Däckrekommendation till s1000rr?

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Tjena, vilka däck är att rekommendera till s1000rr?
Jag kör mest kurvig landsväg och på sin höjd någon enstaka bandag.

Det brukar bli ett par hundra mil som är vanlig transport på raka väger med, så till mina tidigare hojar har jag valt Pirelli Angel GT. Vet inte om detta däcket fortfarande är ett bra val eller om det är för tourigt för denna hojen.
 
Last edited:

GubbLasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Ingarö, Stockholm
Hoj
Honda CRF1000 Yamaha MT-09 Honda CBR900sc33 Yamaha xtz750 CFmoto 500 Ktm 250 Freeride
Sporttouringdäck räcker väldigt långt prestandamässigt. Annars är Metzeler M7rr ett väl beprövat sportdäck.

Nu kommer säkert posörena skriva att du ska ha Pirelli supercorsa för det är snabbast i alla tester med proffsförare. Men suger i regn och livslängd jämförelsevis. :D
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Jag kör med M7RR på min K1300S, och det är förvånansvärt bra livslängd och jag har aldrig märkt dåligt grepp :tummenupp Jag kör inspirerat :rolleys: gärna touring och ofta packning, så däcket får jobba.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Vill bara tillägga att Metzeler M7rr är väldigt bra däck, har kört hela vintern på detta både på saltade o snöiga vägar med vinter grus på min yzf1000r Mycket bra fäste oavsett väglag och på kyligt vått väglag vete fasen var gränsen går till släpp. Mycket bra däck om ingen har sagt detta innan:tummenupp
 

Raderad medlem 51742

Guest
Kan bara instämma ang Metzeler M7RR. Tror jag är inne på min femte uppsättning och är supernöjd. Kör själv S1000R. Funkar kanon för bandagar, kurviga landsvägar, regn, har till och med kört touring.... Bra livslängd för ett sportdäck.
 

Halvdampis

Medlem
Gick med
30 Mar 2013
Ort
Stockholm
Hoj
TV4 Fact. -17
kör idag på supercorsa då dom satt på men satan vad dom suger vid låg temperatur och regn.
längtar till att byta till m7RR som jag tidigare åkt på.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Sporttouringdäck räcker väldigt långt prestandamässigt. Annars är Metzeler M7rr ett väl beprövat sportdäck.

Nu kommer säkert posörena skriva att du ska ha Pirelli supercorsa för det är snabbast i alla tester med proffsförare. Men suger i regn och livslängd jämförelsevis. :D

Finns ju några steg mellan Supercorsa och Angel GT. Diablo Rosso III är ett steg ovanför GT och Rosso Corsa II är någonstans mellan Rosso III och Supercorsa. Jo, Pirelli kunde förenkla namnen på sina däckserier kan man tycka...
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Det är inte hojen som styr vilka däck som krävs utan föraren och körstil. De som nästan bara kör på gata och någon gång på bana utan att köra fort där kör säkrare med t.ex. Michelin Power 3 som har bra kallgrepp.
 

GubbLasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Ingarö, Stockholm
Hoj
Honda CRF1000 Yamaha MT-09 Honda CBR900sc33 Yamaha xtz750 CFmoto 500 Ktm 250 Freeride
Det finns nog inga direkt dåliga däck om man håller sig ifrån de billigaste. Det är mest en fråga om anpassning till det däcket man har. Däck handlar mycket om kompromisser. Bättre grepp= sämre livslängd o tvärtom.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Kan bara instämma ang Metzeler M7RR. Tror jag är inne på min femte uppsättning och är supernöjd. Kör själv S1000R. Funkar kanon för bandagar, kurviga landsvägar, regn, har till och med kört touring.... Bra livslängd för ett sportdäck.

Hur många mil räcker ett bakdäck för dig, ca?
 

Raderad medlem 51742

Guest
Hur många mil räcker ett bakdäck för dig, ca?

Omkring 7-800 mil brukar det hålla. Då har det varit en variation av inspirerad körning på småvägar, några bandagar och en och annan långtur med längre autobahnsträckor. Någon enstaka gång kom jag över 900 mil. Annars är mitt största problem att jag alltid lyckas köra på en spik och få punktering när jag nyss bytt bakdäck, men det är vet jag inte om jag skall skylla på däcket.
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Finns ju några steg mellan Supercorsa och Angel GT. Diablo Rosso III är ett steg ovanför GT och Rosso Corsa II är någonstans mellan Rosso III och Supercorsa. Jo, Pirelli kunde förenkla namnen på sina däckserier kan man tycka...

Ett rungande medhåll - jag får googla fram bilden med alla Pirelli-däcken varenda gång för att reda ut vilket däck som är vilket. Man vill ju inte ha ett töntigt touringdäck, alla doffsingarna vid korvmojen skulle ju gapskratta.

Nä men tänk om Pirelli skulle ta tag i det här en gång för alla. Men jag tror jag gör det enkelt för mig när det väldigt fort blir dags att byta ut däcken på RS:en (Supercorsa...), jag ska prova M7RR som jag inte hört ett enda ont ord om.
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Michelin road 5. Duger till det mesta ...
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Tack för alla svar, ser ut som att M7RR är ett säkert val.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top