Äldre i trafiken = mer dödliga än döende.

• Thread starter Thread starter tjille
  • Start date Start date
Lättast är det väl att införa nån slags uppkörning vid exempelvis 50 60 65 70 75 80 osv

I söndags var jag o 2 kompisar ut till vaxholm och solade. På landsväg med hastighetsbegränsning 90 stod en kille och s¨ålde jordgubbar vid en rastplats. Vi stannade där för att fråga om vägen. När vi ska köra ut är en bil påväg förbi utfarten där vi står och väntar på en lucka (det är rätt mycket trafik) varpå en äldre man och en äldre dam gör en hård inbromsning vilket medför att bakomvarande bilar för slå in tvärnitar. Därefter backar de in på rastplatsen och prejar oss så att vi måste backa. Jag tycker man borde få göra kontrollprov med vissa tidsintervall. Ett av problemen tror jag är att de som haft körkort i 50 år inte är införstådda med de regler som faktiskt gäller idag. På den tiden de tog sina körkort var vägarna inte lika hårt trafikerade och reglerna har dessutom ändrats en del under tiden.

Ut och leka på vägarna!!!! det är väl då det blir farligt i trafiken

Javisst, om du menar att leka är att gasa lite mer än vad som är lagstadgat.

Jag inser risken med det, är konsekvent och "gasar på rätt ställen" där det inte finns någon risk att skada andra än ev. mig själv.

Men som sagt, syftet är inte att avbelasta andras ansvar. Nu är det äldre i trafiken det handlar om!

Både och naturligtvis! I trafiken kan man sällan vara bara en fara för sig själv, är man en fara så är man det för andra trafikanter också. Mer eller mindre, Bilister mer motorcyklister mindre och cyklister minst.

Man kan inte göra statistik på en olycka, men var det verkligen motorcyklisten som var vållande?
Visst kan vi spekulera om det nu kan ge nåt?
Det låter som att motorcyklisten kört för fort, antagligen på huvudled när bilisterna kört ut framför honom! Bägge har brytit mot trafikreglerna! Bägge förarna har antagligen gjort felaktiga riskbedömningar, motorcyklisten när han inte iaktar försiktighet i samband med att han ser bilen. Och den äldre bilföraren när han sätter sig bakom ratten, han kanske(säger kanske) borde borde ha slutat köra bil för länge sedan...
Men i så fall får du väl presentera statistik som visar att det är så. De data du presenterat ger en hint om att vissa grupper är överrepresenterade i trafikolyckor med dödlig utgång. Men de ger inget stöd för dina vidare spekulationer. Dina data besvarar inte "frågorna" du ställer. Man kan inte riktigt sätta likhetstecken mellan hög dödlighet och risk för andra - eller ens dra några slutsatser åt det hållet. Personligen skulle jag gissa på at överrepresentationen för gamla personer till stor del beror på att de har så mycket lättare att bli dödade än unga personer.

Och man får skruva till begreppet en del om man skall få det till att en äldre fortängare med käpp skall kunna anses vara till fara för andra personer i trafiken.

Ang mitt exempel; om man kommer i 200 på 50-väg så är man möjligen vållande om man kör in i sidan på någon som kör ut på den vägen. Trots att man har företräde...

Men i så fall får du väl presentera statistik som visar att det är så. De data du presenterat ger en hint om att vissa grupper är överrepresenterade i trafikolyckor med dödlig utgång. Men de ger inget stöd för dina vidare spekulationer. Dina data besvarar inte "frågorna" du ställer. Man kan inte riktigt sätta likhetstecken mellan hög dödlighet och risk för andra - eller ens dra några slutsatser åt det hållet. Personligen skulle jag gissa på at överrepresentationen för gamla personer till stor del beror på att de har så mycket lättare att bli dödade än unga personer.

Och man får skruva till begreppet en del om man skall få det till att en äldre fortängare med käpp skall kunna anses vara till fara för andra personer i trafiken....

