300 spänn fattigare...

Tiger302

Varför ha fyra när det bara behövs två?
Gick med
17 Aug 2004
Hoj
BMW R1200GSA-11, Husa 650 -02 (i träda)
Felaktigt placerad nummerplåt. Kunde dock ha varit värre. Polisen va ju hursomhelst trevlig. Fick ju ett trevligt bildminne ihop med böteslappen!

:)

Bifogat

• Polis 0011.JPG
    Polis 0011.JPG
    113.2 KB · Visningar: 889
Tiger302 skrev:
Felaktigt placerad nummerplåt. Kunde dock ha varit värre. Polisen va ju hursomhelst trevlig. Fick ju ett trevligt bildminne ihop med böteslappen!

Suck.. jag vet hur det är..

Ooooohahahahaha!! vad roligt..............sätt upp den på väggen, det har jag flera stycken

Tiger302 skrev:

vad gör alla andra hojjar på bilden då? :lol

En kompis berättade att man egentligen lika gärna kan köra utan miniskylt. Enligt honom räknas en miniskylt som urkundsförfalskning (eller nåt liknande :va ). Träffar man en nitisk polis kan man alltså åka på dagsböter m.m.
Då resonerade han att man lika gärna kunde köra utan skylt och "bara" bötfällas med 400:-

Nån annan som hört samma sak :confused:

Kevlar skrev:
En kompis berättade att man egentligen lika gärna kan köra utan miniskylt. Enligt honom räknas en miniskylt som urkundsförfalskning (eller nåt liknande :va ). Träffar man en nitisk polis kan man alltså åka på dagsböter m.m.
Då resonerade han att man lika gärna kunde köra utan skylt och "bara" bötfällas med 400:-

En miniskylt räknas som ingen skylt alls iochmed att den inte kommer från vägverket.
grejen med att ha en miniskylt är väl att polisen knappast stannar dig enbart för miniskylten.. däremot om du kör helt utan skylt¨lär du nog bli stannad oftare. min teori.

men egentligen så kan man köra utan skylt, ja. kommer stå samma saker i papperen
(fick en sån lapp i förrgår) :rolleyes:

Red skrev:
En miniskylt räknas som ingen skylt alls iochmed att den inte kommer från vägverket.
grejen med att ha en miniskylt är väl att polisen knappast stannar dig enbart för miniskylten.. däremot om du kör helt utan skylt¨lär du nog bli stannad oftare. min teori.

men egentligen så kan man köra utan skylt, ja. kommer stå samma saker i papperen

Har resonerat så tidigare men blev lite orolig när han började prata om det som ett riktigt brott.
Skulle man bli fälld för urkundsförfalskning kan man börja se sig om efter ett nytt jobb. :hihi

Kevlar skrev:

Eller så kör man med en riktig skylt och bötfälles inte alls.

skylten satt inne i hjulhuset... orginalplåt!
jag va me vid händelsen :rolleyes: fick oxå en liten böteslapp :huvet
min satt likadant... blir nog att flytta ut plåten nu tror jag... första boten men vill inte ha fler :rofl

Last edited:
Varför får man inte ha den så, egentligen?
Står det i lagen att skylten inte får vara vinklad bakåt eller något dylikt?

Skylten måste väl ändå vara falsk för att det ska bli urkundsförfalskning? Sedan måste det finnas ett uppsåt med skylten annars kan den lika gärna betecknas som prydnad.

Red skrev:

Har blivit stannad 3 ggr i malmö pga. av liten skylt bytte tillbaka nu för att slippa böter. Enda anledningen att de stannade mig var skylten.
Slapp undan alla gånger :hihi

Know the feeling...
Fick nedanstående lapp av farbror blå på väg till BikeMeet för en vecka sen.

Klagar iofs inte eftersom han skrev 110 km/h istället för 139 km/h som min mätare och hans trafipax (tror det heter så) visade.

300:- istället för xxxx:-
På något konstigt sätt kändes det som att vinna på lotto. :)

Edit: Sen håller jag ju med polismannen att skylten var väldigt svåravläst med mig och min packning på hojen.

Bifogat

• 1122.jpg
    1122.jpg
    104.6 KB · Visningar: 276
Last edited:
davveman skrev:
skylten satt inne i hjulhuset... orginalplåt!
jag va me vid händelsen :rolleyes: fick oxå en liten böteslapp :huvet
min satt likadant... blir nog att flytta ut plåten nu tror jag... första boten men vill inte ha fler :rofl

har du någon bild?
Skulle vara intressant att veta hur hårda de är på sånt.

Kevlar skrev:
Har resonerat så tidigare men blev lite orolig när han började prata om det som ett riktigt brott.
Skulle man bli fälld för urkundsförfalskning kan man börja se sig om efter ett nytt jobb. :hihi

Kan inte bli urkundsförfalskning om det är rätt regnummer.

Liten eller stor skylt spelar inte så stor roll - det är i så fall viktigare att det sitter ett skattemärke på (skattebrott är allvarliga saker enligt svensk lag). Vi ska väl ändå vara tacksamma att vi inte har de dasslocks-stora tyska och österrikiska skyltarna - där kan man snacka om vindfång! :)

Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla