Triumph Scrambler -16 värde?

Bjornbor

Ny medlem
Gick med
7 Nov 2018
Ort
Linköping
Hoj
RC30 -89 CBX1000 -79
Vad kan en sån vara värd?
Endast 300mil och nyskick.
 

Bifogat

  • 7C33EC21-DC22-4A71-A7D1-C226AA89BD97.jpg
    7C33EC21-DC22-4A71-A7D1-C226AA89BD97.jpg
    128.1 KB · Visningar: 90

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Skulle tippa på runt +70.000 kr och något över. Men, är det där en -16 på bild, ser mer ut som en -06 tycker jag?
Sista året med den gamla 900:an (865 cc)? Om man bildgooglar Triumph Scrambler 2016 och Triumph Scrambler 2017 får man olika träffar. Den nya Scramblern (900 cc exakt) kom inte förrän 2017, ser det ut som (minns inte själv...).

EDIT: Fast det hände nog inte särskilt mycket mellan 2006 och 2016? Förutom insprutet då. 2006:an måste väl fortfarande haft förgasare, som alla andra i Bonnevillefamiljen hade då.
 
Last edited:

doolycheck

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 May 2008
Ort
Hägersten
Hoj
Kawasaki w800 2016
Värde och värde!
Det var en av modellerna jag tittade efter när jag bytte hoj i år.
Generellt är prisbilden på blocket galet hög, många verkar tro att de ska få nära nog nypris för sina 10 gamla scramblers.
Nånstans mellan 65 och 70 skulle jag bedöma rimligt om jag utgår från min upplevelse på blocket.

Det låg en 2015 på blocket hela hösten som bara gått några hundra mil, den låg ute för 69 och jag tror ej att den blev såld.

Slumpen med rätt köpare har stor betydelse också.

Varför undrar du?
Köpa eller sälja?
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Värde och värde!
Det var en av modellerna jag tittade efter när jag bytte hoj i år.
Generellt är prisbilden på blocket galet hög, många verkar tro att de ska få nära nog nypris för sina 10 gamla scramblers.
Nånstans mellan 65 och 70 skulle jag bedöma rimligt om jag utgår från min upplevelse på blocket.

Det låg en 2015 på blocket hela hösten som bara gått några hundra mil, den låg ute för 69 och jag tror ej att den blev såld.

Slumpen med rätt köpare har stor betydelse också.

Varför undrar du?
Köpa eller sälja?
Jag tror att folk sätter högt värde på sina <16 trajjor pga att de är de sista luftkylda gamla hederliga. Då de nytillverkade bara är vattenkylda med fuskföggar osv. Sådan känsla får åtminstone jag.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Värdet är det någon vill betala för din hoj inget annat.. allt annat är rena spekulationer.
 

Str3 R

Sporthojsnörd
Gick med
9 Sep 2018
Ort
Huddinge
Hoj
2 britter och 1 svenne
Jag tror att folk sätter högt värde på sina <16 trajjor pga att de är de sista luftkylda gamla hederliga. Då de nytillverkade bara är vattenkylda med fuskföggar osv. Sådan känsla får åtminstone jag.

Fuskfuggar har det varit sen insprutet kom, tycker det är fiffigt att få det att se ut som fuggar. :)
 

Str3 R

Sporthojsnörd
Gick med
9 Sep 2018
Ort
Huddinge
Hoj
2 britter och 1 svenne
2006:an måste väl fortfarande haft förgasare, som alla andra i Bonnevillefamiljen hade då.

Japp, 2006:an har förgasare, likaså 2007, minns inte om insprut kom 2008 dock. Tror de ändrade på tanken år 2008, jo tror faktiskt det blev insprut på 2008. Fick låna en nyare Scrambler när min 2006:a var på service, lånehojen hade insprut och jag och den kom inte riktigt överens. Den svarade något senare än min med fuggar gör, tyckte jag fick vrida mer på rullen för att den ska reagera och kändes öven något slö, men det kan ju ha nåt med inställningarna att göra förstås.
 

Bjornbor

Ny medlem
Gick med
7 Nov 2018
Ort
Linköping
Hoj
RC30 -89 CBX1000 -79
Hej, tack för alla svar! :hej
Som vissa redan insett och påpekat är det inte en -16 utan en -06:a.

Ligger vi närmare 50' än 60' i uppskattat försäljningspris med den nya infon att det är en -06?
 

Str3 R

Sporthojsnörd
Gick med
9 Sep 2018
Ort
Huddinge
Hoj
2 britter och 1 svenne
Hej, tack för alla svar! :hej
Som vissa redan insett och påpekat är det inte en -16 utan en -06:a.

Ligger vi närmare 50' än 60' i uppskattat försäljningspris med den nya infon att det är en -06?

Tjööp den, luftkylda är de mest populära modellerna. :bow
Sen är den förstås old school, skitlätt att meka med. Men, kolla att den fått sin sensor utbytt, en kontakt som sitter nere i växellådan, mot veven eller vad den nu heter. Vet inte riktigt vad grejerna heter men jag vet hur de funkar och vad som händer om de inte funkar. Den ska vara justerad på återkallelse, fråga om den är justerad men säljaren kanske inte alltid vet.

Korrekt avstånd ska i så fall vara 0,8. Större gap = brända tändboxar/tändsystem. :)
 
Last edited:

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Ja, köp om du gillar den. Efter att ha kollat service, förstås.

Den är inte snabbast. Ingen racer...
Lite tung för terrängen. 200+ kilo...
Har inte fjädring nog för terräng. För billiga komponenter...

Men, den är ju supercharmig och helcool. Kul hoj.

Häng på ett par sidoväskor (textil? patinerade och slitna?), sätt på en transparent fly screen (skyddar inte mycket, men lite...), på med värmehandtag och handskydd och ge dig ut på safari långt uti obygden.

Du kommer garanterat att se coolare ut än Ewan och Charlie gjorde på sina GS-bumsar och kommer att ha roligare bakom styret.

Jag blir nästan sugen på att köpa en själv! :)
 

Str3 R

Sporthojsnörd
Gick med
9 Sep 2018
Ort
Huddinge
Hoj
2 britter och 1 svenne
Jag blir nästan sugen på att köpa en själv! :)

Det borde du göra! Du kommer garanterat att vara den coolaste i grannskapet. :)
På med effektljuddämparna och få ca 10 hkr till.

Sen kan man ju förstås plana toppen lite, byta ut luftfiltret mot separata mindre som sitter på varje förgasare, justera till förgasarna med andra munstycken och nålar och voilá – du har en ännu roligare Scrambler. :)
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 &#8211;...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

&#8221;och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top