Är det möjligt att regga en gammal CR500 utan papper?

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
Smått förtjust i 2t som man är och i väntan på försäkringspengar samt sökandet efter ny hoj så dyker det såklart upp en och annan tanke. Har tidigare inte ens tänkt tanken att spinna vidare på iden men håll med om att det vore riktigt koolt att registrera ett sånthär fordon för landsväg.
Om vi bortser från ljudkrav, lampor och annat som krävs. Det är inte det jag vill få reda på i denhär tråden. Så undrar jag hur det fungerar med papper på en sånhär hoj som inte är varken E reggad eller förreggad med någon COC dokumentation eller liknande. Vad krävs för att få åka in till svensk bilprovning och utföra en registreringsbesiktning. Vad jag förstår så måste vissa papper fås från Honda i detta fallet för att få utföra registreringen men vad är det för sorts papper och finns det överhuvudtaget att få tag på till en sånhär "gammal" hoj?.

Last edited:
ozeo skrev:
har för mig att de finns reggade cr500 i tyskland..
kanske lättare om man importera :va

ah jag vet inte...de bli nog jobbigt o dyrt men mycke verka gå..
jag har sett en reggad cr250 med motardfälgar på blocket för nåra år sen.

här är en tro jag.
http://www.mobile.de/SIDtZMxVa8qMNB...a.pl?bereich=krad&top=3&id=11111111181787507&
9kw my ass :fatta!
antagligen eftersom den är strypt men jag hade velat veta vad som krävdes för en registrering. Som jag ser det så går det eller går inte registrera ett fordon. Varför skulle det vara så dyrt? Syftar du på ombygnaden till lampor/skyllt mm eller att det skulle vara dyrt att muta nån för att den ska gå igenom. :hihi Förstår inte varför det skulle krävas en massa pengar för att regga. Som sagt en reggbesiktgning kostar ju 800kr, har man bara "rätt" papper så borde det väl gå? frågan är bara vad är detta för papper.

Ojojoj... Jag säger bara en sak!
Lägg inga pengar på den innan du har pratat med Bilprovningen.
Jag håller precis på med en liknande sak själv... det går inge bra :4skrika

Det är helt lönlöst att ringa till Bilprovningens tekniska avdelning...
Ring istället till Raul på Bilprovningen i Västberga, Stockholm.
Det spelat ingen roll att du inte bor i Stockholm.
Raul når du på 070-311 05 29 (kontorstid)

Raul är en av de få i landet som både kan och vet hur reglerna skall tolkas!

Jag har hitills bränt ca 4500 bara på att försöka få in min hoj... Därför vill jag varna dig.

Kontaka mig om du behöver tips, råd, stöd eller nåt. Jag har även en lång lista med alla telnummer till olika nyckelpersoner på vv, bilregistret, larmtjänst, bilprovningen, polisen och alla andra som vill sätta käppar i hjulen...

//Peter

Peter80 skrev:
Ojojoj... Jag säger bara en sak!
Lägg inga pengar på den innan du har pratat med Bilprovningen.
Jag håller precis på med en liknande sak själv... det går inge bra :4skrika ...........
//Peter
Oj de lät inge vidare. ingen lust att försöka om det kommer bli massor med krångel och pengar. Bara om det är någorlunda smidigt och inte allt för dyrt. En registrering på 3k hade man ju kunnat leva med om de funkade bra.
Vad är det för objekt du försöker regga? Du får gärna skriva hur det har gått för dig här i tråden om det skulle vara så att flera undrar samma sak.

