2025 MotGP - Återblick förare 4-7

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80, KTM 690 Duke -18.
Då var vi inne på plats 4-7.

4 - Acosta
5 - Bagnaia
6 - Di Giannantonio
7 - Morbidelli

Här måste det väl ändå finnas en del att träta om. :)

Acosta är väl redan precis på tröskeln till Alien.
I många av årets lopp var han ju nästan hela spänningen. :)
Bara att han är först, på en KTM, av dessa fyra herrar säger en del om hans talang.
En av dom jag ser mest fram emot att följa under 2026.

Ja, vad skriver man om Bagnaia? :va
När han är snabb är han snabbast och ibland harvar han i bottenträsket.
Helt oförståeligt i många fall?!?!
Men han är trots alla bekymmer femma i mästerskapet.
Jag hoppas denne gentleman får rätt på hjärnspökena (för det är väl det?) inför 2026!
För när han kör som bäst så är det med en Lorenzo-lik mjukhet.

DiGia har också hoppat upp och ner i resultatlistorna.
Jag hade nog, trots en bra säsong, förväntat mig bättre av honom.
Jag tror att han kommer till 2026 med inställningen att vara jämnare.
Och tror faktiskt därför att han kommer hamna bättre än sexa 2026.

Att bli "Morbidellad" har blivit ett koncept denna säsong.
Vet inte hur många som blivit "Morbidellade", men det känns som många.
Några "Morbidellisar" var absolut farliga och några var bara korkade.
Den sista grid-Morbidellin var något jag hoppas jag aldrig behöver se igen. :3freak
Kommer han fortsätta "Morbidella" under 2026?

Kan nån ge mig facit på vad det är Acosta gjort? Mitt minne säger att han kör grisfort i början av racen för att sen droppa ifrån.
Beror det på att han överkör omoget i början och kör slut på däcken eller gör den omogna överkörningen så att han måste spara bränsle på slutet? Det kanske är en kombination?
Det är lättare att initialt köra fortare än övriga om man inte har tänkt på att man ska köra hela racet.

Hos Bagnaia ser jag inte ens nån trend i beteendet. Det är flipperkula mellan ändarna av resultatlistan.

Min bedömning av Di Giannantonio är att han disponerar racen motsatt mot Acosta. Han har mer bråttom mot slutet.

Likheten mellan Morbidelli och Bagnaia är att jag kan använda uttrycket flipperkula för båda, men i Morbidellis fall är det mellan andra förare och inte i resultatlistan.

Kan nån ge mig facit på vad det är Acosta gjort? Mitt minne säger att han kör grisfort i början av racen för att sen droppa ifrån.
Beror det på att han överkör omoget i början och kör slut på däcken eller gör den omogna överkörningen så att han måste spara bränsle på slutet? Det kanske är en kombination?
Det är lättare att initialt köra fortare än övriga om man inte har tänkt på att man ska köra hela racet.

Hos Bagnaia ser jag inte ens nån trend i beteendet. Det är flipperkula mellan ändarna av resultatlistan.

Min bedömning av Di Giannantonio är att han disponerar racen motsatt mot Acosta. Han har mer bråttom mot slutet.

Likheten mellan Morbidelli och Bagnaia är att jag kan använda uttrycket flipperkula för båda, men i Morbidellis fall är det mellan andra förare och inte i resultatlistan.
Tror Acostas "överkörningar" till stor del kan tillskrivas ungdom och vilja på lite för klent material.
Men såg nån intervju med honom efter uppehållet (tror jag?) där han sa att han behövde köra mera moget vilket jag också tycker han gjort.

Sen tycker jag han ofta har lite andra linjer än andra förare vilket gör hon spännande att titta på. :)
Han är också överlägset bästa KTM vilket i min bok ger en del poäng i jakten på att bli "alien".

Nyheter
Provkörningsvecka, KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Bike är på plats på sommarv...

Nortons comeback

Norton gör en triumferande ...

Boxer, V3, V4, VR5 och 6-cyl

Teknik – nya mc-motor...

Enfield presenterar sin stora twin

Efter spionbilder, hintar o...

Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort