Suzuki 1200 bandit 1998. Svartrök och eld

ingemar.olsson

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2017
Ort
vällingby
Hoj
Suzuki 1200 bandit
Förgasare rengjord verkstad o synkad. Nya stift. Tappat ut olja. Hade 1/2L för mycket.
Går ojämnt tomgång, stannar. Axar bra och vid fullt drag är den pigg. Hög tomgång 2000 varv ibland. Svartrök vid varvning och eld vid extrem gas.
Stift svarta.
Kan det vara tändspolar 2st under tank och stiftkablar? Förgasare? För fet blandning? Inte tätt vid cylinder? Luftrenare?
Mvh Ingemar
 

Boofer

Sporthojsnörd
Gick med
12 Sep 2016
Ort
Umeå
Hoj
S1000R-15
Är du säker på att det var för mycket olja, eller kan det ha runnit ner bränsle i motorn?
 

ingemar.olsson

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2017
Ort
vällingby
Hoj
Suzuki 1200 bandit
Ganska Bombsäker. Minns att jag fyllde på "slatten" vid byte i höstas. Luktar inte soppa om oljan. Bytt till ny olja nu. Inte provkört.
Tidigare idag rengjorde nya stift tog en tur. Går hyfsat i början sedan hackar på tomgång stannar. Ibland 2-3 000 v sedan 1100 ojämnt och stannar. Stannar till vid gas, stallar först, sedan bra drag. Sedan svarta stift svartrök vid stillastående och hård gas. Eld ur avgas röret. Kan det vara tändspolar kablar?
 

ingemar.olsson

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2017
Ort
vällingby
Hoj
Suzuki 1200 bandit
Värt nämna. Vid släpp av gaspådrag kommer smällar hela tiden Riktiga knallar. Har Slipon avgasrör så lite muller brukar det vara, men inte knallskott som nu.
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Svart rök tyder på att den får på tok för mycket soppa, liksom din övriga beskrivning. Renovera förgasarna eller kolla åtminstone att de är friska. Sitter tändhattarna på rätt cylinder så ordningen är rätt?

Skickat från min D6603 via Tapatalk
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Den B12'a -97 jag köpte för 12,000 för ett par veckor sedan behövde få bensinkranen rensad, total genomgång av alla munstycken (inklusive det fasta som täcks av flottörplasten) samt byte av alla o-ringar. Swedol's lilla o-ring låda passar för nästan allt utom vid tomgångsskruvarna. Flottörerna stod alldeles för fett från fabrik. Du uppnår 14.5 mm genom att justera mässningsflikarna så att plastflottörens skarv blir parallell med förgasarkroppens tätningsyta.
 

ingemar.olsson

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2017
Ort
vällingby
Hoj
Suzuki 1200 bandit
Förgasarna är renoverade. Nya O ringar och annat på verkstad. Satte fast förgasarna själv och bytte tändstift själv. Då satte jag fel kabel enligt verkstaden. När jag åkte dit med bärgning. Fick stopp på vägen. Då gick den knappt att köra. Nu är det bra drag landsvägsfart. Lågfart o tomgång problem.
Har tömt tanken, ny 98 soppa men ej rengjort den? Kan det vara tändproblem?
Kanske inte fick fast luftrenaren riktigt mot förgasarna? Borde inte störa då. Ventiler justerade för 3 år sedan.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Tanka helst inte 98 oktan, risken är nog tjugofalt större att du då får kondensvatten från mackens än från 95. Dränera förgasarna genom skruvarna i flottörhusets botten och samla upp så ser du om det är vatten i bensinen eller ej. Även min 1371cc B12'a som har drygt 180 hästar på slangen kör på 95 oktan.

Har man rengjort och fixat förgasarna själv vet man ju att de är okej - men man kan bara tro att verkstaden gjorde ett bra jobb. En tändspoles tändkablar till 1-4 och den andra till 2-3. Från ECU till spolarna spelar det ingen roll om de går till 1-4 eller 3-4 eller tvärt om så länge de båda tändspolarna matas med +12V och jordas via ECU då det är "wasted spark". http://www.crypton.co.za/Tto know/Ignition/wasted sp.html
 

ingemar.olsson

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2017
Ort
vällingby
Hoj
Suzuki 1200 bandit
Slutrapport!

Efter otroligt ojämn gång, svartrök, usel tomgång har jag lyckat få tillbaka presentandan till nästan perfekt. Ca 90 % av tidigare läge.

Detta gjordes:
- Tog loss förgasaren och lämnade in på verkstaden som rengjorde och bytte oringar, nålar mm som jag hade som reserv.
Mtrl kostnad ca 1500 kr.
Arb.kostnad bjöd de på då beställning av o-ringar från Japan tog 1-2 månader totalt.
- förgasarna synkade på verkstaden.
- Hällt ut besinen ur tanken helt. Tankat nytt bränsle och bara 98 oktan. Lägre oktan har tillsatser som kan ge utfällning under vintern vid stillastående.
- Tappade ut olja. Tror jag hade minst 1/2 för mycket. Hela fönstret fullt. Hällde i "sista" skvätten i höstas. idiotiskt! Senare bytt olja + filter.
- Bytt tändstift 2 ggr. Rengjort och kört flera ggr då det var som värst.
- Skruvat åt "muffar" från förgasare in i cylindrar. Dessa slangklämmor var inte hårt åtdragna efter förgasar rengöringen av mig själv. Tror luft sögs in där och gjorde fetblanding som ledde till rök och tom eldslågor vid hårdgasning stillastående.

Tomgången inte bra ännu. Svajar upp och ned, ibland stopp. Ibland ganska OK ändå.
AXET och draget på växlarna är det inget fel på. Helkanon bra tryck!!!
verkstaden sade jag kunde snabbrengöra förgasar koppar och tank och tankventil under vintern.
Kostar bara tid, min tid! vet ej om jag orkar detta.....för tomgångens skull...

:hej

Ingemar
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Synkade verkstaden förgasarraden där och sedan monterade du dem hemma?
I så fall borde de få göra en riktig synkning.

Eller körde du dit hojen (på släp) utan förgasare så de synkade förgasarna på hojen?
 

Gober

Sporthojsnörd
Gick med
1 Sep 2016
Ort
Sollentuna
Hoj
Aprilia, Ducati, Husqvarna
Vad är det för verkstad som synkar fuggar när de inte är monterade på motorn? Skulle vara intressant att se hur det går till. :3freak
 

Tanken

Sporthojsnörd
Gick med
10 Nov 2016
Ort
Gefle
Hoj
Ducati Monster 1200S 2020
Vad är det för verkstad som synkar fuggar när de inte är monterade på motorn? Skulle vara intressant att se hur det går till. :3freak

Jag brukar synka mina på arbetsbänken med en borr, funkar klockrent..
//Tanken
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top