Spara dig en djävla massa krångel och kör E-reggat istället.
Du kommer väl knappast köra omkring med blinkers, backspeglar och stänklapp med laglig reflex och stor nummerplåt ändå...?

rejser skrev:
Spara dig en djävla massa krångel och kör E-reggat istället.
Du kommer väl knappast köra omkring med blinkers, backspeglar och stänklapp med laglig reflex och stor nummerplåt ändå...?
Ser inte det smarta i ditt förslag. Klart man inte kör med backspeglar eller godkänd reflex men ett par diskreta miniblinkers går ju stå ut med. Dumt ur försäkringssynpunkt att köra E regg. Skulle aldrig få för mig att göra det. LV ska de va annars får de kvitta då jag ska köra landsvägskörning mestadels.

philsson skrev:
Ser inte det smarta i ditt förslag. Klart man inte kör med backspeglar eller godkänd reflex men ett par diskreta miniblinkers går ju stå ut med. Dumt ur försäkringssynpunkt att köra E regg. Skulle aldrig få för mig att göra det. LV ska de va annars får de kvitta då jag ska köra landsvägskörning mestadels.

äääh..chicken :D

Nädå, jag är med på att det inte är helt lagligt att köra e-reg på vägen men jag vet ärligt talat inte en enda person som åkt dit för det.
Visst man kan krocka och klanta till det men försäkringen gäller väl ändå.
Dessutom lär du få köra med nån Paris-Dakar bensintank om du ska komma ens 10 mil aktiv landsvägsåkining med en cr 500, om du överlevt vibrationerna och inte blivit döv av 2-t klangen från den abnorma avgaspipan innan dess :hihi

rejser skrev:
äääh..chicken :D

Nädå, jag är med på att det inte är helt lagligt att köra e-reg på vägen men jag vet ärligt talat inte en enda person som åkt dit för det.
Visst man kan krocka och klanta till det men försäkringen gäller väl ändå.
Dessutom lär du få köra med nån Paris-Dakar bensintank om du ska komma ens 10 mil aktiv landsvägsåkining med en cr 500, om du överlevt vibrationerna och inte blivit döv av 2-t klangen från den abnorma avgaspipan innan dess :hihi
Ifs de vibrerar en del. Ang bränsleförbrukningen där så kommer jag runt 10 mil med RGVn så de är man van vid redan. Klart man hade kanske behövt sänka ljudnivån lite på dendär men de ska la allt gå att ordna.. finns orönproppar annars. men det är inte detta tråden handlar om.

OK... Nu ska du/ni få en av historiernas längsta läsning.

Det hela började med att en polare hittade en annons här på SH, Där stod det FZR600 -89/90 5000kr Går ej att väg regga.

Vi åkte och kollade på liket, polaren banga ur direkt, dum som jag är så tänkte jag, höhö dom står ju runt 20-25 på blocket. Så innan jag visste ordet av så var jag ägare till ytterligare ett lik.

Innan jag köpte den så kollade jag givetvis varför den inte skulle gå att regga in. Förra ägaren visade upp ett papper från polisen där den är utlämmnad som hittegods. Detta eftersom den saknar ram,reg och mtornummer.

Jag började ringa runt till VV, SBP, Polisen, Larmtjänst och Bilregistret.
Alla sa samma sak: Låt Larmtjänst röntga ramen, då får dom fram ramnumret.
Ok, Ringer till Larmtjänst, Han har aldrig hört talas om nån röntgen. Men han berättar att dom kan etsa fram ramnumret.
Aha, skitbra... hur ofta lyckas ni? -Vi lyckas i 90-95% av fallen.

Det lät ju som ganska goda odds så jag slogtill och köpte skiten.
Åkte med den till Larmtjänst och fick den etsad... Dom fick inte fram ett skit.
suck... Letade upp en firma som pysslar med matrealröntgen och lyckades muta en killa att röntga ramen.
Han hittade inte heller något.

Ringde till Sfro och kollade om jag kunde regga den som hemmabygge...
Nej det gick inte utan motornummer.

Kontaktade Larmtjänst igen för att se om dom hade några uppgifter över stulna hojar 1991 (jag har alltså köpt en hoj av årsm. 90 som lämnades in som hittegods 1991) Bara så ni inte tror att jag är inblandad i stölden!
(var förövrigt 11 år då) Han hade alla uppgifter och det stals 16 hojar det året och 8st har man ännu ej identifierat/hittat.

