2200kr för montering av däck

Jonas_Västerås

Sporthojsnörd
Gick med
27 Mar 2016
Ort
Västerås
Hoj
Honda 1000 CBF 2008- Suzuki 650 V-strom 2008
Har köpt en ny hoj en Honda 1000 CBF år 2008.Däcken som sitter på har ok mönster men dom är tyvärr gamla som gatan. Beställde nya däck från Däckonline och kollade firmor runt Västerås vad dom tar för montering av däcken. Jag kollade bara upp firmor som sysslar med mc, ej sk gummiverkstäder. Fick ett pris på runt 800-1100 för montering om man lämnar hel hoj, fram och bakdäck. En firma ville ha 2200kr för jobbet, han sa att det är tre timmars jobb. tar det tre timmar att byta fram och bakdäck på en Honda 1000 CBF? Kan tillägga att Yamaha Center,Funbike, Bike och Repair samt MotoSpeed är oskyldiga till monteringspriset 2200kr
 
Last edited:

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Ja, om nån inte vet vad man håller på med så är nog 3 timmar ganska raskt.

Frågan är: skall man betala extra för inkompetens?
 

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha FZR600R -94, tidigare Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Kommer man med fälg i handen till en däckverkstad så brukar det kosta 250:- typ. Men kan man inte själv skruva av fälgarna så är det ju värre. Jag skulle säga max en timmes jobb för båda fälgarna av, byta däck och dit med dom igen. 3 timmar? Nej.
 

zopilote

I minoritet
Gick med
19 Jan 2004
Ort
Norrköping
Hoj
BMW G310GS 2021
När jag gör det själv brukar det ta ungefär 3-4 timmar, men då passar jag på att rengöra/fetta in allt till nyskick, vaxa fälgarna och rengöra alla delar på hojen som är svåra att komma åt med hjulen på.
Kanske verkstaden också tänkte göra det?
 

GubbLasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Ingarö, Stockholm
Hoj
Honda CRF1000 Yamaha MT-09 Honda CBR900sc33 Yamaha xtz750 CFmoto 500 Ktm 250 Freeride
köper man däcken på stället så ingår det. De jag har besökt iaf. Byter själv nu. Annars är väl runt 1000:- rimligt.
 

Rundik

Tusenkonstnär
Gick med
4 Aug 2006
Ort
V.Götaland
Hoj
VTR1000F, NSR125R
Alltså så här äre, du köper däcken på däckonline och vill att en svensk verkstad ska byta dom för dig. Dom måste lämna garanti på jobbet men inte på däcken. Om du efter krängning och balansering upplever obalans/något konstigt efter ett par hundra mil vem vänder du dig till då, verkstan eller däckonline ?, just det verkstan, dom får skruva av hjulet/hjulen igen och balansera om på däck dom inte sålt bara för att konstatera att däcken är kass fast dom är nya och sålda billigt av däckonline. Jag tänker inte förklara hur jag vet detta men däck med samma fabrikat och märkning finns i olika versioner. Lägger du till lite pengar å köper däcken av den svenska verkstaden så kostar det oftast inget att få dom monterade + att du har full garanti och varje seriös firma tar sitt ansvar.
 

Jonas_Västerås

Sporthojsnörd
Gick med
27 Mar 2016
Ort
Västerås
Hoj
Honda 1000 CBF 2008- Suzuki 650 V-strom 2008
Köper inte detta då denna verkstad inte har nån försäljning av däck. Dom är inte bundna av nåt märke. Jag har full respekt för att Yamaha center i Västerås inte vill montera däcken.
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Hade jag fått en offert på 2200 för ett däckbyte på hoj så hade jag frågat om alla på firman var dumma i huvudet.
När jag köpte nya sommardäck till bilen i början av året så var bytet gratis, kaffet hann inte ens svalna innan det var klart.
Gå till en annan firma säger jag, 2200 är helt vansinnigt orimligt.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Jag tänker inte förklara hur jag vet detta men däck med samma fabrikat och märkning finns i olika versioner.
Du menar alltså att Michelin, Pirelli, Bridgestone mfl gör en bra version och en dålig version av alla däck, och den dåliga versionen säljs Utomlands(TM) och på nätet? Det låter som ett helt fantastiskt bra sätt att sänka sitt varumärke på :tummenupp
 

