Köpa hoj som haft samma olja i 8år?

Weebl

Medlem
Gick med
11 Sep 2016
Ort
Sundsvall
Hoj
2007, Yamaha, FZ1 SA
Rubriken säger det mesta egentligen... tjejen vill börja övningsköra och det har dykt upp en hoj av rätt modell och färg i "närheten". Problemet är då att nuvarande ägare har haft hojen i 8år och 500mil och han har aldrig bytt olja på den...

Jag tycker att det låter jävligt läskigt. Sedimentering och kox och jävelskap...

Är det hål i huvudet att köpa denna hoj?

Går det att flusha ur den ett par gånger med ny olja och känna sig trygg?
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Vad är det för hoj? S1000RR kanske inte OK, XJ900 spelar ingen roll alls.
 

tukkla

Sporthojsnörd
Gick med
27 May 2008
Ort
jöttebårj
Hoj
SD 1290
Lite beroende på hoj men generellt jag hade inte brytt mig speciellt mkt om det.
Däremot hade jag dragit av en del på det jag hade varit beredd att betala.
 

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Ort
Mörarp
Hoj
R1 2016
vad är det för hoj ?
årsmodell ?
pris ?

är den 8 år gammal & en ägare på dessa 500 mil.. köp o serva hojen bara
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Du kan ju kolla upp den på Transportstyrelsen.
https://fu-regnr.transportstyrelsen.se/extweb/UppgifterAnnatFordon
Verkar det troligt den bara gått 500mil.
Så blir det
ny olja
nytt oljefilter
nytt luftfilter (utseendet på luftfiltret säger en del om behovet byta filter)
nytt batteri går det inte få igång den för provkörning, den startar inte hade jag kommit ditt med ett nyladdat batteri för att kolla att den med motorn igång och tänt ljus håller 14 till 14,5 Volt över batteriet oavsett varvtal. Så inte laddningsregulatorn är sönder.....
Och så det vanliga, höger blinkers, vänster blinkers, tuta bakljus, skyltbelysning, bromsljus fotbroms, handbroms, helljus, halvljus, parkeringsljus.
Kolla kedjan, kolla bromsbeläggens tjocklek.
Du kan också räkna med att byta glykol (för korrosionsskyddet) och bromsvätska.
Och så hade jag bytt till nya däck.
 
Last edited:

doolycheck

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 May 2008
Ort
Hägersten
Hoj
Kawasaki w800 2016
Hmm!
FZ6 är ju en rätt vanlig hoj.
Om inte priset är låååååångt under marknadspris och det inte finns några andra särskilda orsaker till att ni vill köpa detta exemplar så skulle iaf jag välja en hoj som servats som den ska.
Har man struntat i att byta olja på 8 år så är det ju inte direkt något tecken på att man sköter sina grejer..

Om det inte är så att den varit avställ i åtta år av någon anledning, då kan jag förstå det hela lite bättre.
 

moddlaren

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Det är en yamaha,, köp byt olja kör o var nöjd inget händer pga detta. Vi startade en grävmaskin som kolvarna rostat fast i loppen på i med diesel i cylindrarna ned med ett ved trä och sedan på med slägga till motorn gick runt.

Den motorn har kurrat o gått utan att skramla eller dra olja ett par tusen timmar nu. Så eländigt känsliga är inte standard motoret som sagt hade det varit en H2, 1000RR, GSXR, R1 som varit skött pa detta sätt kanske jag hade resonerat annorlunda.

Men du tittar på en volvo 240 i mc skepnad
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Det är bara att köpa....
Inget att oroa dig för
 

Mr Moto

Nu i tvåtaktsträsket
Gick med
26 Jan 2005
Ort
Javisst
Hoj
RVF 400, NSR250 SP
Har de legat på varvstoppet i 8 år eller har de smugit runt i stan i 50 med tomgångsvarv? En väldig skillnad skulle jag säga.
Skall ni pressa den till max i fortsättningen.... eller övningsköra?
Nä, köp och var glad du. Du får väl pruta och säga att "den kommer rasa diRekt vettu"när oljan inte är bytt.

Och som tidigare sagt, känns det inte bra så gå vidare. Det finns mycket beg hojar.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Jag skulle vara betydligt mer nervös för 8 år gammal bromsvätska, gaffeltätningar som kanske har stått torra och orörda i 8 år, och 8 år gamla däck, än för 8 år gammal motorolja. Fast nervositetsnivån skulle ändå vara på en högst sansad nivå. Att man byter vätskor och filter bland det första man gör på en hoj man köper beg privat är ju normal rutin.
 

Weebl

Medlem
Gick med
11 Sep 2016
Ort
Sundsvall
Hoj
2007, Yamaha, FZ1 SA
Tack för alla svar!

Den har som sagt körts 500mil på dessa 8åren. Tycker att åsikten brukar vara generellt hårdare om man läser i trådar angående att vinterställa sin hoj. Då verkar den frätas till fördärvelse om man låter den gamla oljan ligga kvar över vintern...

Självklart byts ALLA vätskor om den köps, så pass mycket tycker jag ändå om min tjej.

Den ligger inte en krona under marknadspris. Tycker rent generellt att det är mycket fantaspriser på blocket. Om det ska bli affär på denna är en kraftfull prutning en förutsättning.
 

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
Tack för alla svar!

….... Då verkar den frätas till fördärvelse om man låter den gamla oljan ligga kvar över vintern...

.

Man brukar säga att: Allting är relativt. Ja, det fräter mer med gamal olja än med ny olja. MEN, det kanske kräver 1000ggr högre koncentration för att dålig olja ska "Fräta" hål på oljetråget eller någonting liknande?

Det blir bra det där! :)
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Kolla oljan på stickan, är den ren och "fet" kanske det är ok, är den skitig och tunn så hoppa det objektet.

Kan ha begynnande skador på vev/ramlager som dyker upp som en "gubben i lådan" när den blir lite belastad om den gått med slutkörd olja även om den låter och går fint nu.

Billig som fan slit och släng-hoj, helt ok, fint objekt att ta hand om, gå vidare.
 

kinotho

Ny medlem
Gick med
15 Oct 2018
Ort
Stockholm
Hoj
CB750
Jag hade nog oroat mig mer för bromsarna då det är sannolikt att han inte bytt vätskan där också. Gammal vätska drar åt sig fukt och kan orsaka rostbildning inne i oken och kolvarna. Ligger bromsarna an kan det vara aktuellt att renovera bromssystemet.

Kolla även att det inte finns tecken på rost i kylsystemet, den behöver nog spolas rent oavsett.

Köper du den så kan det vara bra att ge den täta oljebyten. Använd inga engine oil flush-tillsatser, bra helsyntetisk olja duger för att rensa bort föroreningar!
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Enligt internet dör tydligen alla motorcyklar efter fem år...

Be att få kolla oljan, släpp ut den i en balja och titta. Klar och fin = inga problem. Mörk och bränd = troligen inte så snälla mil. Grumlig, spån eller spår av vatten = hoppa över.

Alternativ tre lär inte hända på en normal japshoj av den åldern om resten ser bra ut.
 

tukkla

Sporthojsnörd
Gick med
27 May 2008
Ort
jöttebårj
Hoj
SD 1290
...text... Mörk och bränd = troligen inte så snälla mil. Grumlig, spån eller spår av vatten = hoppa över ...text...
Har det här så mkt att göra med åldern på oljan? Är väl mer hur den körts dvs om oljan är 1år eller 8år spelar inte så stor roll.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top