Törs jag starta hojen? Knall + rök

Runonwheels

Ny medlem
Gick med
20 Sep 2014
Ort
Täby
Hoj
Honda CB1000RA -09
Hej!

Körde hojen till jobbet idag och precis när jag skulle parkera hörde jag en låg "knall" samt såg lite rök från under hojen. Både ljudet och röken uppfattade jag som att komma från under tanken typ vid motorblocket någonstans. Motorn dog inte när detta hände, utan jag stängde själv av motorn.

Vad kan ha hänt? Törs jag starta den? Gäller Honda CB1000R.

Mvh
Filip
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Vit rök, blå rök?
Mycket rök eller bara en liten puff?
Luktade det något? Bränd elektronik, olja, bensin?
Läcker den något? Olja, soppa, vatten?
Är alla säkringarna hela?
Fungerar all elektronik? Går ju att testa utan att starta motorn.
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
känns som nån kortis men svårt att säga.
 

Runonwheels

Ny medlem
Gick med
20 Sep 2014
Ort
Täby
Hoj
Honda CB1000RA -09
Röken såg vit ut, inte jättemycket men ändå lite mer än en puff. Uppfattade ingen lukt vid tillfället, hade hjälmen på så kan ha missat det. Elektroniken såg ut att vara intakt. Testade vrida om nyckeln och mätarna verkade funka och soppapumpen gick igång. Har ännu inte testat all elektronik, ska göra det så fort tillfälle ges. Ska även kolla säkringarna.

Kan det vara bensin som droppat ner på den varma motorn? Den har aldrig läckt olja eller bensin tidigare. I lördags hade jag ur soppapumpen men har kört över 20 mil sedan dess. Hur blir reaktionen om bensin kommer i kontakt med ett varmt motorblock?

/F

Vit rök, blå rök?
Mycket rök eller bara en liten puff?
Luktade det något? Bränd elektronik, olja, bensin?
Läcker den något? Olja, soppa, vatten?
Är alla säkringarna hela?
Fungerar all elektronik? Går ju att testa utan att starta motorn.
 

ThomasS

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Timrå
Hoj
zx10r
Motorblocket är inte varmt nog för att antända bensin förutom möjligen i närheten av grenröret?
Jag gissar att hojen baktände så det poffade från luftburken.
 
Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Hur blir reaktionen om bensin kommer i kontakt med ett varmt motorblock?

/F

Det luktar bensin.
Har ett spillrör på min pendlingshoj som lite snyggt droppar överflödesbensin från tanken ner på blocket, och det luktar bara bensin. Jag ska fixa det nästa gång jag lyfter tanken med en spillslang, men tar eld gör det inte.
En baktändning kan det ju vara som ThomasS sa.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Jag skulle nog tippa på kortis någonstans om man nu ändå varit där och pillat och lyft på saker.
Fast det borde ju kunna upptäckas genom att någon säkring gått, med lite tur.
Vi pratar ändå om en relativt ny Fireblade. Dessa skall ju inte skjuta bakåt i luftburken.
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Baktändningar kan vara lite skrämmande. Kan bli ett klonkande ljud i motorn på tomgång, kan låta mekaniskt
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Ja, en bakåtpuff låter rimligast - på en gammal förgasarhoj. Ny insprutare låter lite... ...ovanligt.

Skulle vilja vederlägga påståendet att "det luktar bensin" om varje bensinläcka.
I exemplet ovan, med krypkörning i stadstrafik så kände jag ingen doft alls. Jag märkte inte ens att det brann. Jag var mest bara irriterad på lastbilen bakom som tutade för att jag körde långsamt och letade efter en adress. Trodde jag.

När jag stannade för rött och han kom ut och började dra i mig och pratade om "feuer" så tittade jag mig omkring längs gatan utan att fatta att det var mig han menade. Verkligen mig: jackan brann på ryggen, tillsammans med rätt mycket annat, redan.

Oh, happy days.
Not.