Kontaktade då Raul på SBP och kollade med honnom vad som krävdes, Samma sak som Sfro. Han kunde godkänna ramen, men inte motorn. Med motiveringen att man inte vet vilken mc den kommer ifrån.

Jaha, Kontaktade Yamaha och lyckades få ett intyg på alla värden (avgas, vikt, hk och nm) och även årsmodell.

Åkte tillbaks till Raul, men får då veta att jag måste kunna styrka att den är svensksåld och inte stulen...
Jag har full förståelse för detta, men tycker ju att det är lite löjligt eftersom det är 14 år sedan den stals.

Det sjuka är att jag får köpa en ram med motorblock (vilket jag nu har gjort) från Tyskland och bygga upp den med alla mina delar och den besikta den.
Detta sker helt i Rauls vetskap och han har sagt att det är ok.

Därför vill jag ge er det tipset att kolla med SBP först.

//Peter

Peter80 skrev:
OK... Nu ska du/ni få en av historiernas längsta läsning.

Det hela började med att en polare hittade en annons här på SH, Där stod det FZR600 -89/90 5000kr Går ej att väg regga.

Vi åkte och ...............
//Peter
Har läst denna storryn men den skiljer sig rätt mycket. I mitt "fall" har man antagligen ett ramnummer samt ett motornummer men fordonet i fråga är inte godkänt för väg som i ditt. Ser inga större likheter men visst jag tar emot din varning helt klart. Vad bad de dig göra när du fick tag på ramnumeret eller motornummeret?. Hur skulle du kunna styrka att den var svensksåld?. För övrigt så på så gamla hojar som 93 och bakåt så registrerades inte motornummeret i registreringsbeviset och det är inte ens säkert att alla hojar har ett motornummer?

Du ska kontakt med Honda MC AB eller en kunnig ÅF,
utan papper från dem så är LV-registrering körd.

Gissningen är att de inte kan/vill skriva intyg på att en gammal
tämligen brutal tävlingsmotorcykel klarar bullerkraven och öht
är lämplig i trafiken.

Jag skulle vara glad om jag lyckas regga den som tävlingsfordon,
dvs sk e-reggad. SFRO skulle nog också vara tveksamma att hjälpa
till, de arbetar under ansvar att de inte släpper idiotgrejer i trafiken,
och att registrera in en cross med lysen kan nog inte klassas som
entutiastfordon.

Jag har en 200cc tvåtaktare (e-reggad), skitkul men den är både
hetsig och obekväm i trafiken, och hårdtrimmad tvåtaktare ogillar
skarpt att fis-köras. Ingen större upplevelse för stadskörning och
tämligen olidlig i hög fart på landsväg.
Motionskörning i blandad terräng och på plogad is är däremot
där den kommer till sin rätt och då klarar man sig utan lv-reggad hoj.

CR500 är urbrutal Med 200:an så kan jag inte slanga på ettan
för endurodäcken släpper bara på asfalten. I med tvåan och knyck
på gasen och man åker bakhjul. CR500 har nog dubbla effekten
och bara några kilo extra, jag vet inte om jag skulle våga testa ens. :död
200-250 tvåtaktare är nog vad man ska satsa på om man gillar
blårök och låg vikt, inte för klent inte för brutalt, helt lagom för
en vuxen karl helt enkelt.

Last edited:
Kan ju upplysa dig om att både Yamaha och Larmtjänst har förteckningar över ram Vs. motornummer ända tillbaka till 1985... i den mån det fanns ett motornummer.

Om man i mitt fall hade fått fram något av nummeren så hade Larmtjänst kunnat plocka fram mitt gamla reg nr och via bilregistret sedan kunnat skriva över den på mig.

