Snart uppkörning

Rsdea

Ny medlem
Gick med
27 Mar 2017
Ort
Avesta
Hoj
Yamaha MT09 2016 Yamaha yzf R1 2000
Snart är det dags för min uppkörning ! Tänkte köra upp på min ktm 690 smc r. Satte idag tillbaka alla orginal grejer som ljuddämpare reflexer och skylthållare osv. Tänkte att det ser säkert bättre ut på uppkörningen ????. Finns det några bra tips som man kan tänka på inför uppkörningen ?? Skulle vara tacksamt då man redan börjar bli nervös som fan !
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Ta det lugnt och ha roligt. Om du råkar sätta ner foten nån gång på lågfarten skit i det och fortsätt att köra, och sånt där.
Har du inte lärt dig köra innan så är det inga sista-minuten-tankar som hjälper. :hihi
 

Berget80

Medlem
Gick med
31 May 2016
Ort
Dalarna
Hoj
KTM 1190 Adventure R -13
Rör på huvudet, visa att du har koll. Passerar du en cykelpassage så vrid huvudet höger även om du vet att det är grönt. Tänk på placeringarna, ska du svänga höger ligg så långt höger så inte ens en cykel kommer emellan. Lycka till!
 

Rsdea

Ny medlem
Gick med
27 Mar 2017
Ort
Avesta
Hoj
Yamaha MT09 2016 Yamaha yzf R1 2000
reglerna för A är väl en vikt på minst 175 kg för hojen, väger verkligen en kåtte det?

Som jag fattar det så går det men rätta mig om jag har fel ????


Från http://www.trafikverket.se/korkort/k...-behorighet-a/

Tekniska krav på motorcykeln

Motorcykeln skakunna köras med en hastighet av minst 100 km/tim.

Den ska ha en nettoeffekt av minst 50 kW och en tjänstevikt som överstiger 175 kg, och om motorcykeln drivs av:

en förbränningsmotor ska den ha en cylindervolym av minst 595 cm3
en elektrisk motor ska förhållandet mellan nettoeffekt och tjänstevikt vara minst 0,25 kW/kg.

Observera att en övergångsregel tillåter motorcyklar med lägre tjänstevikt än 175 kg och lägre effekt än 50 kW (dock minst 40 kW) till och med den 31 december 2018.

Motorcykeln ska vara utrustad med manuell växellåda och kopplingshandtag som måste användas när man startar eller stannar och växlar, om provet inte avser körkort med villkor om begränsning till automatväxlad motorcykel (villkorskod 78).
 
Gick med
15 Mar 2015
Ort
Karlskoga
Hoj
2015 BMW S1000R
Alltså... Kan en nitisk inspektör underkänna en hoj med quickshifter? "...K opplingshandtag som måste användas ... vid växling".
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Alltså... Kan en nitisk inspektör underkänna en hoj med quickshifter? "...K opplingshandtag som måste användas ... vid växling".
Nej. Använder du QS när du startar eller stannar? Det är inte en automat, bara ett sätt att växla upp den manuella lådan utan koppling och gasavslag. Men kopplingen måste användas i många lägen.

Skickat från min SM-A310F via Tapatalk
 
Gick med
15 Mar 2015
Ort
Karlskoga
Hoj
2015 BMW S1000R
Nej. Använder du QS när du startar eller stannar? Det är inte en automat, bara ett sätt att växla upp den manuella lådan utan koppling och gasavslag. Men kopplingen måste användas i många lägen.

Skickat från min SM-A310F via Tapatalk

Jag håller med om din beskrivning om när man använder/kan använda en quickshifter.
Tycker du att det uppfyller kravet att kopplingshandtaget måste användas vid växling?

Det hade varit solklart om orden "och växlar" inte var med. Men om det nu specifikt skrivs att kopplingshandtaget MÅSTE användas när man växlar... :fakta
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Jag håller med om din beskrivning om när man använder/kan använda en quickshifter.
Tycker du att det uppfyller kravet att kopplingshandtaget måste användas vid växling?

