Ångest över S1000RR köp :(

Kristijan

Medlem
Gick med
30 Aug 2005
Ort
V M O
Hoj
SV650S K4 Såld! Yamaha R6 -02 utagen -03 Såld - Nuvarande hoj Yamaha YZF-R1 -98
Hej!

En kompis har kört Yamaha R1 alla år (avverkat 5st olika årsmodeller, senast Crossplane 2010) och är sugen på en S1000RR.
Han har lagt handpenning hos MC handlare på en 2011 nu och ska få hojen levererad om nån vecka. Jag tycker den är skitfin o fräsch men.....
Problemet nu är att han har läst på olika forum (internationellt) att S1000RR har haft en hel del problem med motorerna, ventilerna, växellådan krånglar, att växlarna fastnar och dylikt. Han är så rolig :) :p han säger "söker du på youtube på S1000RR engine problem" så kommer det en jäääääääääävla massa upp Hehehe

Det har gått så långt att han vill annullera köpet hahahaaa
Är det några sjukdomar S1000RR har eller är det verkligen i en så stor omfattning eller är det som jag misstänker att min kompis lider av överdriven paranoia (nästintill schizofren :) ;) )

Ni S1000RR ägare finns det några minus / plus ni kan råda med.
Ber om ursäkt om infon finns på forumet nånstans, men jag hittar inget

MVH / Kristijan
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Den är väl itne markant sämre än de andra sporthojarna överlag. Söker man R1 engine failure på youtube får man också upp en jäääävla massa träffar. :hihi
 

Kristijan

Medlem
Gick med
30 Aug 2005
Ort
V M O
Hoj
SV650S K4 Såld! Yamaha R6 -02 utagen -03 Såld - Nuvarande hoj Yamaha YZF-R1 -98
Exakt vad jag sa till honom, men han har fått för sig nu att S1000RR är en problemhoj med massa motorrelaterade sjukdomar ???????????? och i o med att den inte har motor garantin kvar så nojar han
 

wm1000

Medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Järfälla
Hoj
Grå metallic
Är väl som alla literhojar runt 200hk, livslängden/hållbarhet blir väl knappast längre med mycket effekt, man får nog vara beredd på att saker går sönder, eller slits fortare.
 

2Wheeldrive

Nu kör vi!
Gick med
9 Mar 2005
Ort
Avesta
Hoj
BMW 850 GSA Triumph T100 Bonneville
Den kommer att skära DirecKt!
Hur långt har den gått?
Hur många ägare?
Firman lär väl lämna minst 3 månaders garanti på motor och växellåda?
Ta kontakt med senaste ägare och fråga om han känner till några problem med hojen.
Sunt förnuft kommer man långt på.
 

Yzf R1

R_is_for_Respect
Gick med
29 Dec 2012
Ort
Halland
Hoj
YZF-R1
Varning för OT !

Jag tycker att "min kompis har/ska/vill"-trådar är rätt söta !
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Bmw gör knappast skitgrejer. Det mesta har väl med körsätt att göra. Sparkar man i växlar, kör på fullgas med kall motor, sliter och rycker i allt så går saker sönder. Jag säger inte att man inte ska köra sportigt för det...Relax

Men 1000cc, sugmotor, 14000 varv och 200 hk är vad det är....därför jag gillar kawa h2 2016/2017 bättre
 
Last edited:

L i b b e

Medlem
Gick med
21 Apr 2017
Ort
vid rondellen
Hoj
Kawasaki Zr 750s,Kawasaki Z100SX
Den kommer att skära DirecKt!
Hur långt har den gått?
Hur många ägare?
Firman lär väl lämna minst 3 månaders garanti på motor och växellåda?
Ta kontakt med senaste ägare och fråga om han känner till några problem med hojen.
Sunt förnuft kommer man långt på.


Om de är en Firma? Lämnar dom MRF Garanti sannolikt! -Vilket inte omfattar Motor+Vxllåda. "Garantin" på Beg Cykel omfattar bara de som har med trafiksäkerhet att göra.
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
ALLT går sönder till slut eller blir åtminstone blir lite slitet :mad:
 

Draco

1:a REC 2012 #56
Gick med
25 May 2009
Ort
Bredared
Hoj
CBR 1000 racer Gixxer 600 racer och KTM 690 SMC-R
Själv tycker jag att min R1:a var den sämsta skithoj jag någonsin ägt! Aldrig mer Yamaha :huvet
 

Legend.Nico

Nikola Kalesi
Gick med
1 Jan 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Z800 ABS -16
Jag har två kompisar som kör s1000rr och ingen av dem klagar! Ingen av dem har haft några problem som helst!
Jag tycker absolut att du ska köpa s1000rr för att det är en väldigt häftig och bra motorcykel men smaken är som baken.
Däremot har jag hört att r1an har en tendens att få problem med växellådan!
Lycka till :tummenupp
 

R1 wannabe

RR Hangaround
Gick med
15 Dec 2003
Ort
Gustavsberg
Hoj
Cb 125 -70, RG 500-86, Z1000, R1-00, GSXR 1000 -03, S1000RR
2010 2011 hade kamaxelproblem men de visade sig oftast inom de första hundratalet mil.
Var väl till och med en som rasade i tidningen MCM:s test om jag inte missminner mig.
Min uppvisade färgskiftningar på kamnockar vid 3000 mila service.
20150824_111320 först.jpg
 

Hultqvist

Ny medlem
Gick med
29 Mar 2009
Ort
Örebro
Hoj
Ingen just nu
Ähh vafan nojja för något som KANSKE händer. Har det inte tokrasat än på en 2010-2011 skulle jag inte oroa mig så mycket om den ska köras gata.
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Om de är en Firma? Lämnar dom MRF Garanti sannolikt! -Vilket inte omfattar Motor+Vxllåda. "Garantin" på Beg Cykel omfattar bara de som har med trafiksäkerhet att göra.

Njae...

MRF-Garanti kan bara en MRF-ansluten (bil-)handlare lämna.
MRF-Garanti är INTE samma sak som "Trafiksäkerhetsgaranti".
Läs här:
https://www.mrf.se/wp-content/uploads/2016/06/Konsumentfolder_MRF-garanti_A6.pdf


För motorcyklar är SMR-garantin mer lämplig, om man nu köpt hos en SMR-ansluten handlare.
Villkoren är liknande i de båda varianterna på garantin, och omfattar hela hojen - även motor och växellåda:
SMR-Garanti i tolv månader, dock högst 10 000 km, rekommenderas för fordon som vid leveransen är högst tre år (36 månader) gamla och gått högst 50 000 km.

SMR-Garanti i sex månader, dock högst 5 000 km, rekommenderas för fordon som vid leveransen är mer än tre år (36 månader), dock högst sex år (72 månader) gamla och gått högst 100 000 km.

För övriga fordon rekommenderas Trafiksäkerhetsgaranti.

Fordonets ålder räknas från dagen för den första registreringen, dvs när fordonet togs i trafik

SMRs garantier – gäller endast hos företag anslutna till Sveriges Motorcykelhandlares Riksförbund

Fulla villkor här:
http://www.smr.se/kopa-mc/begagnad-mc/garantivillkor-for-begagnade-fordon/
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
2010 2011 hade kamaxelproblem men de visade sig oftast inom de första hundratalet mil.
Var väl till och med en som rasade i tidningen MCM:s test om jag inte missminner mig.
Min uppvisade färgskiftningar på kamnockar vid 3000 mila service.
View attachment 437483
Efter 3000 mil, ja det var väl inget drastiskt, med tanke på motorns potens. Det är ingen goldwing :hihi
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top