Kristijan
Medlem
- Gick med
- 30 Aug 2005
- Ort
- V M O
- Hoj
- SV650S K4 Såld! Yamaha R6 -02 utagen -03 Såld - Nuvarande hoj Yamaha YZF-R1 -98
Hej!
Första ggn jag postar en fråga och hoppas att jag inte låter för korkad
Hojen är en R1 1998, som jag tagit över av en barndomsvän för 3 år sen och han har haft den i ägo sen 2006. Har alltså kört den sen 2006 utan några problem.
Förra säsongen (2016) började den slira lite på kopplingen eter att jag byte olja (Motul 300V 10-40W) Oljebytet gjordes då offseasson (2015). Inte blev det bättre heller av alla lama bakhjulsåkningar så förra säsongen mot slutet började det slira ganska mycket, då tänkte jag att jag demonterar allt inför nästa säsong och byter till EBCs SRK kopplingskit för 1700:- (lameller, stålskivor, solfjädern)
Serva den med ny olja direkt efter förra säsongn (Motul 7100 10-40w) då det är den oljan Motul rekomenderar för min hojmodell. Tänkte att det kanske bara är oljan men då skulle det väl börja slira direkt när jag började köra förra året, men men, det kom lite succesivt.
Nu till min förvirrade fråga, jag byte allt problemfritt och satte ihop allt, fick kopplingshandtaget att ta bra och jag kan frikoppla och lägga i 1an - N och 2an skruvade allt med momentnyckel enl verkstads manualen, solfjädern-diafragm 8Nm.
När jag är färdig, ville jag inte starta den då det var sent och grannarna skulle bli galna på mig heheee
Men jag vrider på nyckeln ett par ggr utan att starta motorn och då hör jag jo bränslepumpen ticka lite som alltid och som den ska även rälet låter som den ska med en klick. Efter ett par minuter börjar det droppa bensin från vänstra sidan av hojen, nånstans under luftburken? kommer inte mycket men det droppar lite bensin????
Jag undrar även ang, kopplingskorgen? när jag skulle montera när det gamla solfjäderbrickans skruvar (8Nm my ass) fjädern har jo såklart tryckt ut skruvarna.
Då råkade jag flytta lite hela kopplingskorgen lite moturs? Har jo ingen specverktyg för att hålla den på plats. Den flytades/snurrade moturs 3-4 cm innan jag höll skruvarna med 2 spärhandag med hylsa på, så jag kunde skruva ner det och montera de nya kopplingskittet.
Att hela kopplingskorgen flyttades inte bara den innersta korgen utan den yttersta med, gör det nåt? Har det nån samband med den plötsliga bensin droppandet??
Har försökt hitta nån information här på forumet, och det står inget vettigt i verkstadshandboken
Bifogar även lite bilder så att det blir lättare att förstå-
P.S. trodde specialverktyget behövdes bara när man vill lossa på mittersta skruven för demontering av heela kopplingskorgen? har jag fel?
Är tacksam för alla svar
Första ggn jag postar en fråga och hoppas att jag inte låter för korkad
Hojen är en R1 1998, som jag tagit över av en barndomsvän för 3 år sen och han har haft den i ägo sen 2006. Har alltså kört den sen 2006 utan några problem.
Förra säsongen (2016) började den slira lite på kopplingen eter att jag byte olja (Motul 300V 10-40W) Oljebytet gjordes då offseasson (2015). Inte blev det bättre heller av alla lama bakhjulsåkningar så förra säsongen mot slutet började det slira ganska mycket, då tänkte jag att jag demonterar allt inför nästa säsong och byter till EBCs SRK kopplingskit för 1700:- (lameller, stålskivor, solfjädern)
Serva den med ny olja direkt efter förra säsongn (Motul 7100 10-40w) då det är den oljan Motul rekomenderar för min hojmodell. Tänkte att det kanske bara är oljan men då skulle det väl börja slira direkt när jag började köra förra året, men men, det kom lite succesivt.
Nu till min förvirrade fråga, jag byte allt problemfritt och satte ihop allt, fick kopplingshandtaget att ta bra och jag kan frikoppla och lägga i 1an - N och 2an skruvade allt med momentnyckel enl verkstads manualen, solfjädern-diafragm 8Nm.
När jag är färdig, ville jag inte starta den då det var sent och grannarna skulle bli galna på mig heheee
Men jag vrider på nyckeln ett par ggr utan att starta motorn och då hör jag jo bränslepumpen ticka lite som alltid och som den ska även rälet låter som den ska med en klick. Efter ett par minuter börjar det droppa bensin från vänstra sidan av hojen, nånstans under luftburken? kommer inte mycket men det droppar lite bensin????
Jag undrar även ang, kopplingskorgen? när jag skulle montera när det gamla solfjäderbrickans skruvar (8Nm my ass) fjädern har jo såklart tryckt ut skruvarna.
Då råkade jag flytta lite hela kopplingskorgen lite moturs? Har jo ingen specverktyg för att hålla den på plats. Den flytades/snurrade moturs 3-4 cm innan jag höll skruvarna med 2 spärhandag med hylsa på, så jag kunde skruva ner det och montera de nya kopplingskittet.
Att hela kopplingskorgen flyttades inte bara den innersta korgen utan den yttersta med, gör det nåt? Har det nån samband med den plötsliga bensin droppandet??
Har försökt hitta nån information här på forumet, och det står inget vettigt i verkstadshandboken
Bifogar även lite bilder så att det blir lättare att förstå-
P.S. trodde specialverktyget behövdes bara när man vill lossa på mittersta skruven för demontering av heela kopplingskorgen? har jag fel?
Är tacksam för alla svar