Det hade varit solklart om orden "och växlar" inte var med. Men om det nu specifikt skrivs att kopplingshandtaget MÅSTE användas när man växlar... :fakta
Det är väl inte svårare än att du kopplar och växlar som vanligt under uppkörningen? :va
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Jag håller med om din beskrivning om när man använder/kan använda en quickshifter.
Tycker du att det uppfyller kravet att kopplingshandtaget måste användas vid växling?

Det hade varit solklart om orden "och växlar" inte var med. Men om det nu specifikt skrivs att kopplingshandtaget MÅSTE användas när man växlar... :fakta
Se svar från Hoztic. Det ÄR en manuell låda, som det står i kravet. Man MÅSTE (eller ja, det är iaf lämpligt) använda kopplingen som det står i kravet. Även innan QS gick det bra att växla utan koppling, menar du att man kunde blivit kuggad genom alla år? Enda skillnaden är ju att nu behöver man inte tippa av på gasen...

Skickat från min SM-A310F via Tapatalk
 
Last edited:

Rsdea

Ny medlem
Gick med
27 Mar 2017
Ort
Avesta
Hoj
Yamaha MT09 2016 Yamaha yzf R1 2000
Ritade upp lågfartsbanan idag på en asfaltsplätt här i närheten och öva lite. Gjorde den exakt efter måtten jag hitta på nätet. Den var ju typ omöjlig att klara i början !!! Stryrstoppen tog ju i så det vart omöjligt. Men efter lite justering av styrstopparna vart det betydligt enklare. Fanns ju typ en cm till godo per sida innan nåt tog i. Tur man testa lite innan uppkörningen !. Tänkte att det säkert kan vara bra att rita upp högfartsbanan och öva också.
Flera har sagt att man verkligen ska hålla så mycket till höger det bara går vid tex skymd högerkurva... men tänk ifall tex det är en cykel mitt i den. Är det verkligen så smart då ?
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Ritade upp lågfartsbanan idag på en asfaltsplätt här i närheten och öva lite. Gjorde den exakt efter måtten jag hitta på nätet. Den var ju typ omöjlig att klara i början !!! Stryrstoppen tog ju i så det vart omöjligt. Men efter lite justering av styrstopparna vart det betydligt enklare. Fanns ju typ en cm till godo per sida innan nåt tog i. Tur man testa lite innan uppkörningen !. Tänkte att det säkert kan vara bra att rita upp högfartsbanan och öva också.
Flera har sagt att man verkligen ska hålla så mycket till höger det bara går vid tex skymd högerkurva... men tänk ifall tex det är en cykel mitt i den. Är det verkligen så smart då ?

Det låter ju lite knepigt att du behövde justera styrstoppen, jag har förvisso ingen större erfarenhet av motards, men jag kan köra lågfarten på en sporthoj, de måste väl ändå ha sämre styrslag än en motard? :va
Ta ut svängarna så du får mer plats så bör det bli lättare, och titta inte på konerna när du kör förbi dem, då känns det fantastiskt mycket tajtare.

Och ja, det är bra att träna på lågfarten ganska mycket innan uppkörning, vanligaste momentet att kuggas på. Sedan är det bra att ha kört ltie bromsträning och högfarten med.
 

Rsdea

Ny medlem
Gick med
27 Mar 2017
Ort
Avesta
Hoj
Yamaha MT09 2016 Yamaha yzf R1 2000
Styrningen va faktiskt rutten på snäva svängar även fast jag tog ut som fan. Man fick svänga mot styrstoppen och balansera utan ett enda misstag för att kunna träffa mellan konerna.
Efter justeringen gick det iaf att vingla lite och styra ut ordentligt före.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Du måste öva MYCKET mer, justering av styrstopp är inte vägen att gå.

Provförrättaren kommer att skicka hem dig direCkt!


