HD startar ny fabrik i Thailand.

MJ_

Gillar udda hojar.
Gick med
29 Aug 2016
Ort
Skåne
Hoj
För många att räkna upp
Ja vad ska alla HD fanatiker nu säga, först Indien, sedan Thailand. Vad är nästa, Mongoliet? :)
 

sportbike

ond
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
Ducati
HD dras väl med lönsamhetsproblem som alla andra.
De Thailändare jag känner är oerhört duktiga och seriösa, så det lär ju inte bli sämre.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Att tillverka saker i Sydostasien istället för i USA har väl oftast visat sig vara mycket klokt vad gäller kvalitetsnivå.
 

MJ_

Gillar udda hojar.
Gick med
29 Aug 2016
Ort
Skåne
Hoj
För många att räkna upp
HD dras väl med lönsamhetsproblem som alla andra.
De Thailändare jag känner är oerhört duktiga och seriösa, så det lär ju inte bli sämre.

Har också jobbat mycket thailändare, väldigt mixat kan jag säga vad gäller arbetsmoralen. Iof som alla övriga folk, men asien tillverkade maskiner brukar bli bra, Kina är på g med vad folk än må säga och tro.
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Helt i linje med trumpna uttalanden.....
 

Bentebent

:moppefucko
Gick med
30 Apr 2011
Ort
Malmö
Hoj
MT-07 -16
Thailand känns spontant som ett steg framåt jämfört med Indien, för det är väl antagligen Street 500/750-serien som lär byggas där?
 

Yzf R1

R_is_for_Respect
Gick med
29 Dec 2012
Ort
Halland
Hoj
YZF-R1
Så här ser jag på detta...

Så fort ett företag drar nytta av eller till och med lever på "en dröm eller en vision" som exempelvis schweiziska urmakare gör med överprissatta klockor eller HD gör då det medföljer ett stycke av "den amerikanska drömmen" samtidigt som hojen levereras, så säljer företaget också en del av produktens själ och deras trovärdighet sätts på spel när de själva tummar på något de kämpat för att banka in i kundernas medvetanden under decennier.

Det är alldeles säkert så att dessa cyklar som monteras i Indien och snart i Thailand är lika bra (eller till och med kanske bättre, vad vet jag) än de som som tillverkas/monteras i USA......Men !! och det finns verkligen ett stort "men" - De är hur man än vrider och vänder på det INTE ihopsatta i USA.

Delarna kan komma från världens alla hörn, de ska (likt ett schweiziskt urverk) ändå sättas ihop "på rätt plats" för att inte äventyra känslan, identiteten och drömmen.

För att återgå till liknelsen med ett Schweiziskt urverk så skulle dessa kunna tillverkas till en bråkdel av priset i exempelvis Kina, men Schweizarna är smartare än så. Det kommer aldrig att gå att köpa (en äkta) Patek Philippe eller Audemars Piguet för 3000 kronor bara för att några ekonomer (som saknar själ) slimmat kostnaderna. Varför ? Jo för att kunderna VILL betala 300000 kronor eller mer för sin exklusivitet. De VET att klockans "värde" inte står i paritet med priset, de köper heller inte ett stycke metall (de köper inte ens hantverket) de står i kö i ett eller två år innan de blir "utvalda" att få köpa sin klocka. Men som sagt, de betalar inte för en klocka. De köper en känsla och en dröm av att nästan vara handplockade....och de gör det gärna igen och igen !

Harley Davidson tänker fel här och min gissning är att de äkta puritanerna inte kommer att se på detta med blida ögon. En HD tillverkad utanför USA kommer att behandlas styvmoderligt. Och för mig (som aldrig ens suttit på en HD) och egentligen inte ens borde bry mig så försvann ÄNDÅ en del av den charm och identitet som tidigare varit ett signum då de började sätta ihop hojar i Indien, och tyvärr fick det sig ytterligare en törn då de verkar fortsätta sina expansionsplaner i Thailand.

För att ta ytterligare ett exempel kan man ta biltillverkaren Chevrolet och följa deras resa mot ett urvattnat märke när ekonomerna fick högre rang än teknikerna/designavdelningen . När jag ser en gammal Impala eller (gammal eller ny) Corvette är känslan "Wow" - tillverkade av människor som älskar sitt jobb, som är stolta över det de gör.

När jag ser en Chevrolet Nubira undrar jag bara...........Hur tänkte ni där ? Hur fan kan ni sätta samma varumärke på en Corvette Stingray som på en Nubira ??? Har ni ingen skam i kroppen ! Skämmes ta mig fan ! Det finns ju INGET av Chevrolets DNA i en Daewoo !

Jag säger inte att ni behöver tycka som mig, detta är mina egna tankar !

