Bensindropp? efter lamellbyte Yamaha R1 1998

Kristijan

Medlem
Gick med
30 Aug 2005
Ort
V M O
Hoj
SV650S K4 Såld! Yamaha R6 -02 utagen -03 Såld - Nuvarande hoj Yamaha YZF-R1 -98
Hej!

Första ggn jag postar en fråga och hoppas att jag inte låter för korkad :huvet

Hojen är en R1 1998, som jag tagit över av en barndomsvän för 3 år sen och han har haft den i ägo sen 2006. Har alltså kört den sen 2006 utan några problem.
Förra säsongen (2016) började den slira lite på kopplingen eter att jag byte olja (Motul 300V 10-40W) Oljebytet gjordes då offseasson (2015). Inte blev det bättre heller av alla lama bakhjulsåkningar :hihi:hihi så förra säsongen mot slutet började det slira ganska mycket, då tänkte jag att jag demonterar allt inför nästa säsong och byter till EBCs SRK kopplingskit för 1700:- (lameller, stålskivor, solfjädern)

Serva den med ny olja direkt efter förra säsongn (Motul 7100 10-40w) då det är den oljan Motul rekomenderar för min hojmodell. Tänkte att det kanske bara är oljan men då skulle det väl börja slira direkt när jag började köra förra året, men men, det kom lite succesivt.

Nu till min förvirrade fråga, jag byte allt problemfritt och satte ihop allt, fick kopplingshandtaget att ta bra och jag kan frikoppla och lägga i 1an - N och 2an skruvade allt med momentnyckel enl verkstads manualen, solfjädern-diafragm 8Nm.

När jag är färdig, ville jag inte starta den då det var sent och grannarna skulle bli galna på mig :dummer heheee
Men jag vrider på nyckeln ett par ggr utan att starta motorn och då hör jag jo bränslepumpen ticka lite som alltid och som den ska även rälet låter som den ska med en klick. Efter ett par minuter börjar det droppa bensin från vänstra sidan av hojen, nånstans under luftburken? kommer inte mycket men det droppar lite bensin????

Jag undrar även ang, kopplingskorgen? när jag skulle montera när det gamla solfjäderbrickans skruvar (8Nm my ass) fjädern har jo såklart tryckt ut skruvarna.
Då råkade jag flytta lite hela kopplingskorgen lite moturs? Har jo ingen specverktyg för att hålla den på plats. Den flytades/snurrade moturs 3-4 cm innan jag höll skruvarna med 2 spärhandag med hylsa på, så jag kunde skruva ner det och montera de nya kopplingskittet.

Att hela kopplingskorgen flyttades inte bara den innersta korgen utan den yttersta med, gör det nåt? Har det nån samband med den plötsliga bensin droppandet??

Har försökt hitta nån information här på forumet, och det står inget vettigt i verkstadshandboken
Bifogar även lite bilder så att det blir lättare att förstå-

P.S. trodde specialverktyget behövdes bara när man vill lossa på mittersta skruven för demontering av heela kopplingskorgen? har jag fel?

Är tacksam för alla svar :(:3freak

thumbnail_IMG_3722.jpgthumbnail_IMG_3727.jpgthumbnail_IMG_3729.jpgthumbnail_IMG_3739.jpg
 

Kristijan

Medlem
Gick med
30 Aug 2005
Ort
V M O
Hoj
SV650S K4 Såld! Yamaha R6 -02 utagen -03 Såld - Nuvarande hoj Yamaha YZF-R1 -98
Min fråga är kortfattat: är det några problem ang. att hela kopplingskorgen snurrade moturs 3-5 cm när jag försökte lossa på dom 6 skruvarna som håller i diafragmfjädern/solfjäderbrickan.

Och, är det,/kan det vara nåt samband med att jag bytte lameller/stålskivor/diafragmfjädern med bensindropp
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Min fråga är kortfattat: är det några problem ang. att hela kopplingskorgen snurrade moturs 3-5 cm när jag försökte lossa på dom 6 skruvarna som håller i diafragmfjädern/solfjäderbrickan.

Och, är det,/kan det vara nåt samband med att jag bytte lameller/stålskivor/diafragmfjädern med bensindropp

Nej det verkar inte troligt, snarare

När jag är färdig, ville jag inte starta den då det var sent och grannarna skulle bli galna på mig heheee
Men jag vrider på nyckeln ett par ggr utan att starta motorn och då hör jag jo bränslepumpen ticka lite som alltid och som den ska även rälet låter som den ska med en klick. Efter ett par minuter börjar det droppa bensin från vänstra sidan av hojen, nånstans under luftburken? kommer inte mycket men det droppar lite bensin????

Eller brukar du göra så här då och då
vrider på nyckeln ett par ggr utan att starta motorn
och detta var första gången du råkade ut för bensindropp ?
 
Last edited:

Kristijan

Medlem
Gick med
30 Aug 2005
Ort
V M O
Hoj
SV650S K4 Såld! Yamaha R6 -02 utagen -03 Såld - Nuvarande hoj Yamaha YZF-R1 -98
Ja det var första gången jag råkar ut för bensindropp :) Jag vred på nyckeln mer för att kolla så batteriet är OK. Har haft den på laddning med Ctek laddare. Så jag vred på nyckeln 3-4 ggr med lite mellanrum. Vred på gasen lite med gjorde jag, sen efter en stund började det lukta bensin, då såg jag att det droppade på vänster sida.

