Sprucken plastkåpa

Chipsräkan

Ny medlem
Gick med
11 Jun 2014
Ort
Göteborg
Hoj
Ninja 300
Hur funkar det att laga en sprucken plastkåpa med tätningsmassa? Det är en liten spricka på någon cm. Inget allvarligt, mest estetiskt.

Är det bara att köpa valfri tätningsmassa från Biltema och smeta över kåpan? Vad rekommenderar SH...? :va
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Trasiga kåpor, gör så här.
Rengöring med aceton och hushållspapper.
Ihoplimning med snabblim, väljer det geleartiga.
Slipning med grovt sandpapper på baksidan.
Pensla på epoxi, sedan glasfibermatta på enkelkrökta ytor, glasfiberduk på dubbelkrökta ytor.
sedan mer epoxi och mera glasfiber, brukar lägga 3 eller 4 lager glas.
Och ut 5 - 10 cm från sprickan.
Resultat: Starkare är original ABS.
Yttre skador, spackel , slipa, lacka.
Allt material aceton, epoxi, glasfiber, snabblim, spackel finns på Biltema.
 

tuckfard

Ny medlem
Gick med
13 Aug 2008
Ort
Borlänge
Hoj
Speed Triple
Trasiga kåpor, gör så här.
Rengöring med aceton och hushållspapper.
Ihoplimning med snabblim, väljer det geleartiga.
Slipning med grovt sandpapper på baksidan.
Pensla på epoxi, sedan glasfibermatta på enkelkrökta ytor, glasfiberduk på dubbelkrökta ytor.
sedan mer epoxi och mera glasfiber, brukar lägga 3 eller 4 lager glas.
Och ut 5 - 10 cm från sprickan.
Resultat: Starkare är original ABS.
Yttre skador, spackel , slipa, lacka.
Allt material aceton, epoxi, glasfiber, snabblim, spackel finns på Biltema.

Löser inte acetonet upp plasten i kåpan?
 

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Delvis/lite Ta bara på insidan.

Finna flera trådar och tillvägagångssätt om detta.

Legobitar eller skrotbilar i aceton för din egna lagningsmassa.
Lödkolv. Göra fåror motsatt riktning.
Svetstråd i. Kleta över med acetonplast.


Köp inte nailremover mm. Olja i den acetonen.
 
Last edited:

[Tim]

Fotogenic.
Gick med
3 Nov 2004
Ort
Malmö
Hoj
Z500 när det ska drickas kaffe och RM250 när det ska grillas korv!
Det kan även vara en bra idé att borra ett litet hål i slutat av sprickan för att förhindra att den vandrar vidare.

Skickat från min A0001 via Tapatalk
 

flunk

Medlem
Gick med
25 Apr 2010
Ort
utanför Uppsala
Hoj
GS750 Café, CBR600 (såld), R6 (såld)
Förtunning baserad på xylen, toluen, metyletylketon (MEK) löser ABS-plast. Lös upp lite gjutskägg eller bortkarvade bitar av kåpan eller annan plast av samma typ. Borra ett litet hål i slutet av sprickan så det inte spricker mer. Använd sedan förtunning och din hemgjorda plastgegga till att laga med.
Eftersom man inte tillför något "främmande" som exempelvis lim eller spackel blir lagningen lika stark som materialet var från början. Eventuellt kan man förstärka området genom att mjuka upp insidan av kåpan och pressa i/gjuta in ett finmaskigt nät eller glasfiber. Renlighet är viktigt eftersom föroreningar i lagningen gör den svagare. En sån lagning kan bli i det närmaste osynlig om man är noggrann.
 
Last edited:

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Att laga plastkåpor med glasfiber kan i bästa fall bli OK, men aldrig bra.

Plastkåpor skall svetsas.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Att laga plastkåpor med glasfiber kan i bästa fall bli OK, men aldrig bra.

Plastkåpor skall svetsas.


Det kanske inte blir bra.
Men det blir i varje fall mycket starkare än originalkåpan med epoxi och glasfiber på insidan av en sprucken ABS -kåpan.
När jag gör det. I varje fall.

Kanske för att jag på 1960-talet var med om att tillverka kåpor helt i glasfiber och polyester hela vägen från tillverkning av pluggen till tillverkning av formen till tillverkning av glasfiberkåporna.
OBS till reparation ska man använda epoxi för epoxi har mycket bättre vidhäftning på härdat material och ABS än polyester.

Har man liten koll på arbete med glasfiber så blir arbetet som med allt annat där man inte har koll på jobbet givetvis kass.
 
Last edited:

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Det kanske inte blir bra.
Men det blir i varje fall mycket starkare än originalkåpan med epoxi och glasfiber på insidan av en sprucken ABS -kåpan.
När jag gör det. I varje fall.

Kanske för att jag på 1960-talet var med om att tillverka kåpor helt i glasfiber och polyester hela vägen från tillverkning av pluggen till tillverkning av formen till tillverkning av glasfiberkåporna.
OBS till reparation ska man använda epoxi för epoxi har mycket bättre vidhäftning på härdat material och ABS än polyester.

Har man liten koll på arbete med glasfiber så blir arbetet som med allt annat där man inte har koll på jobbet givetvis kass.
Och tyngre...

Precis som du säger skall man använda epoxy istället för polyester eftersom ABS är en "fet" plast där det mesta inte fäster.
Men om en glad amatör (som jag var för några år sedan...) försöker fixa en trasig kåpa med glasfiber blir det förmodligen bara bajs, eftersom de flesta reparationssatser man träffar på i vanlig handel är polyesterbaserade.
Numera budgetsvetsar jag all ABS med en temperaturreglerad lödkolv. Det blir så mycket enklare att få en hyffsad fog då. Naturligtvis får man mycket bättre resultat med en riktig plastsvets.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top