Bästa hojvalet för V-twin bobber?

Andreas318

Ny medlem
Gick med
22 Jan 2013
Ort
Österåker
Hoj
660SMC -04 , VN800 bobber
Hej allesammans! Mitt i midsommarfirandet! :tuttar Lär ju bli många svar... :huvet :hihi

Värt ett försök iallafall! :yoparty

I skolan byggde jag på träslöjden en ''bobber'' med en halv jesse james cykel och lite stålrör, för att få mitt sen välförtjänta MVG! :krama https://gyazo.com/e6369f10ec553040ae61f4476a130fb7
https://gyazo.com/c661049cd156bc2d75c8174785c4d345
Denna står ännu kvar hemma i garaget, och fan vad kung jag känner mig när jag drar ut på cykelbanorna med denna... Men det håller kanske inte i längden? :gnissla Så nu får de bli riktigt istället!

Min nuvarande ktm 660 kommer jag inte många mil på innan träsmaken kickar in, så att komplettera med en glidarhoj borde jag gjort sen dag 1 :lol Men problematiken kring valet av hoj... HUR FAN SKA MAN KUNNA VÄLJA?! Jag har varken provsuttit, eller provkört någon utav ''tjockis med skägg och skinnväst'' hojarna :arsele Att åka runt och provköra folks hojar på blocket känns inte vidare rätt, dom har nog bättre saker för sig än att ge mig en uppfattning av vilken hoj jag vill ha. Det är där fina ni kommer in i bilden! Inte för att ni nödvändigtvis är tjocka och skäggiga.... :brinnerup Men för att många av er har helt klart kört, suttit, bildat uppfattning om, eller byggt med en utav dessa hojar! :

Virago 535
Virago 1100
Honda shadow 600
VN 800

Det blir nog någon utav dessa. Men hur ska man prioritera? Tung och kraftfull, eller lite mer nätt och lätt? Den som väger in klart lättast är 535'an med i runda slängar 180kg torr. Både 1100an och 800an väger in på mellan 230-240kg torr. Dock bägge med lite drygt 18-20 häst till. Frågan är, om inte en så pass tung hoj helt enkelt är för tung för en bobber? Förstår att smaken är som baken... Men under min 5 års (ja jag är ung... sluta retas nu:tungan) karriär inom motorcyklar så har jag aldrig ägt en hoj över 130kg... Med upprätt körställning! Tanken på 230kg i fotöljställning känns bra klumpigt? :D

För att kanske sammanfatta frågan...
-Är det någon som vet om 535'an är lite för klen för helg-glideri? För två på hojen? Om erfarenheten även finns med en 660, jämför gärna mot den...
-Är en större glidare som 1100an och 800an ''för stor'' för en glidar-bobber?
-Ljudet, får man anse det som mindre mullrigt och allmänt klenare i en 535a med raka rör, jämfört med en 1100 med raka rör? Den ska ju låta brunstig! :Bugar


I slutändan vill jag komma ut med någonting i stilen kring denna: http://i349.photobucket.com/albums/q364/Netdewt/motorcycles/0618091521a.jpg

Den lär inte bli regelrätt bobber då den ''tyvärr'' behöver bli tvåsittsig, då tjejen måste få plats också! Så lagom ''stuk'' helt enkelt :yoparty

Nåja! Förstår att ni vid det här laget helt ivrigt släppt alla midsommar drycker och börjat skriva i tråden.... Not :tungan Men när tiden är rätt, så kanske! :krama


Trevlig helg, och midsommar! :zpy


(PS! Mobba inte svettsningarna... Fick prova mig fram, träslöjdläraren hade aldrig svettsat förut... MIG utan gas ;) ;) ;) ;) )
 

Bifogat

  • Ny bra 2' (Kopia).jpg
    Ny bra 2' (Kopia).jpg
    265.4 KB · Visningar: 203
Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
535 är helt fantastiskt slö, inte bara att den inte drar iväg speciellt upphetsande, utan gassvaret är en aning letargiskt. Motorn vibrerar som satan när man varvar den, vilket är ett absolut krav att kan gör.
Dessutom är hojen absurt trög att svänga med, saknar fullkomligt all form av känsla från framänden börjar man svänger och är i storlek av en moped.
Har du lust kan du få prova den som står i garaget här hemma. :hihi
 

Holke

Sporthojsnörd
Gick med
11 Oct 2007
Ort
Kalmar
Hoj
Cagiva V-Raptor 1000 -04
Viragon och Shadow 600 känns spontant, utan att ha provat själv, för klena för att skjutsa på.
Jag hade nog valt vn 800...
 

Andreas318

Ny medlem
Gick med
22 Jan 2013
Ort
Österåker
Hoj
660SMC -04 , VN800 bobber
Tack för alla svar! :) :banana

Juryn verkar hitintills enad... 535 är för slö! Jag är ju på inget vis ute efter något effektmonster, men som även ni antyder på, så saknar nog den mindre motorn det dära ''köttiga'' draget. Får väl helt enkelt bli man och acceptera de 50-60 extra kilona. :gnissla Men ni som kanske kört dessa lite tyngre maskiner, kommer man köra i diket direCt om man tidigare bara fjollat runt på motarder? :hej Kommer ihåg farsans gamla gsxr 1100 ifrån 96 eller vad det nu var... var visserligen inte i körkortålder när jag fick provköra den (14-15 år, på AVSTÄNGD väg!:7peta) men kommer ihåg den likt mammuten som Gud glömde kvar på jorden... Satan gjord för att gå fram, och inget annat än fram! Men det kanske inte är samma med dessa 230, 240 kilos klossar? :va

Tack hörrni för svaren! Midsommar och allt! :krama:krama
 

ingvar.olsson

Sporthojsnörd
Gick med
31 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM RC8R Track , Husaberg FE390 , Aprilia RXV 550 samt Aprilia RST1000 Futura
Jag har aldrig kört custom så jag har ingen egen erfarenhet men av vad jag läst i hojtester så är 1100 Viragon "mest vanlig motorcykel" av de customhojar den jämfördes med (vet inte vilka)

Det tyder jag som att den har hyfsade prestanda, vettiga bromsar och ett ok chassi.

Men som sagt jag vet inte själv...

Mvh,
Ingvar
 

Loccone

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Mar 2008
Ort
Sthlm
Hoj
Honda
Tack för alla svar! :) :banana

Juryn verkar hitintills enad... 535 är för slö! Jag är ju på inget vis ute efter något effektmonster, men som även ni antyder på, så saknar nog den mindre motorn det dära ''köttiga'' draget. Får väl helt enkelt bli man och acceptera de 50-60 extra kilona. :gnissla Men ni som kanske kört dessa lite tyngre maskiner, kommer man köra i diket direCt om man tidigare bara fjollat runt på motarder? :hej Kommer ihåg farsans gamla gsxr 1100 ifrån 96 eller vad det nu var... var visserligen inte i körkortålder när jag fick provköra den (14-15 år, på AVSTÄNGD väg!:7peta) men kommer ihåg den likt mammuten som Gud glömde kvar på jorden... Satan gjord för att gå fram, och inget annat än fram! Men det kanske inte är samma med dessa 230, 240 kilos klossar? :va

Tack hörrni för svaren! Midsommar och allt! :krama:krama

Glömde svara på detta: bakbromsen är viktigare än frambromsen på en glidare. Men jag bombade småvägar med min marauder-bobber förra sommaren och hade rätt kul (har inte rört den sen jag köpte ny hoj i våras).

Uppsidan med kass väghållning och dåliga bromsar är att hundra km/h känns jävligt snabbt :banana

Glad midsommar själv:)
 

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Dragstar 650 eller bättre 1100 köpte ju varenda gubbe för några år sedan. Måste finnas många fina som bara står undanställda i garagen
 

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Ort
Vid en marina
Hoj
KTM 1290 GT-22
Har en Virago 535 i garaget, inte min!
Den ÄR verkligen SJUKT SLÖ! Men dock tycker jag att den är ganska rolig på sitt sätt... Framgaffeln är av modell cykelpump och bromsarna är ett skämt, till skillnad från Ulvhamne tycker jag att den svänger helt ok med hyfsat rimlig markfrigång. Men slö är väl ordet om man ska beskriva den...
 

Andreas318

Ny medlem
Gick med
22 Jan 2013
Ort
Österåker
Hoj
660SMC -04 , VN800 bobber
Då kan vi plocka bort 535 ifrån listan! :D:tummenupp Visst hojen jag är ute efter behöver som sagt inte vara någon gatlykte-monster, men den ska ju inte heller vara slöare än en hundratjugiofeeeemma :tungan:fakta

Var precis ute på en LÅNG 3-mila runda med 660n... måste ha något mer njutbart :crash efter typ 2 mil av lite högre takt på landsväg / kurvig väg börjar myrornas krig i benen av alla vibrationer... Det känns som om kotorna i nacken liksom imiterar kolvslagen? Som att hela halsen åker upp och ner av allt ''thumpande'' :yoparty Raggigt, såklart! :rock:rock:rock Men... Inte njutbart :va

Har kontaktat en rackare nu angående en fräsch och fin vn 800! Känns som en rimligt stabil hoj. Om man får följa de utländska specarna på hojarna så har en vn 800 i princip samma drag i Nm som en modern LC4, vilket för mig duger alldeles utmärkt iallafall! Får hoppas bara att det inte i mina händer känns som en bil på två hjul :arsele:smasha

Tack hörni! För att ni kunde stryka 535 på min lista. Den var den mest aktuella efter 800an, just för sin vikt. Men den kanske känns tyngre än 800an ändå pga sin klena motor :7peta

