Äldre i trafiken = mer dödliga än döende.

• Thread starter Thread starter tjille
  • Start date Start date

tjille

Guest
Det här hände häromveckan.
Var ingen vidare dödlig risk i det hela, men det var ett prima exempel på att vissa äldre människor i det här samhället bör veta när det är dags att ge bilen till barnbarnen eller helt enkelt lägga nycklarna på hyllan.

Scenariot utspelar sig så här:

Jag har tankat upp hojen och ska ut och leka på vägarna. När jag ska köra ut ifrån macken vid utfarten noterar jag en bil som är på väg in. Enligt praxis letar jag upp förarens glada nylle för att på något sätt klura ut dennes intentioner. Då får man den (inte så ovanliga) chocken -> "Herregud, borde inte du tagit rullatorn från hemmet istället?".

Hon tittar på mig, och påbörjar svängen.
Jag väljer att ställa mig still en bra bit innan utfarten för att låta tanten göra sitt i fred (Så nej, hon var inte trängd på något sätt som kunde stressa upp situationen).
Hon börjar svänga... lite ut åt vänster, sedan in åt höger mot macken.
Passerar min fil diagonalt, kör upp på refugen, och fortsätter sakta åt höger och sedan i riktning mot macken.
SAMTIDIGT som hon tittar på mig med världens största osäkra farmorsleende och "Vad fan sysslar jag med, här borde jag inte sitta och ratta, hjälp mig!" i blicken.

gamling.JPG

Borde inte staten göra vett för sig och informera samhället lite mer om att gamlingar faktiskt är farliga i trafiken? Det var ett himla snack om ett test för äldre, hur går det med det?

Hmm.. Gnälligt från ens sida idag, men efter den händelsen blir jag ju rädd.

Tack o hej

Precis här där jag bor har det hänt flertalet gånger att gamlingar har kört ut på motorvägen i motsatt riktning. Moster mötte en äldre man tidigt en morgon när hon var på väg till jobbet alldeles utanför mitt fönster, hon fick ställa upp stor mercan rakt över vägbanan, rusa ut å vifta åt gubben att stanna, för han försökte köra förbi henne ute i diket.

Totalt livsfarligt!

Har för min del accepterat att det finns gamlingar i trafiken och också accepterat att de gör fel i bland. Tycker det handlar om att identifiera osäkra trafikanter (behöver inte alltid vara pensionärer) och agera därefter! Med den inställningen blir det enklare i trafiken.

Har för min del accepterat att det finns gamlingar i trafiken och också accepterat att de gör fel i bland. Tycker det handlar om att identifiera osäkra trafikanter (behöver inte alltid vara pensionärer) och agera därefter! Med den inställningen blir det enklare i trafiken.

Men det handlar inte oftast om ens egen risk. Hur kul blir det när barnfamiljen blir nermejad vid övergångsstället på grund av en äldre människa utan koll? Vilket HAR hänt om jag inte missminner mig.

Så här ser statistiken ut från 1996!

Observera att vi inte vet åldern på föraren, då den dödade lika gärna kan ha varit passagerare eller blivit överkörda på ett övergångsställe. Vi har heller inga siffror om antal km som varje åldersgrupp befinner sig i trafiken. Sedan har ju äldre människor bräckligare kroppare.

Men jag tvivlar ju på att 75-79-åringar befinner sig i trafiken så mycket som statistiken visar.

Men det handlar inte oftast om ens egen risk. Hur kul blir det när barnfamiljen blir nermejad vid övergångsstället på grund av en äldre människa utan koll? Vilket HAR hänt om jag inte missminner mig.
Ja, det finns en del människor, av alla åldrar, som av olika anledning inte fungerar i trafiken. Att vara accepterande och förutseende nog för att identifiera dessa och undvika en olycka är väldigt svårt.

Eller unga människor på sina skrevraketer, framförda helt utan koll eller omdömme..vilket har orsakat olyckor, var å varannan dag senaste veckorna.

Vill inte avbelasta ansvaret från andra grupper i trafiken med denna tråd..

Syftet är att betona att äldre i trafiken, för mig, är ett större problem än man tror. Och ett enkelt lagförslag eller liknande KAN sänka risken för farliga situationer i trafiken, på exakt samma sätt som andra tycker att sporthojar borde förbjudas för att sänka samma risk.

Så här ser statistiken ut från 1996!

Observera att vi inte vet åldern på föraren, då den dödade lika gärna kan ha varit passagerare eller blivit överkörda på ett övergångsställe. Vi har heller inga siffror om antal km som varje åldersgrupp befinner sig i trafiken. Sedan har ju äldre människor bräckligare kroppare.

Men jag tvivlar ju på att 75-79-åringar befinner sig i trafiken så mycket som statistiken visar.
Då det gäller olyckor mellan två parter så får jag intrycket av att det ofta är en yngre part och en äldre. En självsäker förare som kör fort i kombination med en osäker förare som kör sakta är som bäddat för en olycka. Båda parter är lika ansvariga tycker jag.

Eller unga människor på sina skrevraketer, framförda helt utan koll eller omdömme..vilket har orsakat olyckor, var å varannan dag senaste veckorna.

Notera att det dog ungefär lika många i gruppen 25-29 år som i gruppen 75-79 år! Den första gruppen är ansedd av VV försäkringsbolagen mm som en grupp med stor risk.

Men om vi går ut i trafiken och räknar kommer vi då räkna ihop lika många person till respektive grupp?
Det tror inte jag, jag tror vi skulle få runt 3ggr så många personer i den första gruppen.

Vilken grupp är då en högrisk-grupp?

De är en belastning

Om man ser till antalet körda kilometer och olyckor är äldre bilförare en riskgrupp.
Men problemet är att en 80-åring kan vara mycket bättre förare än en annan 65-årig. Att ta körkortet är en integritetskränkande handling som man bör vara restriktiv med. Om vi alla är ödmjuka så finns det plats för farmor och farfar osså. :)

Många saker dom gör är rätt så harmlösa tycker jag själv.

Det är naturligtvis tragiskt när något sådant händer. Innbillar mig dock att den typen av olyckor inte är så vanlig. Tror även att gamlingens insiktsfullhet eller gamlingens omgivning (barn, övrig familj, grannar och vänner) sätter stopp när skröpligheten är av sådan grad att den medför risk för sådana olyckor du beskriver här.

Ja jämfört med den kurvan så är ytterligare kommentarer ang detta överflödiga...

Problemet är situationsbundet

Gamla människor har lättare för trafikmiljöer dom är vana vid. När dom hamnar i komplexa situationer så klarar dom inte av perseptionen och dom riskerar att handla fel. Man skulle kunna tänka sig en krörkortsbehörighet med begränsingar i nattkörning och avstånd. Bara dagtid och säg:5mil från hemmet. Detta skulle lösa mycket av de olyckor som sker enligt en del forskning i ämnet jag läst.

Visst det skulle aldrig accepteras med sådana begränsningar, men jag säger det som en tanke. Kanse VV skulle skicka ut en folder till alla över 70år. Bara upplysningsvis, informativ och med förklaringar av problemet.

Det här hände häromveckan.
Var ingen vidare dödlig risk i det hela, men det var ett prima exempel på att vissa äldre människor i det här samhället bör veta när det är dags att ge bilen till barnbarnen eller helt enkelt lägga nycklarna på hyllan.

Scenariot utspelar sig så här:

Jag har tankat upp hojen och ska ut och leka på vägarna. När jag ska köra ut ifrån macken vid utfarten noterar jag en bil som är på väg in. Enligt praxis letar jag upp förarens glada nylle för att på något sätt klura ut dennes intentioner. Då får man den (inte så ovanliga) chocken -> "Herregud, borde inte du tagit rullatorn från hemmet istället?".

Hon tittar på mig, och påbörjar svängen.
Jag väljer att ställa mig still en bra bit innan utfarten för att låta tanten göra sitt i fred (Så nej, hon var inte trängd på något sätt som kunde stressa upp situationen).
Hon börjar svänga... lite ut åt vänster, sedan in åt höger mot macken.
Passerar min fil diagonalt, kör upp på refugen, och fortsätter sakta åt höger och sedan i riktning mot macken.
SAMTIDIGT som hon tittar på mig med världens största osäkra farmorsleende och "Vad fan sysslar jag med, här borde jag inte sitta och ratta, hjälp mig!" i blicken.

gamling.JPG

Borde inte staten göra vett för sig och informera samhället lite mer om att gamlingar faktiskt är farliga i trafiken? Det var ett himla snack om ett test för äldre, hur går det med det?

Hmm.. Gnälligt från ens sida idag, men efter den händelsen blir jag ju rädd.

Tack o hej

Ut och leka på vägarna!!!! det är väl då det blir farligt i trafiken

Jämför med en befolkningskurva! Så här såg den ut 2006(Alltså inte samma år)
Jaja, men vart vill du komma? Att trafiken är en farlig miljö för gamla eller att de gamla är trafikfarliga? Vilka är sambanden?

Man kommer att tänka på bilen som visades för några år sedan på MC-mässorna - den som hade en motorcykel inne i sig. I den olyckan var det två äldre personer som omkom och en yngre. Den olyckan förde in en person i gruppen 25-29 och två personer i gruppen 75-79 i dödsfallsstatistiken - trots att det var den unge motorcyklisten som var vållande.

Jaja, men vart vill du komma? Att trafiken är en farlig miljö för gamla eller att de gamla är trafikfarliga? Vilka är sambanden?

Man kommer att tänka på bilen som visades för några år sedan på MC-mässorna - den som hade en motorcykel inne i sig. I den olyckan var det två äldre personer som omkom och en yngre. Den olyckan förde in en person i gruppen 25-29 och två personer i gruppen 75-79 i dödsfallsstatistiken - trots att det var den unge motorcyklisten som var vållande.

Både och naturligtvis! I trafiken kan man sällan vara bara en fara för sig själv, är man en fara så är man det för andra trafikanter också. Mer eller mindre, Bilister mer motorcyklister mindre och cyklister minst.

Man kan inte göra statistik på en olycka, men var det verkligen motorcyklisten som var vållande?
Visst kan vi spekulera om det nu kan ge nåt?
Det låter som att motorcyklisten kört för fort, antagligen på huvudled när bilisterna kört ut framför honom! Bägge har brytit mot trafikreglerna! Bägge förarna har antagligen gjort felaktiga riskbedömningar, motorcyklisten när han inte iaktar försiktighet i samband med att han ser bilen. Och den äldre bilföraren när han sätter sig bakom ratten, han kanske(säger kanske) borde borde ha slutat köra bil för länge sedan...

Nyheter
Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Harley‑Davidson ”Creators Custom Clash”

Harley‑Davidson drar igång ...

Di Giannantonio tillbaka som vinnare!

Fabio Di Giannantonio är fö...

The Distinguished Gentlemans’s Ride – Körs i morgon!

Den 17 maj är det åter dags...

GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Back