Problem med Stator, Daytona 675 -06

Pr0bz

Sporthojsnörd
Gick med
11 May 2004
Ort
vimmerby
Hoj
Dunderkatt & eN gamal sLiten Enessärr
Hej!

Är inne på mitt 3e statorbyte nu på 1 år.

Min regulator är uppdaterad till en MOSFET FH002, diodmätning etc mäter att den är OK.
Statorn har börjat strula för mig vid bankörningar 2 gånger, så jag misstänker att hojen går varmt. Jag har alla gånger mätt rätt resistans, men AC spänningen försvinner mellan 2-3 lidningen vid varje felupptäkt.

Jag har kollat igenom kablage, alla kontakter ser okej ut och batteriet har jag bytt så det är fräscht, ändå brann det.
Vad jag har läst mig till så laddar statorn fullt hela tiden till regulatorn. Regulatorn styr hur mycket ström som går antingen till batteriet eller till värmeutveckling.
Därför så bör den inte påverka statorns funktion, förutom om den kortsluter, men den mäter ju OK?


Troliga misstankar:
Värme
  • Triumph uppdaterade oljenivån från -09 (samma motorhus) vilket gav 30% mer olja. Tidigare årsmodeller har därför gått varmt. Jag ska prova fylla med mer olja, kan det vara därför?


Kablage:
  • Kabelkontakterna är gamla men ser fräscha ut, ska uppdatera dem till bättre?
  • Jorden är inte kontrollerad, men allt mäter OK? Påverkar dålig jord verkligen statorn, då den ger fullt hela tiden?
  • Klena kablar mellan regulator och batteri, vid regulatorn mäter den 14V, vid batteriet 13.4V (känt fel på Daytona), tänkte uppdatera nu vid nästa statorbyte.


Kvalité:
Jag köpte stator från ebay för 1000kr, nu har jag köpt en dyrare stator för 2400 som är europa-tillverkad. Känns ändå som det inte bör vara kvalitén som påverkar så mycket.


Är det några andra tips ni kan komma med, annars byter jag hoj :död
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Jag har samma fel på mig Snöskoter Arctic cat thundercat 1000. De är ökända för att äta statorer och jag håller med de är stator nr 3-4 jag bränt nu på ca 400 mil , jag har kört 300kr piratstorer och org svindyra + att jag lindat en själv med grövre tråd (den tycks hålla peppar peppar. Orsaken sägs vara + kabel som går i jord någonstans men jag hittar inte kabelfelet har sök i 10 år nu:näsblod. På en skoter utan batteri räcker det att en plusskabel till lyset jordar lilla minsta så ryker statorns primärspole som driver tändningen till cdi boxen. På en mc med batteri borde inte en plusskabel kortis från lyse sabba statorn men kolla kablarna från stator till laddrelä svinnoga......
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
TS skriver
Klena kablar mellan regulator och batteri, vid regulatorn mäter den 14V, vid batteriet 13.4V (känt fel på Daytona), tänkte uppdatera nu vid nästa statorbyte.

Känns igen från min Triumph Sprint RS. I original gjord för att köras med släckt ljus dagtid.
Så det blev att åtgärda med nytt kablage.
https://www.sporthoj.com/forum/show...h-Sprint-RS-Lucas(-)-Moonlight-och&highlight=

OBS Sprint RS har 1-fas generator med spänningsreglering genom att strömmen regleras genom rotorn.
Dvs Sprint RS är inte byggd som din Daytona som har 3-fasgenerator och likriktare / regulator.
 
Last edited:

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Ort
Tomelilla
Hoj
Triumph
Flytta regulatorn. Om jag minns rätt sitter den väldigt utsatt för värme. Hade aldrig problem med min, men vet en del som haft det. De som haft problem har flyttat regulatorn till fronten på motorcykeln, och tror de har använt originalregulator.

Angående oljan, körde med ca 1cm över max-sträcket.
Var en -06a jag hade. All belysning bortplockad om det har någon betydelse.

edit. rörde ihop benämningen på delarna lite. Regulatorn jag vet är ett vanligt problem som åtgärdats med att flytta på den, inte statorn..
 
Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Geten
Flytta statorn. Om jag minns rätt sitter den väldigt utsatt för värme.
Du halkade på tangenterna ser vi.
Och flyttade spänningsregulatorn.

Låter som bra ide. I min SV650 satt den inklämd i plasten under och till höger om sadeln, "luftfritt". Och den spänningsregulatorn la av.
Har sett laddningsregulatorn bakom framhjulet framför motorn på customhoj.
och på GSX1300R sitter laddningsregulatorn under svingen framför bakhjulet. "Luftigare".
 

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Ort
Tomelilla
Hoj
Triumph
Geten
Du halkade på tangenterna ser vi.
Och flyttade spänningsregulatorn.

Låter som bra ide. I min SV650 satt den inklämd i plasten under och till höger om sadeln, "luftfritt". Och den spänningsregulatorn la av.
Har sett laddningsregulatorn bakom framhjulet framför motorn på customhoj.
och på GSX1300R sitter laddningsregulatorn under svingen framför bakhjulet. "Luftigare".

Såklart...
Blev ju väldigt mycket fel. Är regulatorn jag vet att folk haft problem med, inte statorn. :rodnar
 

Pr0bz

Sporthojsnörd
Gick med
11 May 2004
Ort
vimmerby
Hoj
Dunderkatt & eN gamal sLiten Enessärr
Tack för alla tips!
Så ni tror att värmen i regulatorn gör att statorn brinner? Skulle det vara att den inte orkar hålla i diodbryggorna och skickar bakspänning till statorn? Regulatorn är ju hel, så skulle den bete sig annorlunda när den är varm?
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Tack för alla tips!
Så ni tror att värmen i regulatorn gör att statorn brinner? Skulle det vara att den inte orkar hålla i diodbryggorna och skickar bakspänning till statorn? Regulatorn är ju hel, så skulle den bete sig annorlunda när den är varm?

Att statorn brinner tycker jag beror på dålig kvalitet. På statorn.
Alternativt att du har en "kortslutande" äldre typ av regulator.
Oavsett vad den har för namn. Typ. För att sälja bra.

I ditt ställe hade jag lindat om statorn själv med grövre koppartråd, färre varv.
Och så hade jag sett över kablaget.
Och mätt strömmen från statorn med en Strömtång. I försök upptäcka konstigheter.
Strömmen ska ju med MOSFET regulator vara konstant oberoende av varvtal.
Med äldre typen av regulator borde AC strömmen från statorn öka med varvtalet.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top