Xj650 dör utan gas

Xjåkare

Ny medlem
Gick med
5 Aug 2020
Ort
Visby
Hoj
Xj
Hej!
Äger en Yamaha xj650 4ko som jag har rensat förgasaren men nu vill den bara starta och gå på handgasen, choken eller tomgången finns inte alls?? Nå förslag vad det kan vara? Misstänker att insugsgummit från luftburen till förgasaren inte sitter så bra.
 

Xjåkare

Ny medlem
Gick med
5 Aug 2020
Ort
Visby
Hoj
Xj
Mhm förstod oxå detta men vad kan det va? Det går vakuumslangar från tanken till insugningsgummit {mellan förgasarna och motorn} jag kan ha kopplat dessa fel?
 

Xjåkare

Ny medlem
Gick med
5 Aug 2020
Ort
Visby
Hoj
Xj
En till fundering till har Main jet och pilot yet skruv nå justering? Jag skruva in dessa tills det tog stopp
 

Sukkaha

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jun 2014
Ort
Falkenberg
Hoj
1976 Honda Z50a
Är blandskruvarna stängda är det helt normalt att den inte vill gå på tomgång. Låt dom vara öppna 1,2-2 varv någonting till att börja med.


Det är inte så enkelt att du fipplat med tomgångsskruven så det inte finns tomgång pga detta?
 
Last edited:

Xjåkare

Ny medlem
Gick med
5 Aug 2020
Ort
Visby
Hoj
Xj
Är nybörjare på detta???? det ju två skruvar inne i förgasarens undersida när man öppnar den under, är dessa bladningsskruvar?
 

Sukkaha

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jun 2014
Ort
Falkenberg
Hoj
1976 Honda Z50a
Låter som du har hittat en dräneringsskruv i botten på flottörhuset och blandskruven. Är det som jag misstänker kommer du åt den ena skuven från sidan och den andra är skruvad uppåt i förgasaren.

Jag har iaf aldrig hittat någon förgasare med två blandskruvar.

Skulle absolut inte skada med en bild eller två.......


Jaha du menar kanske när du skruvat loss flottörskålen. Där inne sitter munstycken som du inte justerar utan byter till annan storlek efter behov men är motor och luftburk orört är det inget du ska behöva pilla med annat än ta loss och rengöra om så krävs.
 
Last edited:

Xjåkare

Ny medlem
Gick med
5 Aug 2020
Ort
Visby
Hoj
Xj
Det är dessa två skruvar högst upp jag tog loss för rengöring sen skruva jag in dom tills det inte gick mer. Kan detta påverka att den inte har tomgång och choke?
 

Sukkaha

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jun 2014
Ort
Falkenberg
Hoj
1976 Honda Z50a
Lågfarten överst i bild ser helt igenkleggad ut. Du får nog ta och rengöra en runda till.
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Verkar inte funka o ladda upp bild visar länk istället
http://www.bilddump.se/bilder/20200806103902-83.166.31.222.jpeg


Fixar för dig:


20200806103902-83.166.31.222.jpeg



Du har massor att göra!
 

Xjåkare

Ny medlem
Gick med
5 Aug 2020
Ort
Visby
Hoj
Xj
Nej detta är inte min bild utan tog en från nätet men så ser min förgasare ut, tror ni att detta kan göra så att choken o tomgången inte finns?
 

Xjåkare

Ny medlem
Gick med
5 Aug 2020
Ort
Visby
Hoj
Xj
Nä men alltså det är inte min förgasare på bilden utom en från nätet, min är ren, frågan är dessa två skruvar gör dom nå justering? Då jag har dragit åt dom så mkt det går.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Det två "skruvarna" är fasta munstycken som bara skall dras åt lite lätt. De nyper fast rejält i aluminium. För rengöring lär du skruva bort dem.
 

Sukkaha

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jun 2014
Ort
Falkenberg
Hoj
1976 Honda Z50a
Frågar igen då. Har du pillat på tomgångsskruven när du plockat bort förgasarna och rengjort? Kan ju vara så enkelt så att det bara är att skruva upp tomgången isf.
 

Xjåkare

Ny medlem
Gick med
5 Aug 2020
Ort
Visby
Hoj
Xj
Nä pilla inte på den, men det finns vakuum slangar som går från bränsletanken till Varje förgasar insugsgummi som jag kan ha kopplat fel, kan detta göra så ingen tomgång o choke finns??
 

essge

Medlem
Gick med
20 Mar 2010
Ort
Timmele
Hoj
2021 BMW K1600GT, 1985-Yamaha XT350
Det är väl bara en slang som ska gå till insugningsrören, nämligen den från vacuumkranen. Resten är dränerings och avluftningsslangar. På nipplarna på insugningsrören ska det sitta gummipluppar som tätar.
 
Nyheter
En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Top