Så att jag vred kopplingskorgen moturs lite har ingen betydelse alls? Och då menar jag inte ang. bensindoppandet, det behöver jo inte vara nån samband alls, bara otur. Man blir jo nojig som fan.

I och med att kopplingskorgen vreds moturs trodde jag att jag ändrade på nåt som ska vara inställt?
 

Kristijan

Medlem
Gick med
30 Aug 2005
Ort
V M O
Hoj
SV650S K4 Såld! Yamaha R6 -02 utagen -03 Såld - Nuvarande hoj Yamaha YZF-R1 -98
Sen nu när jag ställt in kopplingen, så att det tar bra, kan jag lägga i växlar utan några problem, Och den rullar fritt när den är i neutralen men så fort jag lägger i 1ans eller 2ans växel så kan jag inte rulla den fram när jag frikopplar/drar in kopplingen. Vad är det nu då? :huvet
Är det bara att det klibbat fast?? Är några rivstart lösningen?????

(stålskivorna och lamellerna låg i olja ca 20 timmar innan montering)

Lamellerna , stålskivorna och solfjädern är jo nya?
 

Sukkaha

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jun 2014
Ort
Falkenberg
Hoj
1976 Honda Z50a
Bensindropp kan komma från många ställen. Torra spruckna slangar eller kanske från överfulla flottörhus. Du får nog lyfta av tanken och spåra upp var det kommer ifrån. Då kan du ju även passa på och kasta i nytt luftfilter och stift om du nu inte gjort det på ett tag.

Är kopplingen rätt monterad bör det bara vara att lamellerna klibbat ihop. Själv brukar jag varmköra motorn och dra in kopplingshandtaget med ett buntband. Sen får den stå så någon timme eller över natten ( Motor avstängd :)).
 

Kristijan

Medlem
Gick med
30 Aug 2005
Ort
V M O
Hoj
SV650S K4 Såld! Yamaha R6 -02 utagen -03 Såld - Nuvarande hoj Yamaha YZF-R1 -98
Bensindroppandet är borta,:va tippar på överfulla flottörhus .

Angående att kopplingskorgen snurrade moturs när jag lossade? Det har ingen betydelse för kopplingen då?

Att jag inte kan frikoppla när växeln är i, är för att det har klibbat fast där inne då? Ska försöka varmköra motorn och slira till några gången när bakhjulet är på depåstödet.
Önskar det var bra underlag ute så man kunde racestarta :hihi 2-3ggr så lamellerna&stålskivorna får jobba lite, förhoppningsvis då släpper det.
 
Last edited:

Pebl

Flyter fram
Gick med
17 Oct 2003
Ort
Lidköping
Hoj
-06 BMW R1200S,-99 BMW K1200LT
Nej -det har ingen betydelse att kopplingen snurrat medans du lossade den, sådant händer -inget att bråka om.

Det är inte ovanligt att det verkar som kopplingen inte frikopplar när motorn är avstängd och man försöker rulla den på 1:a eller 2:a växeln, utväxlingen bidrar till att det går trögt att snurra lamellerna och ligger den an aldrig så lite så verkar det som kopplingen inte släpper.
Lamellerna kan ligga någon tiondel på sned, kall olja kan klibba ihop lamellerna, ett dammkorn kan ha lagt sig på fel ställe osv.
Jag skulle startat och varmkört motorn, provat att lägga i växeln med kopplingshandtaget indraget och bakbromsen ordentligt tilltryckt, utan bakbroms kommer hjulet snurra relativt fritt.
Därefter skulle jag kört några normala rundor så kopplingen får en chans att bli inkörd, ser ingen vits med att krångla till det mer än så.

Om problemet kvarstå skulle jag kolla kopplingskorgens "fingrar" alltså där lamellerna greppar tag i kopplingskorgen, dessa ytor skall vara släta, om de ser ut som sågtänder är kopplingskorgen slutkörd av för mycket snärtande på kopplingen och då kan lamellerna inte röra sig fritt när man frikopplar eftersom de fastnar i groparna/sågtänderna. Förekommer på crosscyklar, vet ej om problemet kan uppstå på en landsvägscykel men men..
 

Kristijan

Medlem
Gick med
30 Aug 2005
Ort
V M O
Hoj
SV650S K4 Såld! Yamaha R6 -02 utagen -03 Såld - Nuvarande hoj Yamaha YZF-R1 -98
Ja, jag får varmköra motorn när den står på depåstödet så får jag leka lite med kopplingen tills det släpper.

Ska testa och ha handtaget indragen med buntband så över natten :) bra idé tack

Sen så är det ny K&N filter och NGK Iridium stift jag servade den med inför förra säsongen så. Ska nog inte ta isär där nåt mer, nu när det inte kommer nåt droppande.

Ska lämna in den här till min lokala MC verkstad för ventiljustering inför säsongen så han får kolla över flotörhusen också.
Jävla skit, dyrt med ventiljustering :p

Tackar ödmjukt för att ni tog er tid att svara
 

Paul B

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2014
Ort
Alvesta
Hoj
Gs1000g bobber & YZF R1
Tips på att demontera korgen utan specialverktyg.
Jag brukar använda långa tygtrasor för o hålla korgen.
Använd mutterdragare, försiktigt.
Tänk till bara. Har lite svårt o förklara utan o visa.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top