Crossen baktänder men startar inte

HondaHasse

Ny medlem
Gick med
25 Dec 2014
Ort
Säffle
Hoj
2006 Yamaha YZ250F
Hej!

Jag var och körde crossen (2006 Yamaha YZ250F) på banan när den plötsligt tvärdog. Var precis som om någon höll inte stoppknappen. Efter kanske 10-15min startade den igen men hade ingen kraft när man lade i växeln. Den kunde varva i neutral men när växeln var i orkade den inte dra iväg. Istället dog den och vägrade starta.

Nu några veckor senare vägrar den starta och den baktänder vid nästan varje kick. Har rengjort förgasaren flera ggr och ventilerna är justerade till rätt mått. Den har gnista men frågan är om den kommer vid fel tillfälle (bensin får den då stiftet är blött).

Några idéer?

Tacksam för alla svar :)
 

CarlXVII

Medlem
Gick med
5 Aug 2008
Ort
Garaget
Hoj
R1, YZ450, Bol d´or 900
Låter som komp.problem. Har du kontrollerat kompressionen? Det kan t.ex. vara automatiska dekompressionen som pajat. Annars, drar den tjuvluft? Fungerar varmstarten, eller ligger den öppen kontinuerligt?
 

HondaHasse

Ny medlem
Gick med
25 Dec 2014
Ort
Säffle
Hoj
2006 Yamaha YZ250F
Kompression har den. Varmstarten har aldrig varit inkopplad och den har fungerat prima utan den.
Har precis tagit ur tändplattan och kontrollerat om det var något fel där men det såg bra ut. Känns som om den tänder vid fel tillfälle.
Tack för svar!
 

Pebl

Flyter fram
Gick med
17 Oct 2003
Ort
Lidköping
Hoj
-06 BMW R1200S,-99 BMW K1200LT
Bytt stift?
Har hänt mig på wr450:n att gammalt stift fått den att bluddra och dra dåligt så det kan ju vara så enkelt som så. Högkompade fyrtaktare kan vara känsliga med stiften. Oftast sys inget på stiftet som verkar konstigt förutom att det är blött, gnistan kan se fin ut när man testar men när det är på plats i toppen bidrar kompressionen till att det inte gnistar.
En annan grej med fyrtaktarna att man ofta har justerbart munstycke för mellanregistret då de är känsliga för temperaturskiftningar, kolla om du har justerbart munstycke på den, sitter i så fall på undersidan av förgasaren och sticker ut en ratt under flottörhuset. Går även justera med liten skruvmejsel och det är väl mellanregistret man justerar har jag för mig.
Feljusterat kan göra att tändstiftet surar/spricker i isoleringen (se ovan)
Acc-pumpen kan ochså pajja på förgasaren, sitter ett litet membran under ett trekantigt lock på ena sidan av förgasaren(samma sida som gasvajern går in på vill jag minnas) och det kan spricka eller så kan kanalerna klägga igen.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top