Det som jag anser är likheten är att dina nummer troligtvis inte är till någon nytta, Tyvärr.
Eftersom varken Larmtjänst eller SBP lär ha några uppgifter om din hoj.
Vilket dessvärre gör att du hamnar i samma läge som jag.
Men kolla först med Raul vad han vill ha, Kolla sedan med honda vad dom kan ge dig. Har du tur så räcker det som honda har.

Det kan mycket väl vara så att det går, men du kanske torskar på att dom vill regga den som en 2005a med avgaskrav och allt vad det innebär...

Kolla med bilregistret om det finns någon gatreggad hoj av din modell.

Lycka till
//Peter

tack för all hjälp. Tyvär verkar det som att jag lägger ner dehär. Orkar inte fiffla och strula och jag har inte hittat någon CR 500 gatreggad heller och aldrig sett så jag får gå tillbaks till mina tankar på en RGV250 igen de är fina hojar och jag gillar den väldigt mycket men vintern är lång tyvär, för lång. Och min ekonomiska budget ligger där någonstanns. En RGV eller en CR 500+ registrering eller kanske något annat flyger in, hälst 2t. Är inte den som är beroende av stor och stark motor, har inga krav på de viset bara fordonet är rejält och kul att slänga med.

Last edited:
äh, köp en cross/enduro 125-300cc,
iaf här uppe dräller det av dem blocket i alla prisklasser så här på höstkanten,

åsså dubbdäck, ploga upp en bana på någon sjö,
så har ni roligt hela vintern i Småland också.

sen säljer du den till våren och köper en RGV igen.

gthyni skrev:
äh, köp en cross/enduro 125-300cc,
iaf här uppe dräller det av dem blocket i alla prisklasser så här på höstkanten,

åsså dubbdäck, ploga upp en bana på någon sjö,
så har ni roligt hela vintern i Småland också.

sen säljer du den till våren och köper en RGV igen.
de hade vart väldigt skoj. Dock vill jag ha en LV reggad. (jag vet jag kan ändå inte åka nånstanns med en RGV på vintern) annars kan jag inte ta mig ens till skön på lagligt vis och de vore ju lite synd.

du får köra e-reggat till tävling och träning men inte till
korvkiosken så det funkar med en enduro iaf.

gthyni skrev:
du får köra e-reggat till tävling och träning men inte till
korvkiosken så det funkar med en enduro iaf.
I know. Men jag är inte med och tävlar eller tränar och jag tror itne heller de är så många träningar på vinterhalvåret. Dessutom måste de väl vara swemo tävlingar eller nåt sånt?. inte vicka somhällst.

det är ganska tänjbart,
organiserad träning heter det,
helst en klubbträning men om det är ett gäng från en klubb
som träffas och kör så är det "organiserat". Du behöver inte
ens licens för att köra träning.

Det är bara om man håller på och uuiilar på byn som farbror Blå
surnar till.

Peter80 skrev:
Eftersom varken Larmtjänst eller SBP lär ha några uppgifter om din hoj.
Vilket dessvärre gör att du hamnar i samma läge som jag.
Men kolla först med Raul vad han vill ha, Kolla sedan med honda vad dom kan ge dig. Har du tur så räcker det som honda har.

SBP har uppgifter om praktiskt taget alla mx hojar som finns så det är inga problem, har själv bläddrat i en pärm med effektuppgifter och andra fakta i hos lokala SBP stationen.
Men det hjälper knappast för att LV-regga.

philsson skrev:
I know. Men jag är inte med och tävlar eller tränar och jag tror itne heller de är så många träningar på vinterhalvåret. Dessutom måste de väl vara swemo tävlingar eller nåt sånt?. inte vicka somhällst.

Har du nån sorts polisfobi eller :7peta :)
Vem bryr sig om du kör hojen till en sjö mitt i skogen och leker lite...om nu en av de 3 poliser som är i tjänst i sverige den dagen skulle råka komma förbi så är det bara att stanna till och snacka lite så brukar allt vara lugnt.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti