Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Ut och leka på vägarna!!!! det är väl då det blir farligt i trafiken
Men i så fall får du väl presentera statistik som visar att det är så. De data du presenterat ger en hint om att vissa grupper är överrepresenterade i trafikolyckor med dödlig utgång. Men de ger inget stöd för dina vidare spekulationer. Dina data besvarar inte "frågorna" du ställer. Man kan inte riktigt sätta likhetstecken mellan hög dödlighet och risk för andra - eller ens dra några slutsatser åt det hållet. Personligen skulle jag gissa på at överrepresentationen för gamla personer till stor del beror på att de har så mycket lättare att bli dödade än unga personer.Både och naturligtvis! I trafiken kan man sällan vara bara en fara för sig själv, är man en fara så är man det för andra trafikanter också. Mer eller mindre, Bilister mer motorcyklister mindre och cyklister minst.
Man kan inte göra statistik på en olycka, men var det verkligen motorcyklisten som var vållande?
Visst kan vi spekulera om det nu kan ge nåt?
Det låter som att motorcyklisten kört för fort, antagligen på huvudled när bilisterna kört ut framför honom! Bägge har brytit mot trafikreglerna! Bägge förarna har antagligen gjort felaktiga riskbedömningar, motorcyklisten när han inte iaktar försiktighet i samband med att han ser bilen. Och den äldre bilföraren när han sätter sig bakom ratten, han kanske(säger kanske) borde borde ha slutat köra bil för länge sedan...
Men i så fall får du väl presentera statistik som visar att det är så. De data du presenterat ger en hint om att vissa grupper är överrepresenterade i trafikolyckor med dödlig utgång. Men de ger inget stöd för dina vidare spekulationer. Dina data besvarar inte "frågorna" du ställer. Man kan inte riktigt sätta likhetstecken mellan hög dödlighet och risk för andra - eller ens dra några slutsatser åt det hållet. Personligen skulle jag gissa på at överrepresentationen för gamla personer till stor del beror på att de har så mycket lättare att bli dödade än unga personer.
Och man får skruva till begreppet en del om man skall få det till att en äldre fortängare med käpp skall kunna anses vara till fara för andra personer i trafiken....
Javisst, om du menar att leka är att gasa lite mer än vad som är lagstadgat.
Jag inser risken med det, är konsekvent och "gasar på rätt ställen" där det inte finns någon risk att skada andra än ev. mig själv.
Men som sagt, syftet är inte att avbelasta andras ansvar. Nu är det äldre i trafiken det handlar om!
Ja, men jag fattar fortfarande inte vad den statistiken har med din poäng att göra: "Både och naturligtvis! I trafiken kan man sällan vara bara en fara för sig själv, är man en fara så är man det för andra trafikanter också." Den säger inget om huruvida man är en fara eller ej. Den säger bara något om vem som är offer.Det har jag redan sagt här!
http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=2986137&postcount=5
Vad gäller din olycka vet jag alldeles för lite för att svara nåt mer.
Vet du att det var 50-väg eller spekulerar du?
Lättast är det väl att införa nån slags uppkörning vid exempelvis 50 60 65 70 75 80 osv
Den säger bara något om vem som är offer.
.
*|
Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige
Äntligen är frågan om vem s... |
|
|
|
Harley‑Davidson ”Creators Custom Clash”
Harley‑Davidson drar igång ... |
|
Di Giannantonio tillbaka som vinnare!
Fabio Di Giannantonio är fö... |
|
|
The Distinguished Gentlemans’s Ride – Körs i morgon!
Den 17 maj är det åter dags... |
|
|
GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!
Foto: Karin Tornblom Pre... |
|
|
|
Allt om MC på Rapidos öppet hus!
Kom och hälsa på Rapido MCK... |
|
|
Bike på Rapidos öppet hus!
Kom och hälsa på Rapido MCK... |
|
|