Öl ! Gör blindtest !

carleson

Gillar kurvor
Gick med
7 Mar 2006
Hoj
Fazer 1000, R1 ?
Hej
Jag blev så inspirerad av annan tråd så jag skapar en ny.

Jag och några polare gjorde ett blindtest med ljus lager. Deltagare var Pripps Blå, Mariestad, Norrland och Åbro Original. Vi lät en upphällare ute i köket hälla upp ölen i numrerade glas. Varje ölsort i två glas med samma nr då, och upphällaren hade koll på vilket nr som var vilken sort. Sedan hade jag och den andre ölprovaren alltså fyra numrerade glas var framför oss, och försökte göra en lista och pricka rätt... Skitkul var det, men skitsvårt, alltså vi hade inte många rätt...

Och vad lärde vi oss av detta? Jo, att sällskapslekar är trevligt och att mycket ljus lager ofta smakar likadant. Och att en fin ale är godast :D

Du vet väl att ölprovare sväljer ölen, till skillnad från vinprovare. Som spottar ut. Vinet asså.

Men det ni inte lärde er är att det finns ljus lager som smakar riktigt bra. Prova t ex något från Jämtlands bryggeri (Hell) eller Nynäshamns ångbryggeri (Landsorts lager) så lär ni säkert känna skillnad gentemot de där "ful"-ölen ni testade.

Men visst är det kul!

Hehe..jag var på en ölprovning som ett marknadsföringsföretag hade anordnat när jag bodde i Dublin. Man fick bara dricka en cm ur glaset och jag blev nästan utkastad då jag aldrig lydde utan lämnade tillbaka halvfulla pintglas och var ganska lullig tillslut. Ölprovning är askul :rocka

Övertygad om att jag skulle kunna peka ut Mariestaden å Norrlands gulden
sen blire lite svårare mellan Pripps blå´n och Åbron men jag tror att jag skulle fixa dom oxå!

Faan det får bli ett test nån dag!

Kul grej!

:öl är gott :tummenupp Å en jevla last :huvet

En annan riktigt kul grej på samma tema är blindest på samma öl fast olika klass tex

Pripps blå

Lättöl
Folköl
Mellanöl
Starköl

Back