S1000RR - Få ner ljudet till besiktning.

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Just nu sitter följande på:
Grenrör med decat
Akrapovic utan fäste för db-killer(?) se bild.

Jag har originalgrenrör med katalysator, men inte originaldämpare.
Funderar på hur jag ska lösa ljudnivån så jag kommer igenom besiktningen.

Tittat på att köpa en begagnad originaldämpare, men läst att katalysatorn dämpar mer ljud än slutröret, kanske inte blir så stor skillnad? Annars kanske jag får bygga en egen db-killer på något sätt, blir väldigt stor skillnad när man håller handen för utblåset.

Hade varit trevligt att slippa montera av kåpor och annat för att byta grenröret.
Jag vet inte hur kinkigt det är med ljudnivå, men tror detta är i överkant :crash

Tips?

8ce4a71f9e29272.jpg
 
Last edited:

Misterkaoz

Medlem
Gick med
28 Dec 2014
Ort
Kristianstad
Hoj
Husaberg Fs650e -2008
Jag kan inte hjälpa dig, men jag kan inflika att det finns fler än dig som bör denna bördan på sina axlar!

Jag har ett arrow, helsystem, utan kattar, sa jag att det är en shortydämpare?

Slår lågor ur röret och dönar mer än vad jag vill,

Dessutom äger jag inget orginalrör alls!!

Jag skall tillverka en DB-killer, håller på med en men det har stått still ett par veckor! ????????

Lycka till !!
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Här har du att välja på (om dom finns hemma) 35, 42, 47mm ytterdiameter.
https://www.mcvaruhuset.se/136-db-killers#!/
Sedan blir det plocka av Ackran (hoppas det gå lätt)
och borra ett hål rakt genom plasten och utloppsröret.
För en M6 gängad stång.

När det här är klart är det bara att stoppa dit DB -killern och borra de två hålen som behövs genom dB-killern också för den gängade stången.

Är det nu så att utloppsröret på din Akra har innerdiameter 49mm så du med 47mm dB killer har 1mm att fylla ut, Plåtremsa ?

https://www.hojstyling.se/produkt/db-killer-whisper-tyst-insats-raka-ror/

# Nu är det ju nästa kört få dit dB-killern exakt som vid borrningen så jag har på mina Akra original dB-killer borrat upp hålen i dB-killern efteråt med Dy + 2mm, Med M6 tex med en en 8mm borr så det blir lättare sätta ihop igen.


Sedan trycker du igenom den gängade stånge, lagom tillsågad längd och avslutar med en kupolmutter på varje sida utanför plasten !

Gängad stång M6 16:90, kupolmutter / hattmutter M6 ca 1,75kr /st finns på Hornbach

20181016 Förenklat.
Är det enklare, slippa borra i plast, gör hålet för den gängade stången i plåten ett par cm före där plasten börjar.
Inga problem om avgasröret är rakt igenom Akran. Rakt = inga böjar, ingen diameterändringar, runt hela vägen

Vilken är innerdiametern på avgasröret i Ackran ?
 
Last edited:

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jag monterade mina dB-killers för besiktningen med skruven från insidan så skruven tryckte fast dB-killer mot röret i dämparen. Sen drog jag ut dom efter besiktningen med glidhammare och en krok i hålen i dB-killern.

Fast det blir kanske värre blås i den där än i en CB250 så dem inte sitter kvar :va
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Jag monterade mina dB-killers för besiktningen med skruven från insidan så skruven tryckte fast dB-killer mot röret i dämparen. Sen drog jag ut dom efter besiktningen med glidhammare och en krok i hålen i dB-killern.

Fast det blir kanske värre blås i den där än i en CB250 så dem inte sitter kvar :va
Det var inte en dum idé, går ju att pröva, hade varit trevligt att slippa göra synlig åverkan på sliponet.

Frågan är bara om db-killer eller originaldämpare räcker för att få tillräckligt tyst på fordonet utan katten på plats. Överväger nästan en originaldämpare bara för utseendet ändå.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jag monterade mina dB-killers för besiktningen med skruven från insidan så skruven tryckte fast dB-killer mot röret i dämparen. Sen drog jag ut dom efter besiktningen med glidhammare och en krok i hålen i dB-killern.

Fast det blir kanske värre blås i den där än i en CB250 så dem inte sitter kvar :va

Hur hade du fixat till det ?

Borrat hål i dB-killern och gängat hålet eller gängat befintligt hål ?

Eller hade svetsat fast en mutter på insidan av dB-killern innanför hålet ?

Eller?
 
Last edited:

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Hur hade du fixat till det ?

Borrat hål i dB-killern och gängat hålet eller gängat befintligt hål ?

Eller hade svetsat fast en mutter på insidan av dB-killern innanför hålet ?

Eller?

Det är gänga i dB-killern så jag bytte skruven från insex till en med sexkanskalle och vände så den klämmer fast mot röret i dämparen. Funderade på att vara lite seriösare och punkta fast en mutter för att få stadigare gängor och byta till kortare skruv men det har inte blivit av.

