Kylproblem.

blextgardon

Ny medlem
Gick med
24 Jul 2017
Ort
Gällstad
Hoj
Kawasaki zx9r
Zx-9r 1995.


Hojen har stått i garage sen 2015, så det enda jag gjort är att byta slipon till original inför besiktning och sen inte orkat byta tillbaka, tror den är jet'ad men vet inte.

Symptom, tempmätaren stiger och kylvätska rinner* (kräks) ut från expansionskärlet.


Det jag kollat och gjort är,

Spolat ur systemet.
Testat termostaten, öppnar vid 85 grader.
Kylarlocket ser ok ut, känns bra iaf i fjädern.
Kylaren ser hel och skapligt ren ut, ingen läcka.
Tittat och klämt på slängar, verkar ok.
Det ryker inte vitt.
Ser inte ut att vara olja i kylvätskan.
Oljan är inte vit eller konstig.
Ser inget läckage nånstans.

Fyllt på kylvätska och luftat enligt instruktionerna.

Fläkten går igång där den ska, iaf när man låter den starta och gå varm på tomgång. Är inte helt hundra på att den gått när tempen drar iväg och den börjar kräkas kylvätska.

Det verkar bli tryck i kylsystemet som det ska, slangarna blir hårda.


Ändå vill den kasta ur sig kylvätska när man kör sakta, säg 30-40 genom byar efter man har gasat på riktigt bra innan. Märker ingen prestandaförlust eller nåt, går som ett skott hela tiden men när tempen drar iväg uppåt det röda gasar man mindre såklart...

Topplockspackning? Kan man testa nåt mer innan man river loss med sånt?

Tacksam för tips.

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Komptesta motorn.
Provtryck kylsystemet.
Kolla så att vattenpumpen pumpar.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
TS skriver
Är inte helt hundra på att den (fläkten) gått när tempen drar iväg och den börjar kräkas kylvätska.
Det måste ju vara första att bli helt 100 på. Funkar inte fläkten kommer den koka över !
Hur mycket nivå i expansionskärlet? Bör vara ca 1/2 fullt när den är kall.
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
1290GT, K1200S
Är väl den årgången av zx9 (innan 1998) där topplockspackningen går sönder bara man tittar lite argsint mot hojen, att kylslangarna blir hårda kan också vara en effekt av detta om den trycker ut komp i kylsystemet.
 

blextgardon

Ny medlem
Gick med
24 Jul 2017
Ort
Gällstad
Hoj
Kawasaki zx9r
TS skriver

Det måste ju vara första att bli helt 100 på. Funkar inte fläkten kommer den koka över !
Hur mycket nivå i expansionskärlet? Bör vara ca 1/2 fullt när den är kall.
Vet att fläkten funkar när jag fyllt på och varmkör den som sagt, ska dra en testrunda idag tror jag och se hur den beter sig då, borde ju inte vara andra givare under körning eller? :)

Exp är mellan low och full, har en egen markering där nämligen..

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk
 

blextgardon

Ny medlem
Gick med
24 Jul 2017
Ort
Gällstad
Hoj
Kawasaki zx9r
Är väl den årgången av zx9 (innan 1998) där topplockspackningen går sönder bara man tittar lite argsint mot hojen, att kylslangarna blir hårda kan också vara en effekt av detta om den trycker ut komp i kylsystemet.
Ja jag har läst om det på nätet, vet ju inte alls hur tidigare ägare haft det eller om det är bytt nångång tyvärr. Men borde man inte se det i vätskan då? Lukt eller olja i typ...läste man skulle testa med bara vatten i för att enklare se och lukta så får väl testa det...

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk
 

zippo500

Medlem
Gick med
13 Apr 2008
Ort
Borås
Hoj
RD 350
Vad händer om motorn är kall o du startar och har locket till exp.avplockat.
Stiger nivån snabbt och det bubblar?

Hade det scenariot på en bmw bil.
Det bösade över i kärlet utan att vätskan var speciellt varm.

Det var packningen som gått.
 
Last edited:

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
1290GT, K1200S
Ja jag har läst om det på nätet, vet ju inte alls hur tidigare ägare haft det eller om det är bytt nångång tyvärr. Men borde man inte se det i vätskan då? Lukt eller olja i typ...läste man skulle testa med bara vatten i för att enklare se och lukta så får väl testa det...

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk

I cylindern har du vattenkanaler närmast in mot cylinderväggen för att kyla, du har även ett par oljekanaler för att få olja till kamaxlarna men de har inget behov av att vara nära cylindern för att kyla.

Går topplockspackningen sönder mellan en vattenkanal och en oljekanal så får du olja i vattnet eller vatten i oljan beroende på vilken kanal som har högst tryck. Går den däremot sönder mellan en cylinder och en vattenkanal så blandas inte vatten och olja utan du får bara tryck från förbränningen ut i vattnet.