Jag tror William Harley och bröderna Walter, William och Arthur Davidson hade skrattat högt och sett det som ett (dåligt) skämt om någon sagt att "2020 bygger vi HD lite överallt i världen". De hade unisont sagt "I helvete att vi gör, en riktig HD tillverkas i Amerika"
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Inget konstigt med detta. Stora delar av BMW S1000RR och det mesta av Triumphs program tillverkas redan i Thailand.
 

MJ_

Gillar udda hojar.
Gick med
29 Aug 2016
Ort
Skåne
Hoj
För många att räkna upp
Skillnaden är att många av de andra tillverkarna har inte varit i närheten så nationalistiska i sin marknadsföring som HD, detta är i den aspekten rent ut sagt pinsamt av HD. Många tillverkare har sedan längre underleverantörer i många asiatiska länder, men HD folket har varit och är rätt stora i munnlädret om "riktiga hojar görs i USA". Numera får de inse de görs även i Indien, Thailand samt Brasilien. Dessutom går det snart 20 HD per Honda så ser inte det speciella längre i dessa hojar.......
 

Pillo-kun

Medlem
Gick med
12 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
<1hk, 76hk i teorin
Jag hade för mig att ramarna svetsas i just nått land i Asien redan, tror det var Thailand. Å komponenterna e ju också internationella så vitt jag vet, bara att monteringen sker i USA tills nu. Eller har jag fel?
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Jag hade för mig att ramarna svetsas i just nått land i Asien redan, tror det var Thailand. Å komponenterna e ju också internationella så vitt jag vet, bara att monteringen sker i USA tills nu. Eller har jag fel?

Med tanke på svetsarnas kvalitet så ser de fortfarande ut att göras i USA... Och det var ingen komplimang.
 

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
En del Svenskar får sina fruar därifrån med :hihi

Blir väl lite så när man är "slut" på den inhemska (kött)marknaden, svårt att få till det och priset för en avsugning har gått upp en 30%, då får man se sig om efter billigare alternativ, typ så:gnissla
 

MJ_

Gillar udda hojar.
Gick med
29 Aug 2016
Ort
Skåne
Hoj
För många att räkna upp
Blir väl lite så när man är "slut" på den inhemska (kött)marknaden, svårt att få till det och priset för en avsugning har gått upp en 30%, då får man se sig om efter billigare alternativ, typ så:gnissla
Är nog mest en slump att det är feta, flottiga, smöriga äldre gubbar med. Många som nog bott i morsans källare tills de var 40+.......
 

Yzf R1

R_is_for_Respect
Gick med
29 Dec 2012
Ort
Halland
Hoj
YZF-R1
Blir väl lite så när man är "slut" på den inhemska (kött)marknaden, svårt att få till det och priset för en avsugning har gått upp en 30%, då får man se sig om efter billigare alternativ, typ så:gnissla

Du uttrycker dig alltid med sådan känsla och inlevelse Abbe :D
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Men det här är ju de billiga streetmodellerna. Vattenkylda fyrventilade hojar utan stötstänger och tumgängor. Helt rätt att leja ut sånt dret till provinserna. Streetmodellerna var ju dessutom framtagna för den asiatiska marknaden, då är det väl smart att tillverka dom där.
 
Last edited:

sportbike

ond
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
Ducati
Men det här är ju de billiga streetmodellerna. Vattenkylda fyrventilade hojar utan stötstänger och tumgängor. Helt rätt att leja ut sånt dret till provinserna. Streetmodellerna var ju dessutom framtagna för den asiatiska marknaden, då är det väl smart att tillverka dom där.
Du uttrycker dig alltid med sådan känsla och inlevelse Jörgen. :tummenupp
 
Gick med
3 Apr 2011
Ort
Skåne
Hoj
Skrot
Men det här är ju de billiga streetmodellerna. Vattenkylda fyrventilade hojar utan stötstänger och tumgängor. Helt rätt att leja ut sånt dret till provinserna. Streetmodellerna var ju dessutom framtagna för den asiatiska marknaden, då är det väl smart att tillverka dom där.

Tillverkar de dock de stora hojarna (en sån jag har) i Asien så kan de verkligen inte motivera priset.
Som Yzf R1 skrev så handlar det mycket om känsla och historia bakom hojen, har man inte kört en HD så vet man kanske inte att de känns verkligen som ett äkta fattigt skruttibangbang redo för skroten.
Men det är Good ol' American iron, det är okej med en motor som känns och låter som något från 1930 och en ram som lika bra kunde vara tillverkad i trä, men om det är samma skruttibang, made in Asien så skulle jag sprungit med pengarna.
Inte mycket bättre kvalitetsskänsla i HD än en 5000kr kinesisk minicross.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top