Men nu var det inte mig det handlade om.
Söt kvalmig doft: glykol
Sur svaveldoft: motorolja
"Farlig" kemisk doft: kabel/elektronikbrand
Bensin: Ja, det luktar som fan när hojem står stilla eller i garage, men under färd så är det så lättflyktigt att man kan missa det.

Jag skulle prova att starta utan hjälm och vara uppmärksam som fan under någon minut.
Stänga och kolla igenom hojen noga.
Inga synbara problem? På med hjälmen och håll uppsikt några dagar.

Det löser sig säkert.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Runonwheels skriver
en låg "knall" samt såg lite rök från under hojen. Både ljudet och röken uppfattade jag som att komma från under tanken typ vid motorblocket någonstans.

Lite rök, kan det vara den rök som all fungerande el innehåller?
Jag skulle slå till tändningen och kolla att blinkers, tuta, hel och halvljus, broms och bakljus fungerar. Det kan ju vara så enkelt som att en glödlampa sprack !

Har själv drabbats av att vit rök stiger upp framme vid instrumenten.
När jag står vid ett rödljus.
Ser ut komma nerifrån framtill på min SV650S. Det var krympslangen runt "LED-blinkersmotstånden"
riktigt noga 10W halogenlampa i krympslang som gav upp.
 
Last edited:

Runonwheels

Ny medlem
Gick med
20 Sep 2014
Ort
Täby
Hoj
Honda CB1000RA -09
Uppdatering; Började med att undersöka all el samt säkringar, allt fungerar som det ska. Testade därefter att starta hojen och den gick igång lika enkelt som vanligt. Körde därefter hem från jobbet (ca 2mil) utan knallar och rök. Har luktat som en galning under tanken och kanske att jag känner en väääldigt svag doft av bensin (eller så inbillar jag mig det).

Nu borde vi väl kunna utesluta några "fel", eller vad tror ni? Vad känns mest troligt nu?

Tack för all hjälp!

/Filip
 

asfalt svarvare

kanske inte helt normal...
Gick med
2 Mar 2012
Ort
i en lekstuga
Hoj
19 cylindrar fördelat på 11 cyklar
tror oxo det var en liten förgasarknall- kanske inte det vanligaste på radfyror- men även i den mest perfekta värld så kan sånt ske (min älskade alfa gtv6 sköt iväg sina insugsrör från plenumet......en mörk kväll.....utan verktyg.....långt hemifrån, har hänt 2 ggr)
spettan min (2 cyl motor) lever rullan lite ibland, har jag kört på avdrag ett tag så vill hon gärna nysa till lite när man sen ger lite gas.

//jj
 

asfalt svarvare

kanske inte helt normal...
Gick med
2 Mar 2012
Ort
i en lekstuga
Hoj
19 cylindrar fördelat på 11 cyklar
Fast den har ju insprutning och inte förgasare...

Är det någonting ändrat på den?
Annat avgasrör, PowerCommander eller dyl?

insugspuff....insugspuff. både bilen och spettan är med insprut, och nu nät jag tänker på det så har en annan insprutad bil i min ägo puffat lite den med- dock är det ovanliga fenomen.

//jj
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Ta ett kompressionsprov då ser du om det t.ex. är knas med någon insugsventil som kan orsaka poffar.
 

Runonwheels

Ny medlem
Gick med
20 Sep 2014
Ort
Täby
Hoj
Honda CB1000RA -09
Fast den har ju insprutning och inte förgasare...

Är det någonting ändrat på den?
Annat avgasrör, PowerCommander eller dyl?

Har Leovince slipon och decat rör samt en PowerCommander V med map från bänk.

Ta ett kompressionsprov då ser du om det t.ex. är knas med någon insugsventil som kan orsaka poffar.

Saknar tyvärr verktygen för att kunna göra det :gnissla Hojen var inne på ventilkoll för ca 400 mil sedan, borde inte det uppmärksammats då?

/F
 
Nyheter
En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Top