Lackering kromade fälgar

Shropshre

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2008
Ort
Borås
Hoj
VFR 800, XJ 550, R1200GS
Hej!

Ska lackera mina fälgar till min hoj. Det är ekerfälgar så ekrarna ska naturligtvis demonteras. Frågan till er lärda är om vilken metod jag ska använda.

Blästra? Behöver kromade ytor blästras inför lackering och i sådana fall med vad? sand för att rugga upp ytan eller kanske rent av måste kromet bort?! Blästra med soda för att rugga upp ytan minimalt och få bort orenheter eller rent av bara putsa av dem med 500 våtslippapper?? Risk för att fälgbanorna slår sig om man blästrar med sand kanske?

Vilken lack? Ska jag använda mig av primer/ våtlack/ klarlack-modellen eller ska jag rent av gå på pulverlack? Har möjligheten att göra detta själv oavsett metodik.
Risk för att fälgbanorna slår sig om man bakar dem med pulverlack i 120 grader??

Anodisering eller liknande går bort då det är svindyrt och jag försöker hålla nere kostnaderna.

Att tillägga är att jag hade en motard för många år sedan och där valde jag att bara spraya på en våt primer och sedan lack. Detta höll oerhört bra under de åren jag körde den.

Tips tips tips?!
 

notrightrider

Ägglord
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Lång väg att gå, med att ekra av, kroma av, grunda, lacka och det hela.

Fälgbanor är inte dyra.
Tjöp nytt, och behåll dina gamla till den dag du ändrar dig...?
 

Shropshre

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2008
Ort
Borås
Hoj
VFR 800, XJ 550, R1200GS
Ok. Outforskat område för mig. Var köper man fälgbanor någonstans? Bolt on naturligtvis. R1200gs 2006. Utgick från att de är kromade men nu får jag gå ut och kolla.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Ok. Outforskat område för mig. Var köper man fälgbanor någonstans? Bolt on naturligtvis. R1200gs 2006. Utgick från att de är kromade men nu får jag gå ut och kolla.

Vågar nog påstå att det är alufälgar på den. I såfall behöver du inte göra något särskilt för att lackera dem mer än vanligt (tvätta av, ev. rugga upp ytan något). Inte övertygad om att fälgbanor till en 1200GS är superbilliga att köpa löst, de är ju en specialprodukt där ekrarna sitter längs fälgkanten, till skillnaden från nästan alla andra ekrade motorcykelfälgar där de sitter i mitten. Du måste ju hur som ändå göra jobbet med att ekra av de gamla och ekra på de nya fälgbanorna så vinsten med att köpa nya fälgbanor är minimal om du frågar mig.
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top