Oljepluggspackning Suzuki SV1000S

jonisdonis

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki sv1000s
Hej!

Vill först säga att jag har närmare till datorn än garaget, tyvärr, och vill därför förhöra mig även om detta kan tyckas vara en småsak för många.

Bytte olja på min SV1000S och fick i för mycket, precis så det fyller hela avmätningsfönstret när den står plant och upprätt. Trots noggranheten märkte jag det först efter kåpor mm var tillbakamonterade, och garaget städat.

Antar att det är säkrast att tömma ut till avsedd nivå och frågan är då hur jag gör det lättast. Skruva oljepluggen eller filtret eller går det att använda någon typ av pimpet?

Om jag kör oljeplugen, kan jag då återanvända oljepluggspackningen? den lilla metallringen som pressar ihop när man drar åt oljepluggen? Jag är extra nojjig då jag innan bytet hade läkage troligen pga den. Att köpa en ny är lite mer omständigt än jag önskar, för en sån liten skitsak.

Tack!
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Tjöp en större sköljspruta på apoteket eller liknande och anslut den till en slang som du sen stoppar ner i hålet för oljepåfyllningen. Ta ur tills du är nöjd. :tummenupp

"Svårare än så är det inte" (citat från hotellreklam)
 
Gick med
19 Feb 2013
Ort
Charming, CA
Hoj
Riskokare
Jag har lyckats hälla i för mycket vid mina tre senaste oljebyten... Har varje gång öppnat upp pluggen och låtit det rinna av den vägen. Det har hållit tätt varje gång, trots att jag inte bytt bricka.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Är det så att oljenivån lämnar fönstret så fort hojen börjar luta mot sidostödet så har du ca 5mm nivå över översta strecket i oljesynglaset.

Jag har inte manualen till din hoj men för en annan Suzuki ska oljenivån kontrolleras efter att motorn gått några minuter. Sedan slår man ifrån motorn och väntar 3 minuter innan oljenivån kontrolleras.
Har du gjort detta, startat motorn osv innan du kontrollerade oljenivån ?

Har du bytt oljefilter?
Om du bytt oljefilter, fyllde du oljefiltret med olja innan du monterade oljefiltret? Det tar några minuter att mätta / fylla oljefiltret med olja, lite i taget.
Om du bytt oljefilter och inte fyllt oljefiltret med olja så kommer oljenivån att sjunka enbart för att fylla oljefiltret. När motorn startas.

Jag hade om nivån sjunker direkt i samma ögonblick hojen lutas det allra minsta i riktning mot sidostödet, inte brytt mig.
Men är det så att hojen måste luta ganska mycket i riktning mot sidostödet för du ska få luft överst i synglaset ja då hade jag tappat ut olja, då är det verkligen FÖR mycket.

Vad det gäller packningen till oljepluggen så är väl svårigheterna att få metallpackningar täta orsaken till att sönderdragna gängor är ett av de vanligaste problemen på SH. Exempel
https://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?274272-Gängpaj-oljeplugg-YZF426-01
Så jag använder Gummistålpackning / Tredoring, då räcker det med att dra 15Nm för det ska bli tätt. SWEDOL
http://www.swedol.se/sitesearch/#search:gummistålbrickor
Och för att inte tappa oljepluggen har jag borrat oljepluggen och säkrar pluggen med rostfri ståltråd.
 
Last edited:

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07
Oroa dig inte, är ingen fara att köra med lite för hög nivå. Starta upp och varmkör motorn och mät sedan igen som sagt.
 

Larse

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2009
Ort
Hofors
Hoj
Gsxr 600 K7 stunt
Kör på som det är bara! :yoparty Den kommer inte att spontant explodera, och får du för dig att bli en fantom på bakhjulsåkning så är det bara bra med lite extra olja i motorn
 

Vrak2005

Z800
Gick med
22 Mar 2005
Ort
Kungälv
Hoj
Z800 -14
Man kan göra en oljesug av en fönsterputsflaska och en tunn plastslang. En Yes diskmedelsflaska och plastslang funkar också.
 

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Suga enl rekommendation ovan är väl att föredra.

Jag har nångång skruvat bara ut pluggen, hållit den en mot hålet och låtit oljan sippra ut nån deciliter(kan vara grisigt om man fibblar tillbaka skruven). En ren gammal skuren dunk under, utifall man släpper ut för mycket(så man kan hälla tillbaka).

Jag har faktsikt aldrig bytt bricka i oljepluggen på nån hoj. Dom som känner mig vet att jag kör en hel del, så det har blivit mååånga byten.
 

jonisdonis

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki sv1000s
Tack alla för raka vänliga svar!

När jag bytte olja varmkörde jag den och kontrollerade så gott det gick utan depåstöd, fick balansera hojen lätt mot knät samtidigt som jag kikade i nivåglaset. Fyllde oljefiltret med olja innan jag skruvade på för att få snabbare genomströmning. Tyckte att jag hamnade strax under max nivån och nöjde mig. Märkte som sagt en stund efteråt att nivån trots allt var för hög vilket jag tyckte var märkligt eftersom oljan borde expandera av värmen och inte tvärt om, eller?
...Kom just nu på, i skrivande stund att oljan kanske samlas nertill och visar då felaktigt om man inte låter motorn gå ett tag så oljan fördelas? Tänker jag rätt?
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Tack alla för raka vänliga svar!

När jag bytte olja varmkörde jag den och kontrollerade så gott det gick utan depåstöd, fick balansera hojen lätt mot knät samtidigt som jag kikade i nivåglaset. Fyllde oljefiltret med olja innan jag skruvade på för att få snabbare genomströmning. Tyckte att jag hamnade strax under max nivån och nöjde mig. Märkte som sagt en stund efteråt att nivån trots allt var för hög vilket jag tyckte var märkligt eftersom oljan borde expandera av värmen och inte tvärt om, eller?
...Kom just nu på, i skrivande stund att oljan kanske samlas nertill och visar då felaktigt om man inte låter motorn gå ett tag så oljan fördelas? Tänker jag rätt?

Just det, när du startar motorn börjar olja pumpas upp till toppen och samlas där för att sedan när det är tillräckligt däruppe i toppen rinna ner i samma takt som oljan pumpas upp. Därför är det nivån när motorn gått några minuter och sedan stängts av som normalt används. För oljenivå. Får sedan hojen stå till nästa dag och man rätar upp den med stoppad motor så är det "normalt" för hög nivå.
Du har redan kört motorn utan problem så jag hade inte brytt mig.
Tänk på Larses inlägg #7. Lite för mycket olja är ingen fara.
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top