Så här ser det ut
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Det är gänga i dB-killern så jag bytte skruven från insex till en med sexkanskalle och vände så den klämmer fast mot röret i dämparen. Funderade på att vara lite seriösare och punkta fast en mutter för att få stadigare gängor och byta till kortare skruv men det har inte blivit av.

Så här ser det ut

Ser ju proffsigt ut !
Med den dbkillern.
Man har stansat hålet i db-killern och gängat det "korta röret" stansningen gjorde.
Men utan stansning hade jag (som du) valt svetsa dit en mutter på insidan av dbkillern.

Har du någon länk till den dbkillern ?
Finns kanske i flera storlekar med färdigstansade gängor !
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Det varierar lite hur noga dom är med ljudet. Jag själv har alltid haft originalsystemet på och då slipper jag fundera på det. Men trots att jag bara besiktigat motorcykel vid 5 tillfällen hittills så har jag sett 2 hojar som fått åka hem utan besiktning eftersom besiktningsmannen redan innan dom rullat in i hallen konstaterat att dom inte var i närheten av att klara någon godkänd ljudnivå. Så nog händer det ibland. Och förmodligen ganska ofta också.

Om det är som du säger att katten dämpar ljudet mer än slutdämparen så skulle jag nog rekommendera att sätta dit katten igen. Det kan hända att det räcker med en db killer men det kan också hända att dom konstaterar att katten är borttagen och du således gjort otillåtna ändringar i agvassystemet. Ovanligt men det händer.

Det är ju lite upp till dig hur stor risk du tycker det är värt att ta.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Ser ju proffsigt ut !
Med den dbkillern.
Man har stansat hålet i db-killern och gängat det "korta röret" stansningen gjorde.
Men utan stansning hade jag (som du) valt svetsa dit en mutter på insidan av dbkillern.

Har du någon länk till den dbkillern ?
Finns kanske i flera storlekar med färdigstansade gängor !

Skulle tro att gängorna i mina dB-killers är pressade på nåt vis. Jag köpte dessa på eBay förmodligen från kina på den tiden man slapp postnörds avgifter. Tror det är några liknade dessa som jag har för mina är ganska korta. https://www.ebay.com/itm/Universal-...Silver-/322771218629?var=&hash=item4b26a9f0c5

Här finns ju lite mer att välja på https://www.ebay.com/itm/Universal-...8-60mm-/252452954555?var=&hash=item3ac75e61bb

Skulle man inte kunna linda svinto glasull eller annat lämpligt runt dB-killern för besiktningen för att dämpa ännu mer? Köper man längre dB-killers så borde det ju funka har man monterade på detta sätt kan man ju trycka in den på en lämplig parkering innan besikningen och sen ha med grejer så man får ut den på väg hem.

Jag var ut för en incident vid besiktningen av Thruxtonen, satt på originaldämparna med kattar på den utan att mappa om då jag kom till besiktnigen och hade väntat en stund ville den inte starta utan surade men jag fick igång den. Beskitningsmannen sa typ du fick bråka med den, jag svarade ja den går lite fett var på han skrattade och sa beror det på ljuddämparna? Jag sa det är väl lika bra att erkänna som det är att jag inte orkade mappa om den, men besikningen gick bra även om jag fick kommentaren att den går ju lite taskigt på lågvarv.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jag tror på att dB-killers kan ha en fördel, det det ut mer seriöst vilket säkert inte är att förringa. Sitter den i dämparen så är det nog större chans att slippa undan mätningen om man är på gränsen än med diskbolar och ståltråd. Jag skulle testa en lång dB-killer och sen linda stålull, glasull eller dämpmatta och naja fast det runt dB-killern med najtråd om det krävs mer dämpning. Gör väl inget om man får dåligt flöde genom avgassystemet vid besiktningen.

Ståltråd bör väl annars kunna hålla fast diskbollar.

Själv har jag funderar på på tillverka dB-killers som ser ut som bakstycket på Lafranconi dämparna https://hmb-guzzi.de/Muffler-set-Lafranconi-Competitione-chrome-38-40mm-LM-1-LM-2
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Jag tror på att dB-killers kan ha en fördel, det det ut mer seriöst vilket säkert inte är att förringa. Sitter den i dämparen så är det nog större chans att slippa undan mätningen om man är på gränsen än med diskbolar och ståltråd. Jag skulle testa en lång dB-killer och sen linda stålull, glasull eller dämpmatta och naja fast det runt dB-killern med najtråd om det krävs mer dämpning. Gör väl inget om man får dåligt flöde genom avgassystemet vid besiktningen.

Ståltråd bör väl annars kunna hålla fast diskbollar.

Själv har jag funderar på på tillverka dB-killers som ser ut som bakstycket på Lafranconi dämparna https://hmb-guzzi.de/Muffler-set-Lafranconi-Competitione-chrome-38-40mm-LM-1-LM-2

Bygg inga vridena propellerliknade insatser för de gör ingen nytta alls. Jag har provat det och de dämpar inge bättre än motsvarande rund/fyrkantig/trekantig aria längst bak i dämparen. De enda som dämpar bra är själva utloppshålet ur dämparen bygg så litet som motorn kan gå med. De spelar ingen roll hur mycket rör och vinklar man bygger på insatsen inne i dämparen de sänker inte ljudet såvida de inte är mindre i dim än utloppshålet. Jag har byggt alla tänkbara insatser man kan tänka sig och som sagt utloppets aria är de enda som dämpar ljudet effektivt.
 
