Limma magnet på bromsskiva

Rieju for life!!

Ny medlem
Gick med
14 Nov 2018
Ort
Jönköping
Hoj
Rieju MRT
Hej!
Nu är det som så att jag har bytt bromsskiva på min hoj till en som inte har magnet på bromsskivan, då funkar ej min hastighetsmätare. Jag undrar då om det är möjligt att limma fast en magnet eller hur man nu ska göra?
 
Last edited:

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha FZR600R -94, tidigare Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Det borde funka. Det kan dock vara rätt petigt med styrkan på magneten för att få det att funka. Jag limmade en magnet på min bromsskiva en gång med 2-komp epoxi. Den satt kvar så länge den behövdes.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Jag limmar magneter på fälgarna till mina trampcyklar för cykeldatorn, och dom flaxar betydligt mer än en bromsskiva :fakta Classe har små neodymmagneter, dom är perfekta. Limma med silikon eller något mjukt bygglim. Är limmet för hårt är risken stor att det spricker och magneten lossnar.
 

Millihaff

Sporthojsnörd
Gick med
26 Dec 2005
Ort
Republiken Åsen
Hoj
Muz 718cc
Ett alternativ är att skaffa en liten magnet och stoppa in i skallen på insexskruvarna som fäster bromsskivan. Om man inte har insexskruv redan så går det oftast att montera dit om plats finns.
 
Last edited:

Ryddarn

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Jul 2013
Ort
Växjö
Hoj
Honda CB900 -79
Är det någon som vet var man kan få tag i runda magneter med 7 mm i diameter?
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Finns både magneter o skruvar med magneter på Twostroke.se till just hastigheten mätare.
 

Ryddarn

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Jul 2013
Ort
Växjö
Hoj
Honda CB900 -79
Det är flytande bromsskivor och nitarna eller vad man ska kalla det som håller bromsbanan mot centrum har 7mm hål och där sitter en befintlig magnet, jag skulle vilja ha lite fler pulser bara.
Twostroke hade 6mm, Kjelle har 8mm, 7mm verkar vara omöjligt att hitta
 
Last edited:

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
jag skulle vilja ha lite fler pulser bara.

Funkar med flera magneter om du kan ange antalet pulser i mätaren och sätt de jämnt fördelade på varvet så slipper du en fladdrande mätare.
(å andra sidan så kan det ju vara coolt att spela in en bombarfilm å mätardjäveln visar runt 400km/h :rock )

Edit: Man kan dela omkretsen med antalet magneter oxå.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Det är flytande bromsskivor och nitarna eller vad man ska kalla det som håller bromsbanan mot centrum har 7mm hål och där sitter en befintlig magnet, jag skulle vilja ha lite fler pulser bara.
Twostroke hade 6mm, Kjelle har 8mm, 7mm verkar vara omöjligt att hitta
Varför vill du ha fler pulser? Om omkretsen är 2m så snurrar hjulet redan i 72kmh med 10 varv i sekunden. Digitala hastighetsmätare har en dämpning på 1-2s för att den inte ska fladdra så att den inte blir oläslig, och analoga har en mekanisk tröghet i nålen. Att öka antalet pulser är alltså helt bortkastat. Snarare att du kommer att få en helt förvirrad hastighetsmätare som aldrig visar rätt om du har lite olika avstånd mellan magneterna, tex 45% av omkretsen på ena sidan och 55% på den andra... Nu är det ju ett mindre problem på CBn som har 6 skruvar till bromsskivorna, men ändå.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Jag har aldrig hört talas om att att man ska ha fler magneter än 1 de sitter som ex 1 magnet org på ktm sm 990. Jag har även kört med sigma cyckeldator med en magnet och de dög till 300km. Stark magnet är dock ett måste och limma gärna med JB weld för den klarar 300c konstant och 520c i pikar. JB hittar du på nätet eller så har eller kan mekonomen ta hem.
Otroligt nog så lossnade en magnet för en jag känner och den låste fast mot någonting så illa att han vurpade nått i hästväg så limmet är viktigt! När du limmar magneten så rugga upp ytan på magneten och i skivan ju grövre repor desto säkrare fäste. JB weld är en av världens starkaste lim som tål högst värme så jag rek starkt för att du inte ska dö i onödan.
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Jag har aldrig hört talas om att att man ska ha fler magneter än 1 de sitter som ex 1 magnet org på ktm sm 990. Jag har även kört med sigma cyckeldator med en magnet och de dög till 300km. Stark magnet är dock ett måste och limma gärna med JB weld för den klarar 300c konstant och 520c i pikar. JB hittar du på nätet eller så har eller kan mekonomen ta hem.
Otroligt nog så lossnade en magnet för en jag känner och den låste fast mot någonting så illa att han vurpade nått i hästväg så limmet är viktigt! När du limmar magneten så rugga upp ytan på magneten och i skivan ju grövre repor desto säkrare fäste. JB weld är en av världens starkaste lim som tål högst värme så jag rek starkt för att du inte ska dö i onödan.

JBweld är grymt och tål värme brutalt (finns två varianter så kolla upp) dock kan JB weld ändå släppa.
Limmet är stenhårt, det är stålet också - dock kan skillnaden i hur mycket stål och JB weld vigdas/krymper i olika temperaturer ändå göra att limtkakan bänds loss och lossnar.

Detta kan göra att det kan vara svårt att spackla igen kylare/motorblock och så
 

Ryddarn

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Jul 2013
Ort
Växjö
Hoj
Honda CB900 -79
Varför vill du ha fler pulser?
Jag tänkte bygga om min gamla analoga hastighetsmätare till elektronisk med en Arduino, jag hittade en beskrivning på nätet och de förespråkade fler pulser, oklart varför.
Räcker det med en så blir ju livet enklare.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Jag tänkte bygga om min gamla analoga hastighetsmätare till elektronisk med en Arduino, jag hittade en beskrivning på nätet och de förespråkade fler pulser, oklart varför.
Räcker det med en så blir ju livet enklare.

Det är som steffe säger ovan, med fler pulser per varv så får du mindre fladder i mätaren/mer exakt visning i de lägsta hastigheterna. Skulle gissa att skillnaden inte är märkbar över säg 15-20 km/h. Det beror lite på mätaren också, hur fladdrigt det blir. På en Koso-mätare jag hade var det absolut bättre med 3 magneter. På motogadget-mätaren jag har nu märks det inte lika tydligt men kommer ändå sätta tre magneter just för att få lite precision i hastighetsvisning i låg fart.
 

Bandit-1200

Full rulle
Gick med
4 Jan 2010
Ort
Västerås
Hoj
Bandit 1200
Själv har jag en Koso, och till den behövs inga magneter. Det enda som erfodras är magnetiskt material i bultarna man placerar den induktiva givaren mot, i mitt fall dom som fäster bromsskivan. (Givaren får ej vara centrerad över bultens mitt, då visar mätaren dubbel hastighet på grund av insexhålen i bulten)
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top