engine’s starting
behavior. That is, an engine whose idling speed is adjusted correctly will
be easier to start than one whose idling speed has not been adjusted
correctly.
The idle speed is controlled by means of the adjusting wheel 1 and the
mixture control screw 2. The adjusting wheel is used to adjust the basic
setting of the slide. The mixture control screw is used to control the idle
mixture which arrives at the engine by way of the idle system.
Clockwise turning reduces the fuel quantity (lean mixture),
counterclockwise turning increases the fuel quantity (rich mixture).
TO ADJUST IDLING CORRECTLY, PROCEED AS FOLLOWS:
1 Turn in mixture control screw 2 up to the stop, and turn it back out
to the basic position (see technical date-engine)
2 Warm up the engine
3 Use the adjusting wheel 1 to set the normal idle speed (1400 -
1500 rpm).
4 Turn mixture control screw 2 slowly clockwise until idling speed
starts to decrease. Memorize this position, and turn mixture control
screw slowly counterclockwise until the idling speed decreases again.
Adjust the point of the highest idling speed between these two
positions. If, in the course of this procedure, the speed undergoes a
relatively high increase, reduce the idle speed to a normal level and
repeat the procedure specified in 4. Serious competitive racers will
choose a setting approx. 1/4 turn (clockwise) leaner than this ideal
value because their engine will heat up more when used in
competitions.
NOTE: If you fail to obtain a satisfying result by following the
procedure described above, an incorrectly dimensioned idling nozzle
may be the cause. If:
a) the mixture control screw has been screwed in up to the stop
without causing any change in rotational speed, a smaller idling jet
has to be installed;
b) the engine dies when the mixture control screw is still open by
2 turns, a larger idling jet needs to be selected.
Naturally, in cases of jet changes, you have to start your adjusting
work from the beginning.
5 Then, use the adjusting wheel to set the desired idle speed.
6 In cases of greater changes in the outside temperature and extremely
different altitudes, the idling speed should be readjusted.
Basic information on carburetor wear
As a result of engine vibrations, the throttle valve, jet needle, and
needle jet are subjected to increased wear. This wear may cause the
carburetor to malfunction (e.g., overly rich mixture). Therefore, these
parts should be replaced after 200 hours.
Adjusting the mixture control screw
Especially on the EXC models, accessing the mixture control screw is
difficult. For this reasons, we have created an appropriate special tool.
Introduce the special tool on the mixture control screw 2 at the
carburetor bottom. Press the tool slightly upward and turn the adjusting
wheel 3 until the tool engages the slot of the mixture control screw.
Now, you can go about adjusting the screw. Marks were provided on
the adjusting wheel, making it easier to keep track of the turns.
 
Bytte nyss från det 188 som satt i och satte in 165 istället, tog en provtur och kollade stiftet efter, gråaktigt var det så jag fick lite panik o bytte tillbaks till det större iom far min sa att det skulle va choklad brunt. Men efter lite läsning så gäller det ju 2-taktare. Stiftet var svart när 188'an satt i, så jag skall byta till 165 igen o fara en längre sväng o kolla. Är det inte i närheten av vitt då så är det lugna puckar med andra ord?

// Fundersam,
 
TjReal skrev:
Bytte nyss från det 188 som satt i och satte in 165 istället, tog en provtur och kollade stiftet efter, gråaktigt var det så jag fick lite panik o bytte tillbaks till det större iom far min sa att det skulle va choklad brunt. Men efter lite läsning så gäller det ju 2-taktare. Stiftet var svart när 188'an satt i, så jag skall byta till 165 igen o fara en längre sväng o kolla. Är det inte i närheten av vitt då så är det lugna puckar med andra ord?

// Fundersam,

Mitt stift är också ljusgrått...

//Eric
 
Ok, får ta o kolla imorrn om det håller sig till grå hållet med 165'an, isåfall tutar jag o kör med det i fortsättningen o hoppas på det bästa :)
 
TjReal skrev:
Ok, får ta o kolla imorrn om det håller sig till grå hållet med 165'an, isåfall tutar jag o kör med det i fortsättningen o hoppas på det bästa :)

Munstycken är ju inte så dyra (typ 20-40:-) i och för sig, Ride har hemma i alla de aktuella storlekarna så köp några och prova dig fram lite istället för att chansa. Kan bli ganska dyrt att chansa med en fyrtaktare...

//Eric
 
Aha, inte dyrare än så, får åka på ride imorrn o inhandla ett par olika storlekar då.. Förresten vart sitter lågfartsmunstycket?
 
TjReal skrev:
Aha, inte dyrare än så, får åka på ride imorrn o inhandla ett par olika storlekar då.. Förresten vart sitter lågfartsmunstycket?

Det sitter bredvid huvudmunstycket men ser helt annorlunda ut. Det är avlångt och man skruvar dit det med en spårskruvmejsel. När du har tagit bort "pluggen" i botten av förgasaren finns det ett litet rör bredvid huvudmunstycket, i det röret sitter lågfartsmunstycket. Ganska bökigt att komma åt och du måste ha en smal spårskruvmejsel för att komma åt det.

//Eric
 
vad händer om man kör med ganska öppet slip-on och strypningar bortagna... utan att bestycka om?

Jag har orginalbestyckning.. :rolleyes:
 
flipm0de skrev:
vad händer om man kör med ganska öppet slip-on och strypningar bortagna... utan att bestycka om?

Jag har orginalbestyckning.. :rolleyes:

Att den går snålt villket inte är bra.
Det bästa är att kolla kolla tändstiftet.
Verkar som dom flesta här med ktm
har kommit fram till att stiftet ska vara
ljusgrått när det är bra.Min 660 gick snålt
som attan med 165/45 tändstiftet var vitare
än snö :) medans andra med samma hoj kör
med den bestyckningen och det funkar kannon,
som sagt det är från hoj till hoj :tummenupp
 
Last edited:
mille02 skrev:
Att den går snålt villket inte är bra.
Det bästa är att kolla kolla tändstiftet.
Verkar som dom flesta här med ktm
har kommit fram till att stiftet ska vara
ljusgrått när det är bra.Min 660 gick snålt
som attan med 165/45 tändstiftet var vitare
än snö :) medans andra med samma hoj kör
med den bestyckningen och det funkar kannon,
som sagt det är från hoj till hoj :tummenupp

att det inte är bra har jag förstått.. men vad är det som kan hända?
eller är det bara att den går sämre?
 
flipm0de skrev:
att det inte är bra har jag förstått.. men vad är det som kan hända?
eller är det bara att den går sämre?

Den kan väl gå för varm och nypa/skära då den får sämre kylning med för tunn blandning eller så kan du bränna ventiler vilket inte heller får så billiga följder.

//Eric
 
Back
Top