Skickat från min iPad med Tapatalk
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
1290GT, K1200S
De gamla reglerna var ju minst 700cc och minst 40kW, så din MC kvalar egentligen inte in på övergångsreglerna heller. För liten slagvolym för gamla reglerna och för låg vikt för nya. Dock tror jag ändå de tillåter den, troligen för de själva inte har koll, men bara så du vet om det :)

edit: detta stämmer troligtvis inte
 
Last edited:

H3dlund

Sporthojsnörd
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Sunne
Hoj
Husqvarna 701 Supermoto -17, KTM 380SX -02/-06 hybrid
De gamla reglerna var ju minst 700cc och minst 40kW, så din MC kvalar egentligen inte in på övergångsreglerna heller. För liten slagvolym för gamla reglerna och för låg vikt för nya. Dock tror jag ändå de tillåter den, troligen för de själva inte har koll, men bara så du vet om det :)

Han tog ju upp dessa regler som gäller nu:

Den ska ha en nettoeffekt av minst 50 kW och en tjänstevikt som överstiger 175 kg, och om motorcykeln drivs av:

en förbränningsmotor ska den ha en cylindervolym av minst 595 cm3
en elektrisk motor ska förhållandet mellan nettoeffekt och tjänstevikt vara minst 0,25 kW/kg.

Observera att en övergångsregel tillåter motorcyklar med lägre tjänstevikt än 175 kg och lägre effekt än 50 kW (dock minst 40 kW) till och med den 31 december 2018.
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
1290GT, K1200S
Han tog ju upp dessa regler som gäller nu:

Den ska ha en nettoeffekt av minst 50 kW och en tjänstevikt som överstiger 175 kg, och om motorcykeln drivs av:

en förbränningsmotor ska den ha en cylindervolym av minst 595 cm3
en elektrisk motor ska förhållandet mellan nettoeffekt och tjänstevikt vara minst 0,25 kW/kg.

Observera att en övergångsregel tillåter motorcyklar med lägre tjänstevikt än 175 kg och lägre effekt än 50 kW (dock minst 40 kW) till och med den 31 december 2018.

Detta är nya föreskrifterna http://www.transportstyrelsen.se/TSFS/TSFS 2015_15.pdf och detta är övergångsregeln i sin helhet:

"Bestämmelsen i 15 § Transportstyrelsens föreskrifter (TSFS 2012:42) om förarprov, behörighet A1, A2 och A i dess lydelse före den 31 december 2013 får tillämpas till och med den 31 december 2018. "

så då får man ju titta i TSFS 2012:42 vad den säger https://www.transportstyrelsen.se/TSFS/TSFS 2012_42k.pdf och där är kraven på uppkörningsfordon oförändrat, men finns ännu en övergångsregel i den författningen:
"TSFS 2013:57 1. Denna författning träder i kraft den 31 december 2013.
2. Genom denna författning upphävs Transportstyrelsens föreskrifter (TSFS 2011:11) om förarprov, behörighet A1 och A.
2. De äldre föreskrifterna i 15 § får tillämpas till och med den 31 december 2018. (TSFS 2013:110)"

paragraf 15 handlar ju om krav på motorcykeln vid uppkörning för A behörighet, så för just paragraf 15 kan äldre föreskrifter användas.

Sen fortsätter du bakåt så ett tag och tittar igenom massa författningar så hamnar du på att man kan applicera VVFS 2008:253, vilken jag inte hittar online utan du troligen får begära ut i pappersformat :) men enligt mitt minne säger den minst 700cc. Poängen är att man måste antingen uppfylla kravet i den gamla författningen som är giltlig enligt övergångsregel, eller uppfylla kraven i någon av de nya. TS hoj uppfyller ingen författning.

Men som jag skrev tidigare så tror jag ändå de kommer tillåta den, mest för de själva inte har koll på sina biljarders författningar ;)
 
Last edited:

H3dlund

Sporthojsnörd
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Sunne
Hoj
Husqvarna 701 Supermoto -17, KTM 380SX -02/-06 hybrid
Detta är nya föreskrifterna http://www.transportstyrelsen.se/TSFS/TSFS 2015_15.pdf och detta är övergångsregeln i sin helhet:

"Bestämmelsen i 15 § Transportstyrelsens föreskrifter (TSFS 2012:42) om förarprov, behörighet A1, A2 och A i dess lydelse före den 31 december 2013 får tillämpas till och med den 31 december 2018. "

så då får man ju titta i TSFS 2012:42 vad den säger https://www.transportstyrelsen.se/TSFS/TSFS 2012_42k.pdf och där är kraven på uppkörningsfordon oförändrat, men finns ännu en övergångsregel i den författningen:
"TSFS 2013:57 1. Denna författning träder i kraft den 31 december 2013.
2. Genom denna författning upphävs Transportstyrelsens föreskrifter (TSFS 2011:11) om förarprov, behörighet A1 och A.
2. De äldre föreskrifterna i 15 § får tillämpas till och med den 31 december 2018. (TSFS 2013:110)"

paragraf 15 handlar ju om krav på motorcykeln vid uppkörning för A behörighet, så för just paragraf 15 kan äldre föreskrifter användas.

Sen fortsätter du bakåt så ett tag och tittar igenom massa författningar så hamnar du på att man kan applicera VVFS 2008:253, vilken jag inte hittar online utan du troligen får begära ut i pappersformat :) men enligt mitt minne säger den minst 700cc. Poängen är att man måste antingen uppfylla kravet i den gamla författningen som är giltlig enligt övergångsregel, eller uppfylla kraven i någon av de nya. TS hoj uppfyller ingen författning.

Men som jag skrev tidigare så tror jag ändå de kommer tillåta den, mest för de själva inte har koll på sina biljarders författningar ;)

Ajdå! :lol

Ska själv köra upp på en 701 för tungt kort i slutet av Maj, jag tänker skriva ut detta och syfta stenhårt på texten som står i denna länk. Och som du säger, hoppas de inte har koll på alla föreskrifter.
http://www.trafikverket.se/korkort/...-a/krav-pa-fordon-vid-korprov---behorighet-a/

Min är reggad med 693cc, 150kg tjänstevikt, 55kw.

Edit1: Fast nu när jag läser det igen... Beror ju på hur man tolkar övergångsregeln som står, min har lägre tjänstevikt än 175kg, men effekten är ju högre än 50kw..

Edit2: Söker man lite och hittar gamla artiklar verkar inte 700cc regeln finnas kvar?

http://www.bike.se/nyheter/600kubikare-raknas-som-tung-motorcykel-vid-uppkorning-89624
 
Last edited:

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
1290GT, K1200S
Edit2: Söker man lite och hittar gamla artiklar verkar inte 700cc regeln finnas kvar?

http://www.bike.se/nyheter/600kubikare-raknas-som-tung-motorcykel-vid-uppkorning-89624

Frågan är ju då när 175kg regeln infördes, är ju möjligt att det finns någon författning där 700cc regeln är ändrad till 595cc och 175kg regeln ännu ej är införd och i så fall borde det ju vara lungt :) men jag har inte hittat någon iaf, dock inte lagt överdrivet med tid på dte heller

edit: fanns i TSFS 2011:11

Behörighet A
8 § Vid körprov för behörighet A ska provfordonet kunna köras med en
hastighet av minst 100 km/tim.
9 § Motorcykeln ska ha
1. en cylindervolym av minst 595 cm3, och
2. en motoreffekt av minst 40 kW.

Borde inte vara nån fara då :) kan mitt tidigare inlägg bortses ifrån.
 
Last edited:

Blixten.

Medlem
Gick med
14 May 2016
Ort
Vid vägens ände
Hoj
Yamaha Mt07
trafikverket skrev:
Observera att en övergångsregel tillåter motorcyklar med lägre tjänstevikt än 175 kg och lägre effekt än 50 kW (dock minst 40 kW) till och med den 31 december 2018.
Altså borde din hoj funka fint. Men ring och fråga!
 

Rsdea

Ny medlem
Gick med
27 Mar 2017
Ort
Avesta
Hoj
Yamaha MT09 2016 Yamaha yzf R1 2000
Var och testkörde riktiga lågfartsbanan i helgen där uppkörningen kommer att ske.
Den var super enkel och kändes mycket större ! Jag måste fått tag i fel mått till den jag själv ritade upp.
Dock lär jag nog rita upp högfartbanan och träna lite på den också. Jag har övningskört ca 500mil nu men dock ej på någon körskola. Hoppas det räcker !
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top