Last edited:

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Bygg inga vridena propellerliknade insatser för de gör ingen nytta alls. Jag har provat det och de dämpar inge bättre än motsvarande rund/fyrkantig/trekantig aria längst bak i dämparen. De enda som dämpar bra är själva utloppshålet ur dämparen bygg så litet som motorn kan gå med. De spelar ingen roll hur mycket rör och vinklar man bygger på insatsen inne i dämparen de sänker inte ljudet såvida de inte är mindre i dim än utloppshålet. Jag har byggt alla tänkbara insatser man kan tänka sig och som sagt utloppets aria är de enda som dämpar ljudet effektivt.

Tror dig fullt ut men man kan ju ha snygga dB-killers om man ändå ska ha dom och då kan man väl avsluta det hela med en en liten propeller ;) Fast röda insatser går bort måste ju vara jobbiga att hålla röda:va Om man bortser från besiktningen då "man bara" ska klara sig genom den för att sen plocka ut dB-killern igen finns det nåt effektivt sätt att dämpa ljudet men ändå ha litet motstånd?
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Tror dig fullt ut men man kan ju ha snygga dB-killers om man ändå ska ha dom och då kan man väl avsluta det hela med en en liten propeller ;) Fast röda insatser går bort måste ju vara jobbiga att hålla röda:va Om man bortser från besiktningen då "man bara" ska klara sig genom den för att sen plocka ut dB-killern igen finns det nåt effektivt sätt att dämpa ljudet men ändå ha litet motstånd?

De effektivaste sättet att dämpa ljudet med minsta motstånd är en bakvänd tratt i utblåset med ca 45 graders vinkel. De ger minsta möjliga motstånd för avgaserna att trängas ihop till ett mindre hål. De finns en uträkningsformel vilken vinkel tratten ska ha för minsta möjliga motstånd från de stora dämparhålet ner till de hål man vill ha, de är vanlig flödesberäkning i luft som vatten. Jag brukar köra med den uträkningen när jag jagar varenda lilla kuse men de brukar vara rätt nära 45gr så de duger i de flesta fall. Stryp alltid så långt bak i dämparen som möjligt för att förhindra sämre register. Samma sak gäller på en bil stryp så långt bak i avgassystemet som möjlig för minsta möjliga effektbortfall.

Tips på insats som dämpar bra är att köpa en liten katalysatorkärna eller skrota en katt och ta ut kärnan.
Många nyare mopeddämpare har en lite kat cell i sig som går ta ut. Jag rev en Peugeot Speedfighter 07 dämpare och i den fanns en liten cell. Jag vet inte när kattar blev vanliga på mopeder?

https://www.ebay.com/itm/Akrapovic-...41236b17:g:qQwAAOSwhzRaYGi1:rk:1:pf:0&vxp=mtr
 
Last edited:

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
De effektivaste sättet att dämpa ljudet med minsta motstånd är en bakvänd tratt i utblåset med ca 45 graders vinkel. De ger minsta möjliga motstånd för avgaserna att trängas ihop till ett mindre hål. De finns en uträkningsformel vilken vinkel tratten ska ha för minsta möjliga motstånd från de stora dämparhålet ner till de hål man vill ha, de är vanlig flödesberäkning i luft som vatten. Jag brukar köra med den uträkningen när jag jagar varenda lilla kuse men de brukar vara rätt nära 45gr så de duger i de flesta fall. Stryp alltid så långt bak i dämparen som möjligt för att förhindra sämre register. Samma sak gäller på en bil stryp så långt bak i avgassystemet som möjlig för minsta möjliga effektbortfall.

Tips på insats som dämpar bra är att köpa en liten katalysatorkärna eller skrota en katt och ta ut kärnan.
Många nyare mopeddämpare har en lite kat cell i sig som går ta ut. Jag rev en Peugeot Speedfighter 07 dämpare och i den fanns en liten cell. Jag vet inte när kattar blev vanliga på mopeder?

https://www.ebay.com/itm/Akrapovic-...41236b17:g:qQwAAOSwhzRaYGi1:rk:1:pf:0&vxp=mtr

Fler tokiga funderingar, hur skulle det vara med en "omvänd" dB-killer där man börjar den med en tratt i 45 graders vinkel för att den övergå i ett rör med hål i bakåt, skulle en sån ge bättre flöde till samma ljudvolym som en "standard" dB-killer med röret med hål i först och sen en vägg i 90 graders vinkel?
 
Last edited:

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jag har besiktat ett antal gånger. Inga problem. Vi pratar ju inte timmar...

Jo om man bor där jag bor, en timme till besiktningen och då ska jag hålla 90 km/h i snittfart ;) Det blev som bra med den där avregleringen av bilprovningen :huvet
 
Nyheter
En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Top