KTM 640 röd krök+bortkopplad kabel

töcksmark

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2020
Ort
töcksfors
Hoj
2000 yamaha yzf1000r thunderace 2003 ktm 640
tjena.mitt första inlägg här och är ingen van tvåhjulings förare..
har dock mekat med personbilar sen jag fick b-kort för typ 100 år sen hehe.
jo,köpte en ktm 640 för inte så länge sen och tänkte göra lite service på den.
såg att ena avgaskröken blir illröd efter bara nån minut från kallstart.

håller på att plocka ner cykeln bla.vipparmsbryggan har jag fått bort och förgasaren är på god väg men jobbar lite hursom så nu står cykeln igen halft nerplockad.
tändstiftet siger att sen går lite snålt.
när jag började skruva runt förgasaren så såg jag att en koppling med en svart och en röd kabel hade pluggats bort ovanför förgasaren,r det nån som vet vad den går till?
sen,blir det helt fel om jag beställer en storlek större munstycken till förgasaren då den går snålt?kanske bara rengöring räcker?
elstarten går oxå trögt.känns som batteriet är slut o det klickar men sitter ett nytt batteri.med kicken så går den igång utan problem..

tack på förhand...
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Går den snålt då?
Jag har hittills inte ägt någon 4t cross/enduro/motard där kröken inte blivit röd efter en stund på tomgång med vettig bestyckning.
 

töcksmark

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2020
Ort
töcksfors
Hoj
2000 yamaha yzf1000r thunderace 2003 ktm 640
jo tändstiftet är vitt och luktar inte bensin om avgaserna som ex.min thunderace.
 

töcksmark

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2020
Ort
töcksfors
Hoj
2000 yamaha yzf1000r thunderace 2003 ktm 640
kom på att jag även har problem att kylaren spyr ut kylvätskan och temostaten öppnar vid ca.81gr
 

töcksmark

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2020
Ort
töcksfors
Hoj
2000 yamaha yzf1000r thunderace 2003 ktm 640
idag har jag rengjort förgasaren och skruvade ut blandningsskruven ett kvarts varv.nu luktar avgaserna lite mer som dom ska men cykeln går skit och tjuvstannar occh kokar över...
nytt tändstift för gamla var nog inte bytt senaste 10 åren...
 

cpkossa

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Aug 2007
Ort
Örebro
Hoj
M696, GSXR750, 660smc
Jag har haft en 640 och den hade inga av problemen du beskriver. Men den byglade kabeln är troligtvis strypningen som är bortkopplad. Jag vill minnas att den var strypt på 1an och 2an för att klara bullerkrav eller något sånt.

Lite tipps till felsökning:

Elstart
Kolla autodecompens funktion. Sitter i kammen har jag för mig.

Röd krök
Kolla att ventilerna tätar. Ventilspel sen komp prov.

Pissar kylarvätska
Paj topplockspacknin /sprucken top? Kolla om oljan är vattenskadad. Typ mjölkig.


Sisst men inte minst. Provkör innan du köper. :)

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Prova ett annat kylarlock först om den trycker ut vatten.
 

töcksmark

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2020
Ort
töcksfors
Hoj
2000 yamaha yzf1000r thunderace 2003 ktm 640
haha nu har jag ju haft cykeln ett tag men jovisst är det bra att provköra först.
den trycker bara ur ig vattnet genom kylarlocket när den blir varm.och har spolat igenom kylsystemet ett antal ggr. förra helgen.ingen olja i vattnet heller.autodecompen ska jag försöka forska i.startmotorn går runt bra när jag drar i decompen men börjar hacka såfort jag försöker starta utan..
 

töcksmark

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2020
Ort
töcksfors
Hoj
2000 yamaha yzf1000r thunderace 2003 ktm 640
jo funderat att köpa både termostat och kylarlocket snart.bara att termostaten är så hiskeligt dyr på ktm och hittar inga billigare alternativ heller varken på ebay eller nån annanstans.

ang.förgasaren så hade den en gulaktig beläggning innanför och nu när jag gjorde rent den så reagerade jag iaf.inte på att kröken skulle ha glött.men iom att motorn höjer varvet när den börjar koka så glömde jag kolla ordentligt.

tack för alla svar!
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Inte choken som hängt sig? På min stånka blir kröken körsbärsröd när den går på choken, vilket dock upphör när man slår av choken. Fast det är klart, då borde den ju luktat mycket soppa och sotigt stift, vilket du inte har.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Inte choken som hängt sig? På min stånka blir kröken körsbärsröd när den går på choken, vilket dock upphör när man slår av choken. Fast det är klart, då borde den ju luktat mycket soppa och sotigt stift, vilket du inte har.

