Tips på motoruppgraderingar

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
Inför nästa säsong kommer jag förmodligen lägga sådär 10 lax på att förbättra prestandan i motorn på ena hojen.

Jag skulle tacksamt ta emot seriösa tips på vad man kan "få" för de pengarna, allt inkluderat. (dvs. monterat och klart om jag inte kan göra det själv)

Idag är enda motorförändringen en tändförskjutare och Dynojet, och det ihop med effektsystem har gett ungefär 12 hk gentemot original rwp enligt bänkning.
 

Blomsterhondan

Sporthojsnörd
Gick med
13 Jul 2015
Se till att kamaxlarna står rätt. Alternativt kan man ändra timingen (ändra momentkurvan så att max kommet senare). Det brukar en kunnig motorfirma kunna fixa för en rimlig peng. För övrigt tycker jag du skall låta bli mer trim.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
För 10 papp så är det antingen roligare förgasare eller en portning som hade stått på min önskelista.
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
Se till att kamaxlarna står rätt. Alternativt kan man ändra timingen (ändra momentkurvan så att max kommet senare). Det brukar en kunnig motorfirma kunna fixa för en rimlig peng. För övrigt tycker jag du skall låta bli mer trim.

- Hm...varför skulle man vilja ha maxeffekt senare i registret?
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
För 10 papp så är det antingen roligare förgasare eller en portning som hade stått på min önskelista.

- Ja jag har kikat på båda de alternativen, men flatslideförgasare utan borrning eller liknande, verkar inte ge så mycket vad jag har förstått. Enbart portning ger tydligen inte heller mycket på en så pass ny (?) hoj, enligt en "portare" jag varit i kontakt med här i Kalmar. Har du någon erfarenhet av effektökning av portning?
 

Blomsterhondan

Sporthojsnörd
Gick med
13 Jul 2015
Gör du jobbet själv så är nog en uppsnyggning av toppen ett alternativ. Kan finnas en hel del sot på ventiler om körts mycket med lågt gaspådrag typ jobbpendling i stan.
Slipa in ventiler inkl ventil justering är ju aldrig fel.
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
byt kamaxel till något vassare
flatside förgasare i lämplig storlek
Porta toppen
höj kompressionen- plana toppen eller byt kolv.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Plocka i en nia motor....

Ja, förutom att du kommer att ha en trasig topplockspackning dådå.
 

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Finns det bigbore kit så ökar cylindervolymen till den? Men lär ju säkert bli mycket dyrare än du tänkt.
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
Mer moment på högre varv -> högre maxeffekt

- Nja, jag gillar det starka mellanregistret på den här hojen. Det är tillräckligt mycket drag i maxområdet kring 11 500 varv ändå.

- - - Updated - - -

Gör du jobbet själv så är nog en uppsnyggning av toppen ett alternativ. Kan finnas en hel del sot på ventiler om körts mycket med lågt gaspådrag typ jobbpendling i stan.
Slipa in ventiler inkl ventil justering är ju aldrig fel.

- Ja, en allmän putsning sådär kommer jag nog ge mig på...men det lär inte skjuta på så väldigt förmodligen.
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
byt kamaxel till något vassare
flatside förgasare i lämplig storlek
Porta toppen
höj kompressionen- plana toppen eller byt kolv.

- Alla de ingreppen tillsammans ger nog en del, men var och en för sig...?
Jag får inte hela den godispåsen klappad o klar för 10', tror jag
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
Plocka i en nia motor....

Ja, förutom att du kommer att ha en trasig topplockspackning dådå.

- Ja den tanken har funnits av och till, men med ca 118 hk på hjulet nu blir det inte en jätteuppgradering med en 9:a tror jag. Men visst, det blir mer kubik o fler möjligheter..

- - - Updated - - -

Passar inte en större motor ?

- Jo en ZX9 94-97 passar rakt av. Frågan är bara om priset är värt den effektökningen.

- - - Updated - - -

Finns det bigbore kit så ökar cylindervolymen till den? Men lär ju säkert bli mycket dyrare än du tänkt.

- Precis, det finns bb-kit som kostar för mycket tyvärr.

- - - Updated - - -

Tackar o bugar vackert för förslagen från er. Blir till att klura på vad som ger mest bang for the buckaroo i fråga om effektökning i motorn.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Finns det bigbore kit så ökar cylindervolymen till den? Men lär ju säkert bli mycket dyrare än du tänkt.
ALLT som har med hojar att göra blir dyrare än man tänkt sig :fakta :huvet :hihi

- Nja, jag gillar det starka mellanregistret på den här hojen. Det är tillräckligt mycket drag i maxområdet kring 11 500 varv ändå.
Du är alltså egentligen mer än nöjd med den som den är idag, varför då trimma den? :va
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
ALLT som har med hojar att göra blir dyrare än man tänkt sig :fakta :huvet :hihi


Du är alltså egentligen mer än nöjd med den som den är idag, varför då trimma den? :va

- Jag gillar hojen ja, men det vore gott med ännu mer drag i kärran. Dock inte med ett förskjutet register, utan en generell effekthöjning.

- - - Updated - - -

Det lutar lite åt planing och portning, tycker jag det känns som....om det inte ska bytas till 9:ans motor
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Billigaste du kan göra är att byta till en större hoj med mera pulver, du får troligen bättre fjädring komponenter o bättre bromsar kanske även ett bättre chassie.:tummenupp
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
Billigaste du kan göra är att byta till en större hoj med mera pulver, du får troligen bättre fjädring komponenter o bättre bromsar kanske även ett bättre chassie.:tummenupp

- Om jag velat byta hoj, skulle jag gjort det för längesedan : )
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
ZX9ans motor är ju det självklara valet. Mest bang for the buck och den går ju dessutom också att trimma om man vill ha ännu mer.

Det finns 9or till salu för 14-16 k nu, lite prut på det ta motorn och sälj resten av hojen löst i delar så blir det kanske pengar över till en portning också.

Vill man sedan trimma mer är ju portningen redan klar och man behöver inte ta lös motorn för att byta kammar eller förgasare.
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top