GSXR 1100 går orent på låga varv

holm77

Medlem
Gick med
15 Jul 2010
Ort
Karlstad
Hoj
Superduke 990, Honda VF750C
Hej!

Köpte en GSXR-1100 i söndag, årsmodell 1995 och miltal 2800 mil. På hemvägen från affären gick den som en dröm. Det gjorde den även i måndags när jag var ute o körde en längre tur. Men idag när jag var ute och körde gick den riktigt ojämnt på låga varv (upp till cirka 3500rmp). Har sökt runt en hel del men inte hittat något som känns exakt som detta problem.

-Den bluddrar/hackar vid gaspådrag.
-Drar man fullgas så hackar det mindre än om man gasar mindre.
-När man har varvat upp den så går den ok på låga varv i några sekunder innan den vill dö om man inte gasar.
-Det luktar ganska mycket bensin om den, troligtvis avgaserna som luktar.
-avgaserna är vita

Har tankat i en liten andel E85 nu och startat några gånger. Det skumma är att ibland går den som att det inte är något fel alls. Och sedan nästa gång man startar så är felet där.

Känns som att den får för mycket soppa? Och att den inte förbränner allt. Vita röken är lite oroväckande.

Förövrigt är det inga missljud från motorn och på höga varv går den klockrent!

Är jättetacksam för alla förslag på vad det kan tänkas vara!
Vad tror ni?
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Hur ser kylvätskenivån ut, bubblor i expansionskärl?
Chokereglage? Tar ur stiften kanske å se på dem, komp-prov, leakdown-test
Blir alla rör lika varma?
Kanske dax å gå igenom förgasarna?
 

holm77

Medlem
Gick med
15 Jul 2010
Ort
Karlstad
Hoj
Superduke 990, Honda VF750C
Kylarvätskan är full. Om det är bubblor vet jag ej, hur kollarman det? Chokereglaget som sitter på styret av av och om man vrider på den så dör motorn direkt, så gissar att den biten är som den ska.

Ja, får nog plocka ut de någon dag och titta. Skumt att den går bra ibland bara. (Den vita röken är konstant dock).

Om alla rören blir lika varma vet jag inte, får kolla det också.

Leakdown-test? :p

Tack för svar
:Bugar
 

holm77

Medlem
Gick med
15 Jul 2010
Ort
Karlstad
Hoj
Superduke 990, Honda VF750C
Utifrån det jag har nämnt ovan, tror ni att det är någon fara att köra med den?
Tänker om det är något som kan försvinna av sig självt om man kör längre sträckor med V-power och lite E85 i tanken. Vad tror ni om det?

Eller är det lika bra att plocka isär o göra rent förgasarna direkt och utgå därifrån?

Tycker dock att det är konstigt att den gick helt rent till en början och började gå såhär efter cirka 10 mil.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Utifrån det jag har nämnt ovan, tror ni att det är någon fara att köra med den?
Tänker om det är något som kan försvinna av sig självt om man kör längre sträckor med V-power och lite E85 i tanken. Vad tror ni om det?
Eller är det lika bra att plocka isär o göra rent förgasarna direkt och utgå därifrån?
Tycker dock att det är konstigt att den gick helt rent till en början och började gå såhär efter cirka 10 mil.

Har den stått länge
och förgasargummina sprack, de mellan förgasare och toppen ?
och skit i tanken har hamnat i förgasarna ?
är det vakuumförgasare med gummimembram, har nått membram spruckit?

Det har regnat när du varit ute och kört och det har kommit vatten vid stift / stiften ?
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Jag skulle nog undersöka förgasarna och insugsgummina innan jag kör vidare, då kan du ju utesluta ev dynga i förgasarna. Det är nog en ganska enkel operation.

Sen kan det säkert vara lite småjävligt att demontera förgasarbryggan på dessa gammelgixxers men jag har bara gjort det på en 92a :näsblod :tummenupp
 

Psychobiker

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
TL1000R, Virago 1000 cafe-projekt och SV1000 banhojsbygge, gsxr 1100 renoveringsprojekt.
Ja, det är rätt bökigt att få loss, framförallt luftburken är ett helvete.
Tippar också på förgasarstrul, gissar att det kommit skit från tanken eller nått, eller avlagringar i förgasarna som släppt när du kört några timmar, och satt sig i nått olämpligt hål nånstans

Skickat från min D6503 via Tapatalk
 

holm77

Medlem
Gick med
15 Jul 2010
Ort
Karlstad
Hoj
Superduke 990, Honda VF750C
Tack för bra svar!

Det är bara montera av förgasarna och göra rent som gäller eller? Det finns inget medel man kan lägga i tanken som löser upp avlagringarna och annat bös?
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Tack för bra svar!

Det är bara montera av förgasarna och göra rent som gäller eller? Det finns inget medel man kan lägga i tanken som löser upp avlagringarna och annat bös?

Det gör nog mer skada än nytta isåfall. Och även om du får bort skiten från tanken så blir det kvar i förgasarna

Förgasarna ska ligga på köksbordet ikväll :7peta :tummenupp
 

holm77

Medlem
Gick med
15 Jul 2010
Ort
Karlstad
Hoj
Superduke 990, Honda VF750C
Det gör nog mer skada än nytta isåfall. Och även om du får bort skiten från tanken så blir det kvar i förgasarna

Förgasarna ska ligga på köksbordet ikväll :7peta :tummenupp

Riktigt så snabb är jag inte ;) har fått bort tanken, kåpor och lite annat, men det är fortfarande ett mysterie för mig hur jag ska lyckas lossa på förgasarna! Det är riktigt trångt där :p
 

WebGringo

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 May 2006
Ort
Söderut
Hoj
En skitig rackare och en motorcyklarnas version av volvo 740
Köpte du inte hojen från en butik ? Borde det inte kvala in som dolda fel isf ?
 
Last edited:

holm77

Medlem
Gick med
15 Jul 2010
Ort
Karlstad
Hoj
Superduke 990, Honda VF750C
Köpte den av en gubbe på blocket, fungerade fint när jag provkörde/körde hem från honom samt när jag var ute på en längre runda dagen efter. Troligtvis körde väl jag lite hårdare än vad den någonsin har gått vilket ledde till att avlagringar och annat som bildats lossnade.

Det är det jag går på nu och håller på med att försöka få loss förgasarna!
 

Psychobiker

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
TL1000R, Virago 1000 cafe-projekt och SV1000 banhojsbygge, gsxr 1100 renoveringsprojekt.
Alltid trist när det måste börja lagas direkt när man köpt något, men så är det med gamla grejer, de kräver lite mer omsorg och fixade än nytt.

Vänta tills du ska få dit förgasarna igen...

Skickat från min D6503 via Tapatalk
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
smörj in gummina med silikonfett när du tagit bort bryggan så mjuknar de förhoppningsvis tillräckligt tills du ska montera tillbaka :tummenupp
 

holm77

Medlem
Gick med
15 Jul 2010
Ort
Karlstad
Hoj
Superduke 990, Honda VF750C
Sitter med förgasarbryggan i handen nu :3freak

Hur gör jag på bästa sätt för att vara säker på att få bort all skit? Är det högtrycksluft och bensin som gäller eller?
 

donald duck

Medlem
Gick med
8 Aug 2011
Ort
t
Hoj
japansk riskokare
Ett klassiskt fel på gamla förgasare ar att o-ringarna har torkat och tätar inte längre.Se till att få isär allt och byt alla oringar
 

caca

Sporthojsnörd
Gick med
16 Aug 2010
Ort
hällingsjö
Hoj
85 kawasaki 1470 LTD E85,,,, 210hk
jag tror det är någon nålventil som inte tätar från o till ,därav att den gick klockrent stundtals, mennas ibland bluddra o lukta soppa när den inte stänger som den ska, så byt /fixa /försök lista ut vilken det var,
kolla käglan efter grop , har du en svarv så kör en ny kona o vattenpappra 6-800 korn borde räcka för fin yta det finns säker mycket tips på nätet
 

holm77

Medlem
Gick med
15 Jul 2010
Ort
Karlstad
Hoj
Superduke 990, Honda VF750C
Plockade isär alla fyra förgasarna och blåste rent med tryckluft/sköljde med bensin. När jag lossade på det lilla munstycket (gissar att det är lågfart?) så kom det ut en del vatten, såg hur det separerade i plastbyttan. Gissar att det kan varit det som var problemet så nu har jag satt ihop allt igen och ska testa imon!

Skulle det inte funka så blir det till att beställa renoveringsaatser och byta, dock såg oringar osv fräsht ut!

Tack för många bra tips, har fler saker att prova om den inte går rent nu! ;)
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top