KTMs och Husqvarnas enstånkor, kvalitet och livslängd?

Opus Dei

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2017
Ort
Gotland
Hoj
Husqvarna 701 SM -17
Edit: Det blev en Husqvarna 701 SM -17.

Hej,

Kanske fel fråga att ställa på ett forum dedikerat till sporthojar men jag gör ett försök.

Enstånkor har alltid intresserat mig men det har aldrig blivit något köp av men nu när jag sålt min sporthoj ska det bli en. Frågan är hur kvaliteten och livslängden (mil) är på KTMs och "Husqvarnas" enstånkor när det gäller modellerna 690 SMC-R, 690 Duke R och 701, modellern jag väljer mellan? Gäller nya hojar av 2017 års modell.

Jag har tyvärr läst en del om problem med dessa hojar men det har varit på äldre modeller även om jag nyss läste om en kille i England vars plast vid avgasröret smält lite på hans helt nya SMC-R efter bara någon dag (originalavgassystem). Verkar vara en designmiss som förr eller senare påverkar alla? Plasten ligger ju mer eller mindre på ljuddämparen. Eller har jag fel?

Felen som jag läst om vet jag inte om det beror på att folk misshandlar hojarna och/eller inte servar korrekt (alla påstår självklart att man kört snällt och servat enligt manual eller ännu oftare) eller om det beror på bristande kvalitet från tillverkaren? Problemen finns ju uppenbarligen, om än på äldre modeller.

KTM 690 SMC-R 2017
86,000 kr
67 hk vid 7500 rpm
68 nm vid 6000 rpm
1000 mil serviceintervall
12 l bensintank
141 kg torr

z2r6xiV.png


Husqvarna 701 SM 2017
91,000 kr
74 hk vid 8,000 rpm
71 Nm vid 6,750 rpm
1000 mil serviceintervall
13 l bensintank
145 kg torr

Xk0G4ZP.png


KTM 690 Duke R 2017
96,000 kr
75 hk vid 7500 rpm
70 nm vid 5500 rpm
1000 mil serviceintervall
14 l bensintank
149,5 kg torr

b1bffjx.png


Skulle vilja åka ner och köra Stelviopasset. Skakar man sönder om man gör den resan på en enstånka? Hur blir det om man kör Autobahn för att sträckköra och komma ner snabbare? Ska man kanske istället ta mindre (långsammare) vägar ner? Någon här som gjort den resan på en enstånka?

Hur många mil håller en enstånka från KTM/"Husqvarna" om man inte smiskar motorn hela tiden och om man sköter servicintervallarna? Kollar man på Blocket så verkar köparna (SMC-R) sälja sina redan vid 1000-1500 mil.

Som det ser ut just nu är 690 Duke R mest intressant då den är mer praktisk, men man vet aldrig vad det blir i slutändan.
 
Last edited:

Bennybira

Medlem
Gick med
17 Jul 2015
Ort
Hemma
Hoj
Japan
Ingen aning om 74hk motorn, då den är så pass ny.
Men finns väl lite längre tester på deras stånkor. Rota runt lite på nätet :)

OM servicen sköts tror jag man har ett relativt problemfritt ägande.
Bortsett från den jävla ljudburken på SMC-R och 701. Lite lite lite för varm :D
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Största problemet är inte kvaliten eller att dom inte skulle hålla med skötta servicar.

Däremot vibrerar dom rätt ordentligt och har grymt hårda sadlar risken är att du kommer få träsmak redan efter 10-15mil.

En twin typ 990 eller triump tiger är nog vettigare val..

Låna en 690 av någon o kör en tur på 15-20 mil innan köp..
 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
Skulle aldrig tänka tanken på en sån resa på en stånka om du kört sporthoj innan , obekvämt vibrerande och dåligt vindskydd , tipset ovan att låna en hoj och lägga lite mil på rekommenderas , aktiv körning är ok transport pest o pina
 

Richard1

Medlem
Gick med
17 Jan 2017
Ort
Stockholm
Hoj
R6 -07 & z1000sx-18
Åkning på kurviga 70-90 vägar är där jag trivs bäst med min 690 Duke-13. Motorväg och långkörning på raka vägar är synonymt med tristess. Det blåser konstant hård vind mot hela kroppen och skakar en del också. Ingenting jag rekommenderar.

Jag brukar ta turer på 5-6 timmar på en helgdag på kurviga 70 vägar, då med ca 3 avbrott för att sträcka på kroppen och ta en o annan fika/lunch. Det är inga som helst problem och får inte ont i kroppen. Dock känner man sig mör när man är hemma i soffan. Visserligen är jag 25 år och i god form...
 

Impact

P.i.t.A
Gick med
27 Sep 2007
Ort
Halmstad
Hoj
1090r -17, 990SMT -09
2014 kom den nya motorn som är avsevärt bättre anseende vibrationerna. Jag har provat en 2012 smc som var sjukt rolig, men föll på vibrationerna...
Men för all del, provkör!!

Den senaste 701 har den allra senaste motorn, precis som i den nya duken.. Det har inte SMC.

Vi har en 390 Duke i familjen och den är riktigt rolig. Jag kör den ibland 30mil på en dag och det funkar bra; men som det skrivits tidigare så är transport inte så kul.
Jag träffade två tyskar som var på väg till GBG. En 390 Duke och en 690 Duke. Uppenbarligen funkar det ;)
 
Last edited:

Noyah

posör!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Tyresö
Hoj
KTM 790 AdvR
Har totalt under 6 000 mil på mina 690/701/701 aldrig haft problem som lämnat mig vid vägkanten.
Jag har dock tafflat mig och packat om ett akra med fel nitar och fått äta upp det...
Jag har dragit sönder skruvar och gängor för att jag inte tänkte riktigt rätt när jag meckat...
Körde soppatorsk en gång på min 690 och efter det behövde jag rengöra spridaren för den gick ryckigt på lågvarv.
Se till att ha olja i motorn, rent luftfilter och bekymra dig mindre.
 

Bennybira

Medlem
Gick med
17 Jul 2015
Ort
Hemma
Hoj
Japan
Kör man inte o slangar 24/7 och tar hand om grejjerna så bör de hålla. Det mesta går att laga. Se till att köra så pass långt att eventuella fabrikationsfel hinner visa sig på de korta 2 åren du har garanti.
 

GreenDragon

Ny medlem
Gick med
8 Feb 2009
Ort
Halmstad
Hoj
Husqvarna 701 Enduro -17 Honda VFR 750 -93
Vad gäller vibrationer så är som sagt nya 74hk motorn som finns i Duken och i Husqvarnas 701 -17, bättre än KTM690 och även Husqvarna 701 -16.

På de jag sett som plasten smält pga värmen från originalljuddämparen som har katalysator, har berott på att dom haft väskor eller annat som pressat plasten lite närmare ljuddämparen. Du lär ändå byta ljuddämpare så det är ju egentligen inget problem! :hihi

Jag har kört dagsrundor på ca 20mil med min 701 enduro 2017 utan problem med min sadel, men då står jag ju så mycket av tiden jag kan! Ska du sitta hela tiden så känns dom nog hårda efter ett tag, även där finns lösningen i att byta, till t ex Seat concept som gör en bekvämare sadel.
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Skakar man sönder om man gör den resan på en enstånka? Hur blir det om man kör Autobahn för att sträckköra och komma ner snabbare? Ska man kanske istället ta mindre (långsammare) vägar ner? Någon här som gjort den resan på en enstånka?


Just den biten kan jag i vart fall svara på.
Tidigt -80 tal körde jag ner till Kärnten, Österrike på en Yamaha XT 500.
Mindre än halva effekten mot vad du har, ruskigt slitstark och pålitlig hoj.
Inga problem. Fullt beredd att göra samma resa idag.

Även jag var inställd på att köra "off autobahn" for att "se och uppleva" en massa.
Fuck det. Det går snigellångsamt, och man tröttnar på att köra in i varje samhälle och hälsa på borgmästarn i varje sketby trots att man bara skall igenom hålan.

Det tog en full dag att zig-zagga sig fram till typ Bielefeld i norra Tyskland.
Sedan styrde jag ut på Autobahn och körde resten av resan på natten - typ 3 gånger så långt som jag tidigare kört under dagen. No worries.
Det går betydligt lugnare på Autobahn idag, jämfört med då.
Då fanns inga fartbegränsare på lastbilarna, och det var stoora hastighetsskillnader mellan snabb och långsam.
Hängde man på en svensk Scania 141 med bussbakaxel så hade man en trygg lots i ca 100 riktiga km/h backe upp och backe ner.

Ja, det fanns svenska utlandsåkare då. Weird, huh?

Ändå skulle jag tveka att skicka ner någon på en nutida KTM samma väg.
I mina ögon är KTM en skör skithoj. Den påstås vara "Ready to race" men racebiten kostar i form av hållbarhet och tillförlitlighet. (LC4)

...och om inte annat så skyr köpare mil på hojar. Även om du kommer ner och hem utan trubbel, så har du loggat så mycket mil att det kommer surt efter när du skall sälja igen.

Det är sannerligen inte ofta jag rekommenderar biltåg, men här borde det vara kalas.
Kör Stockholm - Göteborg, Färja ner till Kiel, kör till Hamburg - tillbringa dagen på Touratech, Kedo Louis Megastore och andra kul ställen.

Ta biltåget och vakna i Innsbruck. http://www.svmc.se/smc/Nyheter/OBB-istallet-for-Autozug/

180 mils transport enkel väg är nu nedkapad knappt 60 mils körning. På rundresan sparar du typ 250 mil tomkörning som troligen inte är så inspirerande på just en sådan hoj.
Om inte annat så håller du totalmilen nere på hojen och finansierar båt, hytt, tåg - vad du vill, på att slippa tappa värde på cykeln när du säljer den.

Kul med ditt sug efter Alperna. Stelvio är så klart något som skall ses och besökas, men i vart fall jag är inte speciellt imponerad av körningen just där.
Alperna erbjuder så ohyggligt mycket körning, rolig körning.
Stelvio är ett okay pass i en härlig serie man kan sätta ihop av kringliggande pass och vägar, men låt inte just Stelvio bli den lysande Gralen du jagar - och missar en massa bättre pass på vägen dit.

www.alpineroads.com är en bra sida som ger dig bakgrund till alla pass i Alperna, och där finns även prima ruttförslag för förstagångsbesökaren.

Lycka till, och se till att lägga upp reseberättelsen här när det väl blir av.
 
Last edited:

Opus Dei

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2017
Ort
Gotland
Hoj
Husqvarna 701 SM -17
Ursäkta mitt sena svar, har varit extremt upptagen senaste tiden med flytt till Gotland, nytt arbete och liknande. Tackar för allas input.

Det blev en Husqvarna 701 SM -17.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top