Att känna igen en trasig topplockspackning är lite subjektivt och finns många knep, du säger kylslangarna blir hårda.
Kylslangarna blir normalt hårdare när vattnet värms upp och kylsystemet bygger tryck, men blir de stenhårda inom sekunder från att du startat innan vattnet ens börjat värmas upp så är det ett tecken på att du trycker ut komp/förbränningsgaser i vattnet.

Bubblor i expansionskärlet som zippo nämner är också ett ganska givet tecken, men du kan ha en trasig packning utan att det händer (om tätningen på kylarlocket är dålig tex och övertrycket smiter ut den vägen)

Du kan också starta hojen med locket avplockat från kylaren och titta hur vattnet beter sig (akta dig om hojen är varm dock ^^) Varvar du till med motorn så rör sig vattnet, stiger eller sjunker av tryckändringen och kanske skvätter LITE är helt normalt, en gejser som skickar vattnet 1 meter upp i luften är också trasig topplockspackning.
 

blextgardon

Ny medlem
Gick med
24 Jul 2017
Ort
Gällstad
Hoj
Kawasaki zx9r
I cylindern har du vattenkanaler närmast in mot cylinderväggen för att kyla, du har även ett par oljekanaler för att få olja till kamaxlarna men de har inget behov av att vara nära cylindern för att kyla.

Går topplockspackningen sönder mellan en vattenkanal och en oljekanal så får du olja i vattnet eller vatten i oljan beroende på vilken kanal som har högst tryck. Går den däremot sönder mellan en cylinder och en vattenkanal så blandas inte vatten och olja utan du får bara tryck från förbränningen ut i vattnet.

Att känna igen en trasig topplockspackning är lite subjektivt och finns många knep, du säger kylslangarna blir hårda.
Kylslangarna blir normalt hårdare när vattnet värms upp och kylsystemet bygger tryck, men blir de stenhårda inom sekunder från att du startat innan vattnet ens börjat värmas upp så är det ett tecken på att du trycker ut komp/förbränningsgaser i vattnet.

Bubblor i expansionskärlet som zippo nämner är också ett ganska givet tecken, men du kan ha en trasig packning utan att det händer (om tätningen på kylarlocket är dålig tex och övertrycket smiter ut den vägen)

Du kan också starta hojen med locket avplockat från kylaren och titta hur vattnet beter sig (akta dig om hojen är varm dock ^^) Varvar du till med motorn så rör sig vattnet, stiger eller sjunker av tryckändringen och kanske skvätter LITE är helt normalt, en gejser som skickar vattnet 1 meter upp i luften är också trasig topplockspackning.
Tackar för bra tips, ska testa detta senare idag.

Som jag upplever det med slangarna tar det en stund innan dom blir hårda, så det är väl ett gott tecken gissar jag...

Återkommer med vad som händer när jag testat.



Skickat från min SM-G935F via Tapatalk
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Hade exakt samma fel på min ZX9 -94, hittade en hårstråtunn spricka i topplockspackningen som gjorde hela felet. Mycket vanligt på den årgången...
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Vet att fläkten funkar när jag fyllt på och varmkör den som sagt, ska dra en testrunda idag tror jag och se hur den beter sig då, borde ju inte vara andra givare under körning eller? :)
Exp är mellan low och full, har en egen markering där nämligen..
Skickat från min SM-G935F via Tapatalk

Nej det är samma givare. Men finns det någon glappkontakt eller liknande i elen så finns ju risken att fläkten inte startar när du kört, vibrationer / värme osv. som påverkat elkablaget.

Om fläkten går men fenomet bara uppstår efter du gasat lite vid körning, kan det vara topplockspackningen som läcker. Men packningen läcker bara efter bultarna som håller toppen sträckts ut pga högre tryck i cylindrarna när man gasar på vid körning ? Vad vet jag ? :va
 

blextgardon

Ny medlem
Gick med
24 Jul 2017
Ort
Gällstad
Hoj
Kawasaki zx9r
Nej det är samma givare. Men finns det någon glappkontakt eller liknande i elen så finns ju risken att fläkten inte startar när du kört, vibrationer / värme osv. som påverkat elkablaget.

Om fläkten går men fenomet bara uppstår efter du gasat lite vid körning, kan det vara topplockspackningen som läcker. Men packningen läcker bara efter bultarna som håller toppen sträckts ut pga högre tryck i cylindrarna när man gasar på vid körning ? Vad vet jag ? :va
Det låter ju rimligt att höga varv kan ge såna effekter som du säger. :/

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk
 

blextgardon

Ny medlem
Gick med
24 Jul 2017
Ort
Gällstad
Hoj
Kawasaki zx9r
I cylindern har du vattenkanaler närmast in mot cylinderväggen för att kyla, du har även ett par oljekanaler för att få olja till kamaxlarna men de har inget behov av att vara nära cylindern för att kyla.

