KTM 990 dör efter motorbroms

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Min hoj har precis börjat med en lite irriterande ovana som jag behöver lite hjälp med.
När jag går från motorbroms och drar in kopplingen för att växla ner så dör hojen och jag måste starta om den igen. I övrigt verkar den gå precis som vanligt, men jag funderar nu på om detta är ett symptom på något allvarligt eller om jag bara ska testa att justera upp tomgången och vara nöjd så.

Intressant information kan vara att jag precis haft hojen inlämnad för service där bl.a. ventiler justerades enligt protokollet, om det kan ha någon påverkan.
Jag märkte detta fenomen redan på väg hem från verkstaden, men då hände det endast en gång då det är mest landsvägskörning så jag tänkte inte så mycket mer på det. Idag när jag tog hojen till jobbet däremot så dog den ca 5-6 gånger på 10 minuters stadskörning. Smått irriterande.

Jag skulle såklart kunna kontakta verkstaden igen och be dem kika på det, men om det är så enkelt att bara justera tomgången så besparar jag mig gärna resan dit då den ligger 1,5 timmar bort.

Hojen det rör sig om är en KTM SMR 990 -09 med ca 3000 mil på mätaren. Jag har kabel för Tune-ECU så om något behöver kollas där så kan jag lösa det.

Tacksam för alla tips om vad jag kan göra innan jag kontaktar verkstaden.
 

Kalleman1

Ängel trots allt
Gick med
16 Feb 2008
Ort
Stenungsund
Hoj
Ducce SS-S - 17, Eldstorm -02
Verkstaden har gjort något fel så du bör kontakta dem även om du inte tänker åka dit för att få det fixat. Kanske kan de hjälpa dig fixa det själv.

Men låt bli att justera tomgången då det troligtvis inte är fel. Min gissning är felmonterade slangar till tanken.
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Verkstaden har gjort något fel så du bör kontakta dem även om du inte tänker åka dit för att få det fixat. Kanske kan de hjälpa dig fixa det själv.

Men låt bli att justera tomgången då det troligtvis inte är fel. Min gissning är felmonterade slangar till tanken.

Får ta en kontakt med dem under dagen.
Vad är det för slangar du tänker på som skulle kunna vara felmonterade och hur skulle de orsaka felet? Borde det inte märkas mer än så om något var felmonterat?
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Firman har garanterat gjort en miss typ glömt stoppa i kontakt för temgivare eller tps. Men om de glömt det borde en motorlampa lysa!?
Om de ställt ventilerna för tight skulle ev kunna ge denna symtom men de är jag högst osäker på!
Min sm990 fick detta problem när jag provade en gratis mapp från ett forum.
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Firman har garanterat gjort en miss typ glömt stoppa i kontakt för temgivare eller tps. Men om de glömt det borde en motorlampa lysa!?
Om de ställt ventilerna för tight skulle ev kunna ge denna symtom men de är jag högst osäker på!
Min sm990 fick detta problem när jag provade en gratis mapp från ett forum.

Jo, det är därför jag är lite inne på det spåret. Jag har inte originalmappning för tillfället eftersom hojen har annan luftburk (öppet filter) och Akra-burkar. Jag tänker att det kanske var på gränsen tidigare, men att det hamnade över nu när ventiler och allt är justerat.
Inga varningslampor lyser, så sensorer borde vara anslutna tror jag. Jag skulle ju kunna ansluta Tune-ECU när jag kommer hem ikväll och se om det finns någon felkod.

HAr du kollat så båda bensinkranarna är öppna i tanken?

Du menar de som kopplar ihop tankhalvorna? Nae, jag har inte kollat något alls eftersom jag suttit på jobbet sedan i morse, men jag ska kliva ut en sväng nu på lunchen och kolla hur det verkar.

Jag tycker nog ändå att det känns som om problemet är att den går ner för lågt i varv snarare än att det skulle vara bränslebrist. Men alla tips kommer följas upp, så fortsätt gärna att tipsa.
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
HAr du kollat så båda bensinkranarna är öppna i tanken?

Kikat nu och allt verkar vara som det ska.
Hittade inga oanslutna slangar eller kontakter heller, men jag får kolla mer när jag kommer hem till garaget.
 

El Duderino

Och vad har vi lärt oss av det här?
Gick med
24 Mar 2014
Ort
Östhammar
Hoj
Superduke 990 -07
min 990 sd dog förr när jag "blippade" på gasen vid 2 tillfällen, fick rådet att den skulle gå på tomgång i 15 minuter.

Vet inte hur det gick till men den har aldrig dött igen när jag "blippat" till igen i alla fall.

Kostar inget att testa.
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
min 990 sd dog förr när jag "blippade" på gasen vid 2 tillfällen, fick rådet att den skulle gå på tomgång i 15 minuter.

Vet inte hur det gick till men den har aldrig dött igen när jag "blippat" till igen i alla fall.

Kostar inget att testa.

Jo, det där är ju någon form av återställning så jag kan ju testa och se om det löser problemet. Det är ju rätt enkelt om inte annat.
 

Kimbo

Kraschmaestro
Gick med
10 Jul 2008
Ort
diket
Hoj
ducduc
Kan du utveckla lite mer.

Vad ligger tomgången på?

Motorn stannar inte när du låter den gå på tomgång? Om du testar att varva den lite på tomgång stillastående, dör den efteråt?

Du skriver bla ventilerna, vad mer gjorde dom?
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Kan du utveckla lite mer.

Vad ligger tomgången på?

Motorn stannar inte när du låter den gå på tomgång? Om du testar att varva den lite på tomgång stillastående, dör den efteråt?

Du skriver bla ventilerna, vad mer gjorde dom?

Tomgången ligger runt 1500 rpm. Svårt att säga exakt då varvräknaren är analog, men jag har inte noterat att den skulle vara onormalt låg. Har för mig att den ska ligga på 1470 rpm original, men att vissa ställer ner den till runt 1440 rpm med hjälp av Tune-ECU.

Hojen dör inte om jag har den stillastående på tomgång eller om jag varvar upp och släpper gasen. Det är bara som en följd av motorbroms vad jag märkt hittills.

Utöver ventiljustering gjordes de vanliga servicepunkterna som byte av vätskor, olja, filter och rengöring av luftfilter.
 

pepe

Tarmac surfer #133
Gick med
25 May 2004
Ort
Eskilstuna
Hoj
KTM690R-12 KTM 990 SUPERDUKE R -10
Tjaba :) tänk på om du skall göra en "15 minuters nollning" att hojen Måste vara kall, alltså över natten kall :fakta
Grejen med detta är att den går från kall till att kylfläkten går igång, ungefär 15 min.

Vi med 690 Enduro hojar som kör året runt brukar göra detta till våren( när det blir varmare) å till hösten kallare.

Lycka till.. P
 

Kimbo

Kraschmaestro
Gick med
10 Jul 2008
Ort
diket
Hoj
ducduc
Ok, hmm...

Nu vet jag inte hur det är med KTMs TPS/ECU så jag spekulerar bara, men skulle det vara problem med den misstänker jag att hojen i allmänhet skulle gå som en påse skit vilket du inte upplever?

Vad får du för avläsning på TPS i TuneECU?
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Liten uppdatering.
På vägen hem från jobbet gick hojen som vanligt igen och dog inte en enda gång, trots att jag försökte provocera fram morgonens symptom. Visserligen regnade det så jag vågade inte vara allt för våldsam med avslagen, men jag tycker ändå att jag borde fått något resultat.

Nåväl, jag pluggade in datorn och kopplade upp mig med Tune-ECU. Inga felmeddelanden och TPSen låg inom normala värden, 0,6V vid 0% och 3,77V vid 96% (ändläge / fullt öppet).

Jag tror att jag helt enkelt får testa vidare under de närmsta dagarna och se om felet lagat sig själv eller om det kommer tillbaka. Återkommer hur det än blir med uppdateringar för ordningens skull.
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Tjaba :) tänk på om du skall göra en "15 minuters nollning" att hojen Måste vara kall, alltså över natten kall :fakta
Grejen med detta är att den går från kall till att kylfläkten går igång, ungefär 15 min.

Vi med 690 Enduro hojar som kör året runt brukar göra detta till våren( när det blir varmare) å till hösten kallare.

Lycka till.. P

Tänkte att jag ska testa att göra en nollning bara för ordningens skull, men det får bli i morgon eller under helgen när hojen fått stå till sig lite. Just nu verkar det som om hojen fixat sig själv så det känns inte längre lika bråttom.
 

Miika80

Medlem
Gick med
13 Aug 2011
Ort
Norr om stan
Hoj
R1-2011 & Duke 790
Om man laddar ner en ny mapp till hojen så bör den få gå 15 min på tomgång utan att man rör något som ex gasen.
Om de på verkstan har skickat in nån orginal mapp eller ändrat i ecun, fast det ser du i Tune ecu.
Kör man inte med 15 min så tar det en goo stund innan hojen "blir optimerad".
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Om man laddar ner en ny mapp till hojen så bör den få gå 15 min på tomgång utan att man rör något som ex gasen.
Om de på verkstan har skickat in nån orginal mapp eller ändrat i ecun, fast det ser du i Tune ecu.
Kör man inte med 15 min så tar det en goo stund innan hojen "blir optimerad".

Kollade med Tune-ECU igår och pratade även med verkstaden och de hade inte ändrat något i mappningen. Tycker dessutom att hojen gått ovanligt bra i övrigt sedan servicen och hade det varit knas med mappen så borde det snarare varit åt andra hållet.

Hade tänkt ta hojen till jobbet idag också för att se om felet kvarstår, men det verkar som om batteriet gett upp. Såg igår att spänningen låg på 11,4V när jag höll på med Tune-ECU, så jag är väl inte helt förvånad. Om det hänger ihop med gårdagens andra problem låter jag dock vara osagt, men jag får testa att ladda/byta ut batteriet och ta det vidare därifrån.
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Som jag nämnde tidigare så verkade problemet laga sig självt, så jag vet faktiskt fortfarande inte riktigt vad det var som spökade.

Jag pratade med mekanikern som gjort servicen och han spånade lite på om det kunde bero på att de haft för mycket olja på luftfiltret efter rengöring (skumfilter), och att detta skulle få hojen att gå fett och därmed bli känsligare på avslag. Nu vet jag inte om det är en trolig förklaring, men det skulle ju stämma överens med att det blev bättre med tiden.
Jag antar att det är svårt för honom att ställa en vettig diagnos över telefon utan att se eller provköra hojen, men jag måste ändå ge honom en eloge för att han ringde upp mig, bara några timmar efter att jag mailat och beskrivit att jag upplevde problem. Att han dessutom gjorde det på kvällstid, 2 timmar efter att verkstaden stängt, gör att jag blir ännu mer glad över att det faktiskt fortfarande finns aktörer som bryr sig om sina kunder.

Ett annat alternativ är ju det jag nämnde tidigare om att batteriet var dåligt. Jag laddade batteriet och har inte fått några stopp sedan dess. Visserligen klarade jag mig hela vägen hem utan stopp redan innan jag laddade batteriet också, så jag vet inte om det gjorde någon skillnad. Dessutom har jag kört slut på ett batteri tidigare utan att det märktes på andra sätt än att startmotorn inte orkade dra runt.

Hur som helst så inbillade jag mig fortfarande att hojen gick lite ojämnare än tidigare, så igår gjorde jag 15-minutersåterställningen och nu går den som smör igen.

Så, slutet gott. Det hade visserligen känts lite mer tillfredsställande om jag hittat något mer påtagligt, men jag får väl vara nöjd att det åtminstone är löst. :tummenupp
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition

Nja, har jag verkligen det?
Till att börja med har jag en 990, och även om konstruktionerna är liknande känner jag inte riktigt igen de symptom som beskrivs i länken. Dessutom har jag plockat bort SAS och stängt av lambdan, så uppsättningen ser inte riktigt ut som den gjorde från början. Vidare så har hojen gått 3000 mil utan att dessa problem märkts. Visserligen har jag bara kört de senaste 1600 av de milen, men jag tycker ändå att det räcker som underlag.

Jag tackar för länken, men hur som helst är problemet löst nu. Jag återkommer i tråden om symptomen skulle återuppstå.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top