Överhettad motor

dragkhar

Ny medlem
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Kawasaki Z1000
Har nyligen köpt en Kawasaki Z1000 -07 som gått strax över 800 mil (alla servicar gjorda enl. servicebok)

Härom dagen upptäckte jag att temp. var alldeles för hög och när jag stog på tomgång i stan stack den upp i 103 grader!

Vet inte om det har inträffat tidigare då man inte så ofta hålelr koll på temp. mätaren.

Kollade kylarvattnet men det är ingen brist på det, vet inte om fläkten kan ha gått, men fan hojen är ju praktiskt taget ny!

Någon annan som haft problem med detta på just Kawasaki eller tips om vad man ska kolla?
Tex. vid vilken temp. ska/bör fläkten gå igång?
Antar att det är hyffsat långt innan 103 grader!

*håller tummarna för att jag klarar mig genom stans köer på vägen hem idag utan att skiten kokar*

:mad: :mad: :mad:

jag tror inte det är någon som helst fara, på min honda kan de gå upp till 108 grader vid vissa tillfällen och min fläkt startar inte förens vid 104 grader :brinnerup
tror inte du behöver bry dig så mkt om det! bara gasa :yoparty

edit: tror det är så att vattnet finns i ett slutet system vilket gör att hojen inte börjar koka vid 100 grader utan vid högre temp.

Last edited:
jag tror inte det är någon som helst fara, på min honda kan de gå upp till 108 grader vid vissa tillfällen och min fläkt startar inte förens vid 104 grader :brinnerup

Låter iofs lite betryggande, vill ju inte bli stående i stan med kokande motor så här års, eller annars heller.

Försökte få tag på AVA MC men verkstan svarar ju aldrig :mad:

Tack för svaret, då kanske man törs åka hem nu :rolleyes:

Trycksatta kylsystem kokar inte vid 100 grader. 104 grader låter helt normalt- inget att oroa sig för.

Vatten under tryck kokar inte vid 100 min r1 kan gå upp till 110 vilket är vanligt typ på r1 vissa årsmod. sedan går fläkten igång. och drar ner den. Många nyare hojar går med högre temp. Ring din handlare o kolla dom brukar veta på verkstan vilken temp på temostaten som slår till fläkten.

edit: tror det är så att vattnet finns i ett slutet system vilket gör att hojen inte börjar koka vid 100 grader utan vid högre temp.

Låter iofs lite betryggande, vill ju inte bli stående i stan med kokande motor så här års, eller annars heller.

bara o köra på :)
minns själv när jag körde min cbr första gången i stan, då vart jag oxå lite skitnödig när det gick över 100 men sen kom fläkten, då kändes det bättre :yoparty

Ring STIBIX i Borås dom är jätte trevliga!

Ring till Stibix i Borås dom vet vad service är!!!!

TACK för alla svar.

Fick tag i en Kawa mek i V-ås
Fläkten går tydligen igång vid 105.

Nu ska jag tuffa hem med lite mer självförtroende att hojen håller :)

Trevlig Onsdag på er!

dragkar: ett tips kan vara att läsa manualen som kom med hojen, den innehåller mycket intressant info. RTFM mao.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti