Återigen dessa skinnställ...

Visse

The Unforgiven
Gick med
5 Apr 2008
Hoj
Svart Yamaha R1 2008
Hej.
Ja jag har ju självklart en fråga angående passform på skinnställ.
Har varit och testat ett "x" antal skinnställ och konstaterat att dainese sitter bäst på mig.
Så jag har hittat ett skinnställ jag vill ha som jag tycker är snyggt och sitter bra.
"Men"... Alla säger ju att skinnställ ska sitta "tajt som bara fan" i början, man ska knappt kunna röra sig.
Så tajt sitter det inte. Jag tycker det sitter behagligt tajt(Sen kan man ju tillägga att jag trivs i tajta t-shirts och "levi's slimfits").
Men det sitter iallafall tajt och det stramar när jag rör på mig etc.
Det är storlek 46 på skinnstället, jag är 174 cm och väger 65kg. Smala ben är nog att ta i men det är i låren som byxorna sitter lite mindre tajt.
Vågar jag köpa detta skinnställ eller kommer det bli för stort när det töjt sig?
Ska jag köpa ett i storlek 44? Det kommer då tamejfan sitta "tajt så man inte kan röra sig" :P.
Det handlar om ett Dainese Steel 2 delat. Någon kanske har erfarenhet? :P
Tack på förhand.
Ciao!

Mitt Alpinestar-ställ var så tajt i början att jag hade problem att andas...
Det var precis så att jag kunde få ihop dragkedjan med ryggskydd i.

Men nu sitter det som en smäck och jag vet att skydden sitter där dom ska om jag skulle klota. Allt går att töja..:tummenupp

YO!

Problemet är att du fortfarande är smal. Ät mer bullar! Köp ett ställ som sitter vääääldigt tight. Annars svär du över att det fladdrar nästa sommar.

Med tanke på att det är två-delat kommer passformen inte att vara på samma korvskinnsmanér som ett helställ. Det blir då naturligt att passformen sviktar lite för din del, kanske särskilt runt låren och sidan av bålen. Om du får på dig 44, vilket du bör eftersom du är ganska liten, så bör du satsa på det.

Men om det blir för kort när du sitter på en hoj (du har väl prövat?) så är det för kort. Ingen töjmån där inte.

Så länge du får på dig det så kan du vara lugn. får du på dig 44 så kommer det garanterat sitta bra senare med skydden på och allt. men känns det lagom så kommer det garanterat bli för stort när du haft på dig den några mil.

Åk till Lelles och prova en 44:a. Kammer du i det och längden är OK så kör på det i stället. Jag hade ett Dainese storlek 48 tvådelat och är 170 lång med 70 kg. Det blev lite väl löst på låren efter en sommar.

Får du på och av stället själv ta ett mindre eller en annan modell, lite kort i armar eller ben gör inte så mycket bara det går igen då du ändå har handskar och stövlar.

Får du på och av stället själv ta ett mindre eller en annan modell, lite kort i armar eller ben gör inte så mycket bara det går igen då du ändå har handskar och stövlar.

Det där med på och av utan hjälp är ju lite extremt, när man väl fått in knixet på att ta på/av sig ställ så funkar det även om det är extremt tajt.
Kan knappt knäppa dragkedjan på mitt, men kommer i och ur utan hjälp av andra!

Det där med på och av utan hjälp är ju lite extremt, när man väl fått in knixet på att ta på/av sig ställ så funkar det även om det är extremt tajt.

Jag håller med, mitt ställ är preeeeecis, och det är tight på alla ledder, och det går att vränga sig i/ur det på egen hand, om med en hel del houdinikonster när man skall ur det.

Men råden här tenderar att bli väl extrema, när man ser lirare i min storlek (190+ 95 pannor) som lyckas vränga sig i strl 52 lär man undra lite var vikten sitter, själv har jag ett Astars Vector i 56 som är väldigt tight utan att vara för tight.

:)

/J

Har man aldrig haft ett skinnställ innan så har man kanske inte tekniken, därav att man kanske behöver hjälp.

..själv ser jag ut som en jävla indian som dansar regndans när mitt ska av o på....hoppar runt med ryggen böjd framåt och med axlarna ryckandes åt alla håll ;)

..själv ser jag ut som en jävla indian som dansar regndans när mitt ska av o på....hoppar runt med ryggen böjd framåt och med axlarna ryckandes åt alla håll ;)

och gärna veva med armarna i 300. Där är den rätta tekniken :hihi

jag håller oxå med denna cirkusen. jag vet ju inte ens om jag skall ha goretex eller skinn. Velar som fan.

Sen har jag inte världens längsta ben (hur skulle det se ut?) så knäskydden kommer helt fel. Jackor passar.

Har Large på jacka och medium på brallor. Är 175 och väger ungefär 88-90 kilo för tillfället. Men jag håller på och pulverdietar mig inför säsongen..

plus magdans när man ska dra upp dragkedjan :tuttar

ha ha plus när man ska få på sig en tjocktröja över skinnstället och den fastnar vid nacken och man kan inte sträcka armarna bakåt, ouf då blir det mkt hoppande och dansande.

Finns det ens skinnställ i herrstorlek 44? :va

Gör inte misstaget med att förväxla herrstorlek med damstorlek. 44 i damstorlek är ganska stort. Kommer inte ihåg om det motsvarar ungefär 52 i herrstorlek.

Edit: tydligen så kör Dainese med storlekar på ned till 44. Men köp eller beställ inte ett ställ i den storleken innan du har provat det. Personligen tycker jag att Dainese har ganska så snäva storlekar. Jag tycker inte att storlek 46 låter så himla stort på någon av din storlek.

Det är ju inte bara vidden som blir mindre på ett ställ av lägre storlek. Det blir ju även kortare i armar och ben. Plus att överkroppsdelen också blir kortare. Vilket kan innebära att det är wedgie-varning så fort man tar på sig stället.

Last edited:
Finns det ens skinnställ i herrstorlek 44? :va

Gör inte misstaget med att förväxla herrstorlek med damstorlek. 44 i damstorlek är ganska stort. Kommer inte ihåg om det motsvarar ungefär 52 i herrstorlek.

Edit: tydligen så kör Dainese med storlekar på ned till 44. Men köp eller beställ inte ett ställ i den storleken innan du har provat det. Personligen tycker jag att Dainese har ganska så snäva storlekar. Jag tycker inte att storlek 46 låter så himla stort på någon av din storlek.

Det är ju inte bara vidden som blir mindre på ett ställ av lägre storlek. Det blir ju även kortare i armar och ben. Plus att överkroppsdelen också blir kortare. Vilket kan innebära att det är wedgie-varning så fort man tar på sig stället.

hahaha... strl 46..... det hade jag när jag gick i femman..... hahaha....

När det kommer till tvådelade ställ så är min uppfattning att man kör mer landsväg än bana. Och då ska det inte sitta så förbannat tajt som helställ ska göra. Är längden rätt och skydden sitter på plats så är det inte mycket att dividera om. :)

När det kommer till tvådelade ställ så är min uppfattning att man kör mer landsväg än bana. Och då ska det inte sitta så förbannat tajt som helställ ska göra. Är längden rätt och skydden sitter på plats så är det inte mycket att dividera om. :)
Hur kommer det sig att du är av den uppfattningen?

en 20 + dag då . ni är ute å åkare med polarna. mysser runt . åker å äter lite mat . ja glider runt å tar en fika någonstans . menar ni att ni har skinnställ på er då å ?? är det helt åt helvete med ett allvädersställ en sån dag ?? :)

Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla