Kymco motorproblem

Galen Ryss

Medlem
Gick med
31 Mar 2010
Ort
Stockholm
Hoj
MT09 -SP
Glad måndag på alla )

Ställde undan hojen förra veckan och köpte mig en Kymco zx fever. Köpte den för 2000 så inte så konstigt att skiten är paj. När jag provkörde den så funkade allt bra, startar alltid på halvkick. Här är problemet:
Den jobbar i en väldigt ojämn takt som att förgasaren behöver sjusteras, sen så slocknar den av sig själv och det går inte att starta den igen förrän om 12 timmar...igår så startade jag den och brummade iväg till träningen som är 2 km bort. Idag startade jag den och medans jag tog på mig hjälmen så dog den, gick ej att starta den igen.
Problemet är att jag behöver en scooter under vintern akut. Ska plocka isär den ikväll. Alla tips uppskattas förutom - köp en som kostar mer än 2k...

Tack
 
Last edited by a moderator:

SSDD

Same Shit Diffrent Day
Gick med
14 Mar 2003
Ort
utanför Riala City
Hoj
Alla är gamla:Laverda, Kawa,Honda, Ducati, HD,
kolla ventilspelet .... Brukar vara för snålt när de beter sig sådär ,, 0.05 tror jag är rätt
 

asfalt svarvare

kanske inte helt normal...
Gick med
2 Mar 2012
Ort
i en lekstuga
Hoj
19 cylindrar fördelat på 11 cyklar
tajma kammen- verkar vara väldig o-ordning på timingen då felet ligger på allt mellan 12 timmar till diReCKt....

men seriöst, så kolla fuggen och kranen.....ibland så spelar dessa lite spratt med en.
kan ju vara nåt tändningsrelaterat oxo- börja i en ända och uteslut efter hand (vilket är en paroll jag själv aldrig följer....:huvet)

//jj
 

stylengrace-fzx

here i come
Gick med
7 Oct 2008
Ort
gbg
Hoj
1991 yamaha fzx + XJR 1300 99 + piaggio ciao
Kolla så det rinner till bensin. Finns det bensin i tanken. Kan du köra en kort bit eller längre. Är det en kort rinner det till bensin sakta, så det fylls på när den får stå en stund, sen töms förgasaren snabbt när du kör. Jag gjorde en riktig blunder senast. Bensin mätaren funkar inte på en scooter. Så man lossar tanklocket o lyssnar när man gungar på scootern. Visst skvalpar det som det var fullt. Efter många många om o men. Fattar inte varför den inte vill hosta till. Upptäcker jag att kylarvätske behållaren ligger precis bredvid tankhålet. Så det var den som skvalpade. Tanken var snus torr. :crash
 
Last edited:

Sukkaha

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jun 2014
Ort
Falkenberg
Hoj
1976 Honda Z50a
Sen är det väl ganska vanligt med elstyrd choke? Sitter det en sådan ska den ha ström för att bli varm och stänga. Får den ingen ström pga glapp eller ngt så kör den full choke. Skulle isf kunna förklara varför den går ryckigt och inte går att starta på aslång tid.

Var något år sedan jag pillade på dylik mojäng men jag TROR jag minns rätt. :D
 

Galen Ryss

Medlem
Gick med
31 Mar 2010
Ort
Stockholm
Hoj
MT09 -SP
Tack gör allas svar. Det är en 2 taktare med en separat tank för 2taksoljan. Jag ska kika på den ikväll så skriver jag här vad jag kom fram till men hur kan jag kolla venyilspelet på 0.05 i hemmamiljö?
Jag är van att mecka hojar så moppejävel borde väl vara enkelt.
Bensinen är det massa utav i tanken och ja ibland när man kör så är det ryckigt. Ibland gasar man och den bara rullar och har knappt ngn drag och nästa dag så drar den som satan....

- - - Updated - - -

P.s någon i Stockholm som vill kolla på den mot en slant? Om jag inte lyckas själv :)
 

Johans93

Ny medlem
Gick med
10 Sep 2012
Ort
Enskede
Hoj
gsxr 600 k5
Kolla upp så att vacumkranen fungerar som den ska. På min baotian 125 fastna den i stängd. Sög och blåste i slangen för att motionera den lite. fungerat sedan dess :tummenupp
Vanligt är också cdi o tändsople som nån nämde.
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Tack gör allas svar. Det är en 2 taktare med en separat tank för 2taksoljan. Jag ska kika på den ikväll så skriver jag här vad jag kom fram till men hur kan jag kolla venyilspelet på 0.05 i hemmamiljö?

2-taktare har inga insugs- eller avgasventiler i vanlig mening.
 

freij

Medlem
Gick med
23 May 2010
Ort
Järfälla
Hoj
Drz 400sm, hva 125
Skulle ha börjat med att titta på tändstiftet och få en indikation på om den går fett eller ej.
2-taktare har ju en förmåga att sota igen stiftet.

Lätt och billigt att byta!
 

Galen Ryss

Medlem
Gick med
31 Mar 2010
Ort
Stockholm
Hoj
MT09 -SP
Skulle ha börjat med att titta på tändstiftet och få en indikation på om den går fett eller ej.
2-taktare har ju en förmåga att sota igen stiftet.

Lätt och billigt att byta!

mmm tänkte börja med detta ikväll, sen kolla på annat om tändstiftet är ok :9
 

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Ort
Värmdö
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Redan sagt i tidigare kommentar, det du beskriver tyder på att automatchoken kanske inte fungerar som den skall.
 

Galen Ryss

Medlem
Gick med
31 Mar 2010
Ort
Stockholm
Hoj
MT09 -SP
Jag har nu kollat lite snabbt.

1. Tändstiftet är superskitig i olja, kollar man uppifrån så ser man tom skit där.
2. Luftfiltret har spel och sitter inte det minsta tät emot förgasaren.
3. Två skruvar som reglerar luften och soppan i förgasaren är helt sönderskruvade...

Imorn beställer jag ny luftfilter, tändstift och undrar om någon av er vet hur man kan ställa in förgasarens skruvar så att moppejävel funkar korrekt på tomgång och i fart :)?

Den ''understa'' skruven hörde jag att man ska skruva in så mkt det går och sen skruva ut 1,25 varv, stämmer detta?

- - - Updated - - -

Sen tänkte jag även köpa en ''metallklammer'' för att hålla fast luftfilter emot förgasarn.
 

Galen Ryss

Medlem
Gick med
31 Mar 2010
Ort
Stockholm
Hoj
MT09 -SP
Uppdate:

När jag skruvade ner supermoppen för 2000 kr så ser man på den att den är inte alls omhändertagen ( jäkla ungdommar :) så förutom dom saker jag tänker byta ut så tänkte jag även sätta in en ny drivrem.

Något mer jag ska byta, vad tycker ni :)? Elev funkar perfekt förutom att elstart låter som en stucken gris när moppen är kall och man försöker starta den...( den skriker som bara den :).
 

Galen Ryss

Medlem
Gick med
31 Mar 2010
Ort
Stockholm
Hoj
MT09 -SP
P.P.S När man kollar på bensinfilter ( slang går från tanken ner till filtret som sen fortsätter in i förgasarn ) så är den halvfull, pumpar man gashandtaget så ser man ej soppa komma in i filtret, är det OK ?
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Ja det ska inte synas någon rörelse i filtret om motorn är avstängd när du gasar.
Den ena skruven är mekanisk inställning av tomgången. Den andra ställer bränsle/luft-blandning på tomgång och en bit upp i registret. Den ställer du så att tomgången blir så hög som möjligt samtidigt som du modererar med skruven som påverkar tomgången via trotteln.
 

Galen Ryss

Medlem
Gick med
31 Mar 2010
Ort
Stockholm
Hoj
MT09 -SP
Tack, jag hade en jawa förut och pillade massor med dom dära skruvar :), frågan var mer ifall någon vet hur man ställer in dom till fabriksinställing :).
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top