Feel free att prata vidare om bobbers av de här modellerna (eller vilken modell som helst för den delen :tungan ) Kanske kommer upp lite schyssta tips och trix! :tummenupp Har ännu inte hittat något snyggt sätt att få den tvåsitsig. Tycker att sånna där klisterkuddar på stänkskärmen verkar livsfarligt. Ingen lust att tjejen åker in i bakhjulet eller stoppar in nå fingrar i ekrarna :crash :död Lär nog bli nog egentillverkad limpa eller liknande? :va
 

Andreas318

Ny medlem
Gick med
22 Jan 2013
Ort
Österåker
Hoj
660SMC -04 , VN800 bobber
Dubbelpost! Aja-baja! :smasha

Kom på det nu att VN 800ans största konkurent i dagsläget har ju kardan! Det vill säga Virago 1100an. Är det raggigt? Nääää?! Det är det väl inte? Raggigast är väl ändå rem... och kedja mittemellan? :banana

Vet ju att kardan är till det närmaste underhållsfri. Men om något skulle skita sig, är det något man som vanlig dödlig fixar på en pisskvart och en femhundring? Drev och kedja är ju beprövat...

Läste lite om att gamla kardaner har några procent sämre verkningsgrad, samt att de kan bete sig lustigt vid kraftigt pådrag, att de reser sig? Någon som kan bekräfta detta med viragon isånnafall? :)

Och framförallt... Kan någon svara på frågan om varför jag sitter här själv i mitt nördiga spelrum som en förvuxen blöjsprutare, och googlar gubbhojar? MEDANS ALLA ANDRA ÄR UTE OCH SUPER?! :smasha Näää, dom här frågorna får vänta. Hörs imorgon hurrni! :fyllisar:fyllisar
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Orkar man inte med 270 graders vevar eller v-twin som har större vinkel än "originalets" 45 grader är urvalet rätt begränsat. vx800 från USA eller vs800 - förrutom hd883.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Ja 883-an har väl 45 hk eller så om alla råkar vara hemma samtidigt.... apropå slö då.

Samtidigt så är det mesta norr om 535 klart uthärdligt för ditt ändamål, kolla gärna lite extra på Yamaha TR-1 som är både billig och för åldern bra. Trevlig lagom stark motor också.
Mer körglatt är Yamaha XZ550 och som utgångspunkt för ett bygge är det inte alls dumt även om den ser vaniljhoj ut från början. Custom är inte enda alternativet.
Goldwing är också en fenomenal utgångspunkt för bobber, fast få verkar ha fattat det. Dessutom grym att åka två på då...


Skickat från min iPad med Tapatalk
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Har en Virago 535 i garaget, inte min!
Den ÄR verkligen SJUKT SLÖ! Men dock tycker jag att den är ganska rolig på sitt sätt... Framgaffeln är av modell cykelpump och bromsarna är ett skämt, till skillnad från Ulvhamne tycker jag att den svänger helt ok med hyfsat rimlig markfrigång. Men slö är väl ordet om man ska beskriva den...

Det jag tycker illa om är den totala avsaknaden av känsla från framänden. Den har ju annars tillräckligt med frigångshöjd för att det ska bli läskigt med den diffusa framänden.
Vad gäller prestanda får viragon spö även i raktframrejs av en polares Duke 200. I kurvor? Hjälp!
 

Andreas318

Ny medlem
Gick med
22 Jan 2013
Ort
Österåker
Hoj
660SMC -04 , VN800 bobber
Någon som har erfarenhet (är jag dum eller? klart ni har) av både tunna och lite bredare framdäck? Vad är det man borde satsa på? :va

De två vanligaste modellerna av vn 800 är VN800A och VN800 Classic, där classic verkar vara ännu lite vanligare. Den största skillnaderna mellan de olika är mest utseende, men även bredden på framdäck! Har läst en jäkla massa på aMeRiKaNsKa sidor om vilket det är man ska ha, men de flesta säger att man ska köra på de man tycker är snyggast... MEN, 95% av de som även säger det, är också överens om att ett bredare däck inte spårar lika mycket, klarar av fulare asfalt bättre, med breda sprickor osv. Det tunnare hjulet ska istället vara mer kvickstyrt, och ge bättre ''respons'' än de tjockare däcket, men då istället vara sladdrigare.

Vad ska man satsa på egentligen? :va Någon som kört en lite tyngre hoj med smalt framdäck, upplever ni/du att hojen blir läskig i 100-120km/h på lite mindre omhändertagna vägar? Eller helt enkelt ostadigt, oavsett vägens hälsa? :va

VN800A: https://www.google.se/search?q=vulc...UICigB&biw=1920&bih=950#imgrc=xx5Qt_6gUVk5UM:

VN800 Classic: https://www.google.se/search?q=vulc...UICigB&biw=1920&bih=950#imgrc=1Y0X_dJapx22NM:
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top