2 frågor om 660

Klamster

Bra eller Anus?
Gick med
19 May 2004
Hoj
Cbr 954
Fråga 1
Kanske en dum fråga, men nu ska jag byta olja för första gången på min 660 -03, är det så enkelt som det står i boken, det känns som om det saknas något?? enligt boken ska man bara tömma ur skiten genomn att skruva på angivna skruvar, sen byta filtret, (ja det är bara ett filter på 03), och sen ska man bara hälla i olja igen där nere där man bara fyller på lite i vanliga fall... man ska inte hälla i nånstans längre upp eller så typ i ramen?? nån som har en 660 som vet hur detta ska göras?? vill ju inte paja skiten bara för att jag feltolkat handboken :huvet tacksam för svar

Fråga 2
Jag ska byta däck snart och jag ska beställa ett fårn internet tänkte jag, då ska jag skruva av fälgen med däck och lämna in den till en frima som byter gummit på fälgen för bara typ 150:-. Men sen när däcket ska på igen, hur svårt är det att få det balanserat??? eller att sitta rakt så att inte skiten tar skada? är det bara att kolla med ögonmåttet eller krävs det speciella kunskaper/verktyg för att kunna sätta tillbaka ett däck utan att allt ballar ur på hojen???

Klamster skrev:
2204789 Fråga 1
Kanske en dum fråga, men nu ska jag byta olja för första gången på min 660 -03, är det så enkelt som det står i boken, det känns som om det saknas något?? enligt boken ska man bara tömma ur skiten genomn att skruva på angivna skruvar, sen byta filtret, (ja det är bara ett filter på 03), och sen ska man bara hälla i olja igen där nere där man bara fyller på lite i vanliga fall... man ska inte hälla i nånstans längre upp eller så typ i ramen?? nån som har en 660 som vet hur detta ska göras?? vill ju inte paja skiten bara för att jag feltolkat handboken :huvet tacksam för svar

Fråga 2
Jag ska byta däck snart och jag ska beställa ett fårn internet tänkte jag, då ska jag skruva av fälgen med däck och lämna in den till en frima som byter gummit på fälgen för bara typ 150:-. Men sen när däcket ska på igen, hur svårt är det att få det balanserat??? eller att sitta rakt så att inte skiten tar skada? är det bara att kolla med ögonmåttet eller krävs det speciella kunskaper/verktyg för att kunna sätta tillbaka ett däck utan att allt ballar ur på hojen???
Hej på dig.
Byta olja på en 660 är inga problem, det som står i boken stämmer bra, men om jag inte minns fel så är det 3st skruvar under hojen, men du ska bara lossa 2, 13 och 17 nyckel tror jag att det är.
Lossa även den uppe vid tanken (ramen) Sen rensar du skiten som sitter på magneten, skruva tillbaka dom 2 under.
fyll på olja i motorn, sen i ramen. Starta hojen och låt den gå tills du ser att oljan börjar stiga upp till hålet och slå då av och skruva i bulten i ramen igen.

Däcket är inga större problem med heller. Det sitter ju 2 distansskruvar bak på svingen, lås dessa på den plats däcket sitter nu(förutsatt att du inte har obalans i den nu)och ta bort fälgen sen. Däcket balansera ju firman sen.

Lycka till :tummenupp

"Bilfiltret" och olja i ramen finns väl inte på -03'orna... Isf så är det vara att tömma oljan, byt filtret o fyll i ny olja o sen ut o tuta o kör :tummenupp Har en 04'a så jag e inte 100% säker...

// Thomas

naej men jag ska nog fan göra d snart asso, det andra sjunger på sista versen nu... jaja det löser sig nog

sanken skrev:
2204894
Däcket är inga större problem med heller. Det sitter ju 2 distansskruvar bak på svingen, lås dessa på den plats däcket sitter nu(förutsatt att du inte har obalans i den nu)och ta bort fälgen sen. Däcket balansera ju firman sen.

Lycka till :tummenupp

jomen jag får ju tillbaka däck med fälg löst om du fattar vad jag menar, jag menar inte gummit på fälgen hur det sitter, utan när jag ska skruva tillbaka fälgen och skiten i svingen, jag har gjort det en gång förut, men jag kom på att man kanske inte ska göra sånt själv eftersom det blir snett??? eller nåt :confused: :va

Klamster skrev:
2206215
jomen jag får ju tillbaka däck med fälg löst om du fattar vad jag menar, jag menar inte gummit på fälgen hur det sitter, utan när jag ska skruva tillbaka fälgen och skiten i svingen, jag har gjort det en gång förut, men jag kom på att man kanske inte ska göra sånt själv eftersom det blir snett??? eller nåt :confused: :va

Sitter det inga markeringar på svingen så du kan se att hjulet sitter rakt? :va

får väl ta och kolla upp det, men i min värld så borde det inte vara så svårt att få ett hjul rakt, men vad vet jag

peteR1000 skrev:
2206439 Sitter det inga markeringar på svingen så du kan se att hjulet sitter rakt? :va
Det är ju det jag menar med dom två skruvarna bak på svingen. Man ställer ju dom mot bakaxlen innan man tar bort hjulet, sen när det ska på igen så puttar man ju bara däcket mot dom igen tills det tar stopp.

Nyheter
Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år