Går topplockspackningen sönder mellan en vattenkanal och en oljekanal så får du olja i vattnet eller vatten i oljan beroende på vilken kanal som har högst tryck. Går den däremot sönder mellan en cylinder och en vattenkanal så blandas inte vatten och olja utan du får bara tryck från förbränningen ut i vattnet.

Att känna igen en trasig topplockspackning är lite subjektivt och finns många knep, du säger kylslangarna blir hårda.
Kylslangarna blir normalt hårdare när vattnet värms upp och kylsystemet bygger tryck, men blir de stenhårda inom sekunder från att du startat innan vattnet ens börjat värmas upp så är det ett tecken på att du trycker ut komp/förbränningsgaser i vattnet.

Bubblor i expansionskärlet som zippo nämner är också ett ganska givet tecken, men du kan ha en trasig packning utan att det händer (om tätningen på kylarlocket är dålig tex och övertrycket smiter ut den vägen)

Du kan också starta hojen med locket avplockat från kylaren och titta hur vattnet beter sig (akta dig om hojen är varm dock ^^) Varvar du till med motorn så rör sig vattnet, stiger eller sjunker av tryckändringen och kanske skvätter LITE är helt normalt, en gejser som skickar vattnet 1 meter upp i luften är också trasig topplockspackning.
Testade utan lock, nivån sjunker när jag gasar och stiger (rinner över lite) när jag släpper. Sprejar inte helt galet. Kom nån bubbla eller två men svårt att säga om det berodde på att det sögs ner luft när jag gasade eller inte.

Testade även med locket på Expansionstanken av, lät den gå länge och gasade lite blandat...inga bubblor.

Dock inget testat med höga varv under längre tid pga smågrabbarna som sov inne i huset

Jag får ta den på en sväng o se om man kan få till felet vid högre varv.

Fläkten gick precis som den skulle, körde motorn säkert 20 minuter minst med både tomgång och lite smågasande.



Skickat från min SM-G935F via Tapatalk
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
1290GT, K1200S
Testade utan lock, nivån sjunker när jag gasar och stiger (rinner över lite) när jag släpper. Sprejar inte helt galet. Kom nån bubbla eller två men svårt att säga om det berodde på att det sögs ner luft när jag gasade eller inte.

Testade även med locket på Expansionstanken av, lät den gå länge och gasade lite blandat...inga bubblor.

Dock inget testat med höga varv under längre tid pga smågrabbarna som sov inne i huset

Jag får ta den på en sväng o se om man kan få till felet vid högre varv.

Fläkten gick precis som den skulle, körde motorn säkert 20 minuter minst med både tomgång och lite smågasande.



Skickat från min SM-G935F via Tapatalk

Låter ju helt normal, och pumpen verkar ju också snurra.

Du är säker på att termostaten sitter åt rätt håll? ;) kanske bara är mycket skit i systemet eller nåt annars så du får dålig cirkulation. Hoppas du hittar felet iaf
 

blextgardon

Ny medlem
Gick med
24 Jul 2017
Ort
Gällstad
Hoj
Kawasaki zx9r
Låter ju helt normal, och pumpen verkar ju också snurra.

Du är säker på att termostaten sitter åt rätt håll? ;) kanske bara är mycket skit i systemet eller nåt annars så du får dålig cirkulation. Hoppas du hittar felet iaf
Termostaten borde sitta rätt, om fel vetifan hur mycket våld jag använt

Har spolat ur men kanske ska testa att köra med nån rengöring också?

Kan ju vara så att det bara släpper in från toppen vid höga varv under lite längre tid?

Får väl testa lite till men sen är det nog inte mkt kvar än att byta topplockspackningen ändå....

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk
 

blextgardon

Ny medlem
Gick med
24 Jul 2017
Ort
Gällstad
Hoj
Kawasaki zx9r
Termostaten borde sitta rätt, om fel vetifan hur mycket våld jag använt

Har spolat ur men kanske ska testa att köra med nån rengöring också?

Kan ju vara så att det bara släpper in från toppen vid höga varv under lite längre tid?

Får väl testa lite till men sen är det nog inte mkt kvar än att byta topplockspackningen ändå....

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk
Uppdatering.


Satte dit yoshi-slipon som varit på sen jag köpte den och innan problemet började, hade original vid besiktning, för att på nåt sätt ha läge noll igen. Kört två rundor och plågat gamla Bettan med både kilometervis av moppefart och glada varv på alla växlar utom 6e.... inte lyckats återfå glykolkräks än peppar peppar. Visserligen bara ett par 4-5 mil än så vill inte ropa hej än.

Jag kan för lite för att analysera detta men kan original slipon göra så om det är typ jet'at eller nåt? ????

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top