tukkla

Sporthojsnörd
Gick med
27 May 2008
Ort
jöttebårj
Hoj
SD 1290
Alltså så här äre, du köper däcken på däckonline och vill att en svensk verkstad ska byta dom för dig. Dom måste lämna garanti på jobbet men inte på däcken. Om du efter krängning och balansering upplever obalans/något konstigt efter ett par hundra mil vem vänder du dig till då, verkstan eller däckonline ?, just det verkstan, dom får skruva av hjulet/hjulen igen och balansera om på däck dom inte sålt bara för att konstatera att däcken är kass fast dom är nya och sålda billigt av däckonline. Jag tänker inte förklara hur jag vet detta men däck med samma fabrikat och märkning finns i olika versioner. Lägger du till lite pengar å köper däcken av den svenska verkstaden så kostar det oftast inget att få dom monterade + att du har full garanti och varje seriös firma tar sitt ansvar.
Ok då gör jag det, du jobbar på (eller kanske tom driver) ett företag som håller på med däck och är skitsur för att man kan köpa likadana däck som du säljer på nätet för ett mkt lägre pris och du tappar kunder pga det.
Har jag rätt?
 

Jonas_Västerås

Sporthojsnörd
Gick med
27 Mar 2016
Ort
Västerås
Hoj
Honda 1000 CBF 2008- Suzuki 650 V-strom 2008
Hade jag fått en offert på 2200 för ett däckbyte på hoj så hade jag frågat om alla på firman var dumma i huvudet.
När jag köpte nya sommardäck till bilen i början av året så var bytet gratis, kaffet hann inte ens svalna innan det var klart.
Gå till en annan firma säger jag, 2200 är helt vansinnigt orimligt.

Jag har fått en offert som jag accepterat. 800kr för monteringen + 300kr för att jag har egna däck. Har bokat tid hos Starol i Enköping.
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Detta är ingen nyhet att de tar betalt när man kommer med egna däck. Därför man satsar på att skaffa det som behövs för att byta själv, och sedan köper man däcken själv. Så gör jag. Man tjänar in pengarna på verktygen, balanceringsaxel, ganska snabbt.

Jag tycker det enda jobbiga momentet ibland är att få av det gamla däcket över "sista kanten" som jag brukar säga

På med nya däcket är pissenkelt
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Alltså så här äre, du köper däcken på däckonline och vill att en svensk verkstad ska byta dom för dig. Dom måste lämna garanti på jobbet men inte på däcken. Om du efter krängning och balansering upplever obalans/något konstigt efter ett par hundra mil vem vänder du dig till då, verkstan eller däckonline ?, just det verkstan, dom får skruva av hjulet/hjulen igen och balansera om på däck dom inte sålt bara för att konstatera att däcken är kass fast dom är nya och sålda billigt av däckonline. Jag tänker inte förklara hur jag vet detta men däck med samma fabrikat och märkning finns i olika versioner. Lägger du till lite pengar å köper däcken av den svenska verkstaden så kostar det oftast inget att få dom monterade + att du har full garanti och varje seriös firma tar sitt ansvar.
Så därför lägger de på 2,5 h extra på priset bara för att gardera ifall något eventuellt skulle bli fel framöver....
De tar alltså betalt för ett jobb de inte utför, utan ett jobb som de eventuellt kan komma att behöva utföra i ca. 1/50* fall av montering av Däckonlinedäck.
:3freak

*=En uppskattning om frekvensen av dåliga däck i absolut värsta fall. Den troliga riktiga siffran ligger nog närmare 1/500, men för sakens skull.
 

Jonas_Västerås

Sporthojsnörd
Gick med
27 Mar 2016
Ort
Västerås
Hoj
Honda 1000 CBF 2008- Suzuki 650 V-strom 2008
Detta är ingen nyhet att de tar betalt när man kommer med egna däck. Därför man satsar på att skaffa det som behövs för att byta själv, och sedan köper man däcken själv. Så gör jag. Man tjänar in pengarna på verktygen, balanceringsaxel, ganska snabbt.

Jag tycker det enda jobbiga momentet ibland är att få av det gamla däcket över "sista kanten" som jag brukar säga

På med nya däcket är pissenkelt

Kan man kontakta dig nästa gång man köper nya däck? har tummen mitt i handen:D
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Pyntade 250 per hjul sist när jag kom in med lösa hjul och egna däck. Med kvitto.

Killen som krängde däcken bad om ursäkt för att balanseringsvikterna inte riktigt färgmatchade fälgarna. :)
 

Hojkul!

Medlem
Gick med
14 Mar 2014
Ort
Sthlm
Hoj
Honda 500 AF
Pyntade 250 per hjul sist när jag kom in med lösa hjul och egna däck. Med kvitto.

Killen som krängde däcken bad om ursäkt för att balanseringsvikterna inte riktigt färgmatchade fälgarna. :)
-

Låter precis som Kjell som driver Wheeler Dealer :tummenupp
För övrigt den bästa snubben jag har träffat på inom däckbranschen.

/H
-
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top