”Olja”

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
:zpyVad ÄR det som hänt med oljan egentligen? Den har ju bara stått 20 år, hojen
 

Bifogat

  • 29BB20C0-0612-4A1F-BD7D-2696D0A8C577.jpeg
    29BB20C0-0612-4A1F-BD7D-2696D0A8C577.jpeg
    2.8 MB · Visningar: 157
Du skulle ha varmkört den innan så hade du inte behövt byta fullt fungerande olja.
Och då menar jag rejäl varmkörning, höga varv direkt från start, på så sätt "överraskar" man eventuella vattenmolekyler och sotflagor, och dom kastas ut genom avgasporten.
Gammalt armétekniker knep!
 
"...inte körd på många år, men regelbundet uppstartad i garaget för att motorn skall må bra så där är inga problem."

Det där ser ut som mer än bara kondens.
Kontaminering? Luktar det något du känner igen? Glykol? Pistageglass...?

På bilden ser det ut som en svaaag ton av pastellgrönt i pastan.
Det skulle eventuellt kunna indikera utfällning av koppar ur eventuella bronsdetaljer...?

Nå, inget som inte ett fat med Q8 SBK Racing råder bot på.
Finns på ICA!
I Alvhem, visserligen - men ändå.

Somliga påstår att även Swedol säljer oljor, men det känns orealistiskt.
Där finns väl mest bara dyra grillar man skall ta på firman..?
 
Du skulle ha varmkört den innan så hade du inte behövt byta fullt fungerande olja.
Och då menar jag rejäl varmkörning, höga varv direkt från start, på så sätt "överraskar" man eventuella vattenmolekyler och sotflagor, och dom kastas ut genom avgasporten.
Gammalt armétekniker knep!
Jag fick skrapa ner sörjan i baljan, det rann knappt. Som löst spackel. Provade att skölja ur lite med billig olja men det tog liksom aldrig slut. Motorn ska isär.
 
Du skulle ha varmkört den innan så hade du inte behövt byta fullt fungerande olja.
Och då menar jag rejäl varmkörning, höga varv direkt från start, på så sätt "överraskar" man eventuella vattenmolekyler och sotflagor, och dom kastas ut genom avgasporten.
Gammalt armétekniker knep!


Vi kan väl - eftersom detta är teknikforumet, säga att det var lite skojsigt det som du skrev?


Bakgrund: jag brukade skoja med stenansikte att det var viktigt att SNABBT få upp oljetrycket efter start av motorer som var kalla och/eller hade stått länge.
"På med gasen direkt. Varva ända upp till det röda så kommer oljetrycket snabbare."

På omvägar fick jag höra om någon stackare som tagit idiotrådet ad notam och gav järnet direkt efter start. 'Jamän...? Han Hampe sade ju...?"

F'låt...
 
Jag fick skrapa ner sörjan i baljan, det rann knappt. Som löst spackel. Provade att skölja ur lite med billig olja men det tog liksom aldrig slut. Motorn ska isär.
Då kan du testa hur
eller bara häller olja respektive diesel på sörjan
löses sörjan upp ?

Tyvärr är mitt bästa råd att öppna upp motorn. med den sörjan i motorn får du inte upp oljetrycket, innan nått har skurit .......
 
eller bara häller olja respektive diesel på sörjan
löses sörjan upp ?

Tyvärr är mitt bästa råd att öppna upp motorn. med den sörjan i motorn får du inte upp oljetrycket, innan nått har skurit .......
Just denna motor med tillhörande hoj är en YZ80 från när videoskatten infördes så jag slipper oroa mig för oljetrycket iaf
 
Typ fylla upp, låta stå och tappa ut? Är det bra? Växellådan kärvar men det kan ju bero på den här sega dyngan. Kanske värt att prova istället för att öppna motorn.

Just så ja, och eftersom du nu lagt till information om att det är en tvåtaktare så skulle jag även starta den med friläge i så det kan skvalpa runt lite utan belastning på drev och lager.
Eventuellt fler gånger om det behövs innan jag fyller på med någon billig skitolja och sköljer med ytterligare en gång.
Därefter i med atf-olja och kanske täta oljebyte från början om du bedömer att det fortfarande inte är helt rent.
 
Just denna motor med tillhörande hoj är en YZ80 från när videoskatten infördes så jag slipper oroa mig för oljetrycket iaf
Tvåtaktare, 80cc, det du tappade ur var alltså växellådsoljan ?
Hur går det att växla ?
Hur går det dra runt motorn med bakhjulet på de olika växlarna ?
Hur ser stiftet ut ?
 
Tvåtaktare, 80cc, det du tappade ur var alltså växellådsoljan ?
Hur går det att växla ?
Hur går det dra runt motorn med bakhjulet på de olika växlarna ?
Hur ser stiftet ut ?
Går inte att få i friläge och ettan, fungerar normalt på 2-6. Startar lätt, bra komp ( uppskattat )

Jag ska testa att spola ur med diesel idag, ta kompprov. Kolla stiftet såklart. Vågar inte riktigt tro att det påverkar växelproblemet men kan ju vara skönt att skölja ur motorn iaf innan man öppnar den och sölar ner hela arbetsbänken.
 
Vit sörja brukar vara vatten + olja. Vatten + stål brukar bli rost.
Rost kan göra så att dreven inte kan glida fram och tillbaka på axlarna.
Kullager mår inte bra när dom rostat.
Riva en tvåtaktare tar inte hela dan.
 
Vit sörja brukar vara vatten + olja. Vatten + stål brukar bli rost.
Rost kan göra så att dreven inte kan glida fram och tillbaka på axlarna.
Kullager mår inte bra när dom rostat.
Riva en tvåtaktare tar inte hela dan.
Nej den är extremt lätt att plocka ner, jag har en till exakt likadan som jag hade helt isär i vintras och renoverade veven. Synd bara att komplett packningssats kostar en lax och kanske, bara kanske går det att få någorlunda ordning på den med en genomspolning, aldrig provat. Men högst troligt får den nog tas isär ja.
 
Sörjan i motorn fick rinna ut tillsammans med en liter diesel. Nästa problem, nu passar plötsligt inte motorfästena
 

Bifogat

  • 9E8A679D-EEC2-490F-82A1-57023E9D3121.jpeg
    9E8A679D-EEC2-490F-82A1-57023E9D3121.jpeg
    2.9 MB · Visningar: 86
Sörjan i motorn fick rinna ut tillsammans med en liter diesel. Nästa problem, nu passar plötsligt inte motorfästena
Vilken temperatur har du i verkstan ?
Är det motorn som är för kort mellan ramhålen ?
Eller
är avståndet mellan ramfästena kortare än avståndet i motorn ?

Hur mycket skiljer ?
 
Back
Top