Det har jag redan sagt här!
http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=2986137&postcount=5

Vad gäller din olycka vet jag alldeles för lite för att svara nåt mer.

Vet du att det var 50-väg eller spekulerar du?

Javisst, om du menar att leka är att gasa lite mer än vad som är lagstadgat.

Jag inser risken med det, är konsekvent och "gasar på rätt ställen" där det inte finns någon risk att skada andra än ev. mig själv.

Men som sagt, syftet är inte att avbelasta andras ansvar. Nu är det äldre i trafiken det handlar om!

När blir man äldre i trafiken? så man vet? ska det vara max ålder på mc-bil körning ? Tänker ni alla 20-30åringar lägga av att åka mc, köra bil när ni blir "äldre" bara undrar:confused:

Last edited:
Det har jag redan sagt här!
http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=2986137&postcount=5

Vad gäller din olycka vet jag alldeles för lite för att svara nåt mer.

Vet du att det var 50-väg eller spekulerar du?
Ja, men jag fattar fortfarande inte vad den statistiken har med din poäng att göra: "Både och naturligtvis! I trafiken kan man sällan vara bara en fara för sig själv, är man en fara så är man det för andra trafikanter också." Den säger inget om huruvida man är en fara eller ej. Den säger bara något om vem som är offer.

Min exempelolycka tog jag med bara för att visa att man kan hamna i "din" statistik utan att vara trafikfarlig - den ensam säger inget om den saken. Olyckan är inte intressant i övrigt i sammanhanget. Men visst, om jag inte missminner mig så skedde den på 50-väg.

Den säger bara något om vem som är offer.
.

Korrekt!

Men en logisk teori är att den som är överrepresenterad som offer i trafiken är troligen också en större risk för andra i trafiken!

Jag kanske har fel, men själv tror jag teorin håller ända fram.

En gång trode jag att jag körde bakom en rattfyllerist(klarade inte av att hålla sig i sin egen fil) och ringde polisen, där blev jag upplyst om att mannen som ägde bilen ifråga var 85 år gammal!

Vem blir statistik när den mannen prejar en omkörande eller mötande bilist av vägen?

Har tänkt mycket på det där.

Såg en gubbe som nästan mejade ner en tjej på ett övergångställe. Han verkade inte veta att hon fanns där. Det var otäckt.

Jag hoppas att jag har vett att lägga nycklarna på hyllan när jag inte klarar av det längre.

Läkare har tydligen anmälningsplikt om syn och reaktionsförmåga blir för dåligt. Det temat är uppe i media med ojämna mellanrum. Hur det efterlevs vet jag inte.

Samtidigt så handlar det om att ha frihet och att slippa vara beroende av någon annan för att kunna handla mjölk eller att hälsa på någon. Jag tror att det är den saken som gör att så många inte vill förstå att de inte klarar av trafiken längre.

Vad det gäller frågan gamla vs unga förare i olyckor så inbillar jag mig att många yngre hamnar i olyckor när de korrigerar för en gammal förares misstag (Obs: när fysiken falerar då, rutin kompenserar för mycket innan dess). Men det är bara min tanke.

Frågan är hur man får bort de som är trafikfarliga (i alla åldrar) utan att inskränka den friheten som det innebär att kunna transportera sig själv? *funderar*

(Jag har länge önskat en minimikörsträcka per år annars får de köra lite på trafikskola och läsa teori. För erfarenhet är viktigt och det får man inte när man bara kör på söndagar.) *f'låt mamma :kiss *

Last edited:
Nyheter
Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Harley‑Davidson ”Creators Custom Clash”

Harley‑Davidson drar igång ...

Di Giannantonio tillbaka som vinnare!

Fabio Di Giannantonio är fö...

The Distinguished Gentlemans’s Ride – Körs i morgon!

Den 17 maj är det åter dags...

GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Back