Koppla motstånd till led-blinkers

Snagge

Medlem
Gick med
27 Jul 2013
Ort
Bromölla
Hoj
Bmw r1200r
IMG_6022.JPG

Jag har köpt dessa motstånd för att koppla ledblinkers så dom ska blinka i normal takt men när jag kollar på motstånden så ser man ju inte vilken ände som går in och ut så man är säker på att man koppla plus och minus med varandra eller det kvittar?
Borde det inte varit olika färger på kablarna på motstånden för nu är ju alla kablar röda så man ser inte vem som går in och ut.

Vet inte om ni förstår hur jag menar men blinkersen kablarna har ju två färger så dom kommer samma eller man får bara koppla och se så det fungerar och bara skifta om det inte gör det?
 

NizzePisse

Ny medlem
Gick med
17 Jan 2017
Ort
Tjörn
Hoj
Ducati 900ssie -98
Motstånden ska parallellkopplas, spelar ingen roll vilken ände som går till plus eller minus.
 

monno

Dakotapilot!
Gick med
3 May 2008
Ort
Ö-vik
Hoj
Trampcykel...
Ett motstånd kan liknas med att du klämmer ihop vattenslangen med fingrarna. Det spelar ingen roll vilket håll strömmen/vattnet går precis som Nizze säger.

Däremot är en diod/LED att likna med en backventil. Där är +/- mer fördelaktigt att lägga rätt. =)
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Ett lite snyggare och enklare alternativ är att byta ut reläet till ett som är till för LED-blinkers. Då slipper man montera motstånd i kablaget.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
När varje motstånd har 4 anslutningsladdar, två i varje ände av motståndet, så finns ju flera möjligheter för hur det är kopplat.........
Jag tror det är tänkt så att
en sladd från varje ände på motståndet ska kopplas till matningen från hojen till t.ex. höger fram blinkers.
Och
en sladd från varje ände på motståndet ska kopplas till t.ex. höger fram LED blinkers.
 
Last edited:

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Lånar tråden!

Jag har bytt flera ggr till LED relä på olika hojar, när jag monterat LED blinkers. Har alltid funkat. Men igår när jag bytte så var det helt dött. Med original relä så lyser samtliga blinkers när oavsett vilket håll man blinkar åt, men med LED relä är det alltså helt dött..

Den var ny för mig, någon som har en idé?
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Lånar tråden!

Jag har bytt flera ggr till LED relä på olika hojar, när jag monterat LED blinkers. Har alltid funkat. Men igår när jag bytte så var det helt dött. Med original relä så lyser samtliga blinkers när oavsett vilket håll man blinkar åt, men med LED relä är det alltså helt dött..

Den var ny för mig, någon som har en idé?

Typiskt för att blinkindikatorlampan på instrumentpanelen är en "vanlig" 5W glödlampa.
Du blinkar vänster och höger LED får sin ström genom blinkindikatorlampan.
Så båda sidor blinkar.
Det här sker inte med vanliga 10W eller 21 Watt blinkerslampor.
5W lampan ger ca 0,35A och 2 st 10W lampor på ena sidan tänder inte på ca 0,17A. Normalt dra 10W ca 0,7A / st lyser, 0,17A lyser inte.

Hur löser man detta ?
Den enkla lösningen är "MOTSTÅND" parallellt med LED-blinkers.
Tyvärr MOTSTÅND.
Självklart kan man fixa det här. Men det tar lite inspiration och mycket transpiration att ändra om blinkindikatorslampan. Så ena sidan är jordad och andra sidan får sin ström från två dioder,
den ena dioden kopplad till vänster blinkers,
den andra dioden kopplad till höger blinkers.
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Lånar tråden!
men med LED relä är det alltså helt dött..
Den var ny för mig, någon som har en idé?

På den enda hoj jag har med blinkers har originalreläet och LED-reläet identiska anslutningskontakter, men kopplingen i reläerna är olika. Fick sätta på korta sladdar med flatstiftkontakter i mellan som skiftade anslutningarna.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top