De va udda för på de flesta motorer släcks kröken med choke.

Ang ts maskin att den går tungt på elstarten så är de endera klen startmotor eller fel på autodekompen på kamaxeln. De går inte ta kompprov på en enstånka som har autodekomp för den släpper ju ut komptryck när man kickar eller kör elstart.
De är svårt att avgöra om en autodeckomp är slut om man inte är van mekaniker. Men man kan utföra ett test genom att försöka starta den med hjälp av manuella dekompen på styret. Om man håller in den helt under 2-3 motorvarv och sedan släpper den sakta så ska maskinen gå igång, även om autodekompen är helt väck (med fräscht bvatteri och bra startmotor). Fler test som avslöjar dålig autod är om den är trögkickad, dvs den går inte kicka runt utan att de tar tvärstopp i tdc = kolv i toppläget. Men även dessa test är svårbedömda om man inte har stor vana av dessa maskiner. Ex om man kan stå på kicken i några sek med kolven starx innan toppläget där de går som tyngst så är dekompen väck.

Ang termostaten ta bort den så ser du om den trycker ut vatten ändå (med nytt lock). Om den gör det är topplockspackningen väck så komptryck går ut i vattnet. Även där kan en van mekaniker känna avgaslukt i kylvattnet. De går även ta prov på vattnet som avgör om de är förorenat av olja bensin. De finns ev testmakapärer för det på typ Biltema Mekonomen mf ställen.
 

töcksmark

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2020
Ort
töcksfors
Hoj
2000 yamaha yzf1000r thunderace 2003 ktm 640
tack för svaret.har kollat youtubevideor och läst på mycket under helgen och det är nog autocompen som är kass.
får igång motorn med just det tricket att hålla in manuella decompen och släppa...
och maskinen är trögkickad med men får igång den så med.nu har jag beställt termostat och kylarlock från ktm.
blir nog ett stycke kamaxel med senare om det inte går reparera autodecompen ,ev.lägga en svetsloppa där den slits ut och sen slipa den jämn?
ang.topplockspackningen så tror jag inte att den gått.kylarvätskan ser och luktar normalt,tror mer på kylarlocket som många tycks ha fått byta.och att temostaten öppnar vid ca 11gr högre än normalt
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Termostaten är ok att den öppnar 11c senare,de ska inte trycka ut vatten innan ca 115C när de börjar koka vid ca 1,5 bars tryck i systemet. Men om locket är otätt så de inte blir övertryck i systemet så kokar det redan vid 100c. Men en sådan här hoj ligger bara på ca 87-95c när man kör på vägar , hur man än kör. De är i skogen vid krypåka som den kan gå upp mot 100c . Även tomgångskörning i mer än 10 min kan ge kokning så lämna inte en hoj på tomg länge om den inte har fungerande elfläktar på kylarna!
Öppnade termostaten fullt ut dvs mer än 2-3mm den ska öppna snarare 8+ mm.
 

töcksmark

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2020
Ort
töcksfors
Hoj
2000 yamaha yzf1000r thunderace 2003 ktm 640
tack för svar.är minusgrader ute nu så har tappat suget med kotten just nu.men fick iaf ny termostat och kylarlock på posten i torsdags.nu när du säger det så öppnade nog inte termostaten mer än 2-3mm.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
tack för svar.är minusgrader ute nu så har tappat suget med kotten just nu.men fick iaf ny termostat och kylarlock på posten i torsdags.nu när du säger det så öppnade nog inte termostaten mer än 2-3mm.

Va bra då är de garanterat fel på termostaten :klappar:klappar
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top